کدام دایناسورها می توانستند پرواز کنند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

خزندگان دوره تریاس، همان طور که در آب خشکی فرمان روایی می کردند، تسلط و برتری در هوا را نیز در دست داشتند. در آن زمان جانوران بسیاری در هوا به این سو و آن سو می پریدند.

به هر حال، با وجود اینکه آنها بال داشتند و می توانستند خود را در هوا نگه دارند، هنوز از پرندگان واقعی به شمار نمی آمدند. نخستین خزندگان پرنده، خیلی کوچک و به ندرت بزرگتر از گنجشک بودند. ولی در مقایسه با گنجشک، بسیار زشت و بد قیافه بودند. بال های آنها چنگال داشت و آرواره های درازشان پر از دندان های نوک تیز بود. بر روی دم بلند استخوانی آنها نیز نوعی باله وجود داشت.

در دوره تریاس، یعنی دوره ای که در آن «عصر خزندگان» آغاز شد، دو راسته اصلی «سوسمار پرنده» از نسل سوسمارهای اولیه پدید آمد. یک گروه «پتروزروس» ها یا «دایناسورهای پرنده» و گروه دیگر «دایناسورهای هوانورد» بودند. «پودوپتریکس» ها، خود سوسماری هوانورد بود که پوست نازکی مانند چتر نجات بین دم و پاهایش داشت. این جانور پوست دیگری نیز در هر دو سوی بدن، بین زانوها و آرنج هایش داشت. «پودوپتریکس» با این اعضای پرده ایفقط می توانست خود را در هوا نگاه دارد و از نقاط بلند به نقاط کم ارتفاع تر فرود آید.

نسل های بعدی این جانور، برعکس، پروازگرانی واقعی بودند. آنها هنگام بال زدن، همزمان با پایین آمدن بال ها و ضربه زدن به هوا که موجب بالا رفتن آنها در هوا می شد، دست ها و پاها را از هم باز و به این ترتیب حداکثر سطح بادگیری را ایجاد می کردند. امّا هنگام بالا بردن بال ها، بر عکس، دست ها و پاها را جمع می کردند تا مقاومت هوا را کاهش دهند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...