بزرگترین دایناسور پرنده چه نام داشت؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

«پترانودون» از نسل «سوردس پیلوسوس» پدید آمد و تکامل یافت. این جانور حدود 70 میلیون سال پیش می زیست و بال های چرم گونه بسیار بزرگی داشت. این موجود، سه مترطول و حدود 17 کیلوگرم وزن داشت و طول بال هایش از یک سرتاسر دیگر، به 5/7 متر رسید. اگر بخواهیم مقایسه ای کنیم، می توانیم بگوییم که طول بال های این حیوان تقریباً به اندازه طول دروازه یک زمین فوتبال می شد. «پترانودون» نیز بیشتر «هوانورد» بود تا «پروازگر» امّا هوانورد بسیارماهری بود.

این جانور بر باد سوار می شد و می گذاشت باد او را بر فراز دریا به پرواز درآورد. ولی می توانست بدون توجه به جهت باد، با بال زدن در جهت دلخواه خود حرکت کند. هر بال زدن «پترانودون» دو ثانیه طول می کشید. تا مدت ها «پترانودون» بزرگترین پرنده تاریخ حیات به شمار می آمد، ولی در سال 1975 در تگزاس (در ایالات متحده آمریکا) استخوان های یک «پتروزروس» دیگر و نسبتاً بزرگتر پیدا شد.

این سوسمار غول پیکر هوانورد «کوئتزال کوتلوس» نام گرفت. این جانور برخلاف «پترانودون» که در نزدیکی دریاها می زیست ماهیخوار بود، در خشکی زندگی می کرد. احتمالاً این جانور مانند کرکس های امروزی بر فراز دشت ها و کویرهای آفریقا و آسیا در ارتفاع بالا چرخ می زد و هرگاه جانور مرده ای را می دید، فرود می آمد و از آن تغذیه می کرد. شاید این جانور برای پرواز کرکس گونه خود، از هوای گرمی که از زمین برمی خاست استفاده می کرد و بر بادهای گرم سوارمی شد.

این «پتروزروس» های غول پیکر هوانورد، آخرین خزندگان پرنده بودند. با ناپدید شدن آنها در حدود اواخر دوره کرتاسه، پرندگان واقعی، سواحل و صخره های کنار دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها، جنگل ها و دشت ها و بیابان ها را زیرنفوذ خود گرفتند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...