نخستین پرنده چه نام داشت؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

درسال 1861 پزشکی به نام «کارل هبرلاین» در شهر «آیش اشتت» (در ایالت باواریای آلمان) از یکی از بیماران خود سنگواره بسیار سالم و خوبی را گرفت. این بیمار، فسیل را در لایه های سنگ آهکی متعلق به اوایل دوره ژوراسیک یافته بود.

دکتر «هبر لاین» که خیلی وقت ها سنگواره ها را به عنوان اجرت قبول می کرد، این قطعه فسیل را به قیمت 700 پوند به موزه بریتانیا در لندن فروخت، که پولبسیار زیادی بود؛ امّا آن زمان هیچ کس نمی دانست که این مبلغ در برابر ارزش واقعی این سنگواره، مبلغی خنده آور است. امروزه این فسیل، به همراه چهار قطعه سنگواره دیگر ازهمان نوع که بعداً پیدا شده اند، ارزشمندترین بقایای دوران های کهن به شمار می آیند. آنها بقایای «آرکئوپتریکس» نخستین پرنده دنیایند.

«آرکئوپتریکس» (عبارتی یونانی به معنی «بال قدیمی») که تقریباً به اندازه کلاغ بود، شباهت واضح و آشکاری با دایناسورهای استخوان توخالی («کوئلوروزروس» ها) یعنی «کومپسوگناتوس» دارد. ظاهراً «کومپسوگناتوس» یکی از پیشینیان این پرنده بودهاست.

پرنده اولیه مانند دایناسور کوچکی به نظرمی رسید که روی دو پا می دوید و دم استخوانی درازی داشت. تنها بدنش به جای فلس، پوشیده از پر بود. منقار او دارای دندان های نوک تیزی بود و هر دو سر بال هایش چنگال داشت. این چنگال ها او را قادرمی ساخت تا با بال های گشوده از تنه درختان بالا برود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...