اسپینوسوروس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دیرین شناسان در تازه‌ترین اکتشاف علمی خود دریافته‌اند که برخلاف آنچه در گذشته تصور می‌کرده‌اند بزرگترین دایناسور گوشتخوار، نه دایناسور موسوم به تی رکس بوده، و نه دایناسورهای گوشتخوار دیگری که تا حدودی از تی رکس بزرگتر یا کوچکتر بوده‌اند. بر اساس این کشف جد اعلای همه این دایناسورهای گوشتخوار، دایناسور عظیم الجثه‌ای بوده که ابعاد بدنش به مراتب بزرگتر از تی رکس و دیگر دایناسورهای گوشتخوار بوده است. دایناسور تازه کشف شده که آرواره‌ای دراز و پشتی قوز کرده دارد اسپینوسوروس ‪Spinosaurusنامگذاری شده‌است.

 

بررسی فسیلهای مربوط به این دایناسور نشان می‌دهد طول بدن این جانور به ‪۱۷متر بالغ می‌شده و دستهای آن به مراتب قدرتمندتر و بلندتر از دستهای اخلافش نظیر تی رکس بوده است. تا ده سال پیش دیرین شناسان بر این باور بودند که تی رکس بزرگترین دایناسور گوشتخوار بوده‌است.از میان ‪۳۰نمونه فسیل این دایناسور که تاکنون کشف شده بزرگترین آن که در موزه تاریخ طبیعی شیکاگو نگاهداری می‌شود ‪۱۲/۸متر طول دارد و محاسبات نشان می‌دهد که وزن بدن آن به ‪۶/۴تن می‌رسد. این دایناسور در حدود ‪۶۷میلیون سال قبل می‌زیسته.

چند سال قبل دیرین شناسان به نمونه‌ای از یک دایناسور گوشتخوار برخورد کردند که از تی‌رکس‌ها بزرگتر بودند. برای این دایناسورها نام “جیگانتوسوروس” انتخاب شد و بازسازی فسیلهای برجای مانده از این نوع جدید نشان داد که طول قامت آنها به ‪۱۳/۷متر بالغ می‌شده است. این نوع دایناسورها ‪۱۰۰میلیون سال قبل در آمریکای جنوبی زندگی می‌کردند. همزمان با این نوع دایناسورها دو نوع دایناسور گوشتخوار دیگر در دو قاره دیگر حضور داشتند. دایناسوری که اندکی کوچکتر بود موسوم به کارکارودانتو سوروس در آفریقا زندگی می‌کرد و دایناسور دیگری به نام آکناتوسوروس که در آمریکای شمالی می‌زیست.

این هر سه دایناسور از اخلاف دایناسوری موسوم به آلوسوروس بوده‌اند که بین ‪۹تا ‪۱۲متر طول داشت و حدود ‪۱۵۰میلیون سال قبل در آمریکای شمالی زندگی می‌کرد. اما اسپینوسوروس جد اعلای همه این دایناسورها به شمار می‌آید. نخستین نمونه‌های فسیل این جانور در سال ‪۱۹۱۲به وسیله یک دیرین شناس آلمانی به نام ارنست استرومر کشف شد. این محقق نشان داد که این دایناسور پوزه‌ای دراز و بر روی ستون فقراتش تیغه‌های بلند استخوانی قرار داشته است. اما همه تحقیقات جامع این پژوهشگر که در موزه مونیخ نگاهداری می‌شد در هنگام بمباران این شهر به وسیله متفقین در سال ‪۱۹۴۴به کلی نابود شد.

از آن زمان تاکنون همه آنچه که در مورد دایناسورها کشف شده مربوط به دایناسورهای کوچکتر بوده و در مواردی نیز نمونه‌های پراکنده‌ای از استخوانهای اسپینوسوروس نیز به دست آمده است. اما اکنون بررسی دوباره دو استخوان برجای مانده از اسپینوسوروس مشخص ساخته که نتایجی که در گذشته در مورد این دایناسور به دست آمده بود دقیق بوده است. به نوشته هفته نامه علمی نیو ساینتیست کریستانو دال ساسو از موزه تاریخ طبیعی میلان در ایتالیا و همکارانش پوزه‌ای را که از یک کلکسیون دار ایتالیایی خریداری شده بود به همراه یک استخوان دیگر که دانشگاه شیکاگو آن را تهیه کرده بود اما نتوانسته بود جانوری را که استخوان به آن تعلق داشته مشخص سازد مورد بررسی قرار دادند مشخص ساختند که پوزه ‪ ۹۹سانتیمتری متعلق به جمجمه‌ای به طول ‪ ۱/۷۵متر بوده است و خود جمجمه به دایناسوری به طول ‪ ۱۷متر و وزن بین ‪ ۷تا ‪ ۹تن تعلق داشته است. اسپینوسوروس همراه با کارکارودانتو سوروس در حدود ‪ ۱۰۰میلیون سال قبل در آفریقا زندگی می‌کرده و همانند تی رکس و جیاگونتوسوروس بر روی دو پا حرکت می‌کرده است. پرندگان کنونی از اخلاف همین دایناسورها هستند. اما به اعتقاد دال ساسو، اسپینوسوروس‌ها دهانی شبیه سوسمارها داشته‌اند و شکار را با حرکت اره‌ای دندانهای خود از پا در می‌آورده‌اند. شواهد موجود حکایت از آن دارد که این دایناسورها بیشتر از ماهیها تغذیه می‌کرده‌اند و بازوهای این دایناسورها از قدرت کافی برای شکار کردن برخوردار بوده است. این ویژگیها با ویژگیهای تی رکس و جیاگونتوسوروس تفاوت دارد. دستهای این دو دایناسور کوچک بود. دندانهای تی رکس نیز به جای حرکت اره مانند به صورت پتک وار و پرسی شکار را بین دندان و فک خرد می‌کرده است. جیاگونتو سوروسها دارای جمجمه کشیده‌تری بوده‌اند و دندانه‌های تیغه مانند آنها گوشت شکار را قطعه قطعه می‌کرده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...