یونانیان باستان اولین شاهدان ستاره دنباله دار هالی

شواهدی که دانشمندان به تازگی به آنها دست یافته اند نشان می دهند رویداد آسمانی که یونانیان باستان شاهد آن بوده اند می تواند قدیمی ترین نشانه و رونمایی از ستاره دنباله دار مشهور هالی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس دستنوشته های نویسندگان یونان باستان بین سالهای 466 و 467 قبل از میلاد یک شهاب سنگ با شمال یونان برخورد کرده است. نویسندگان همچنین ستاره دنباله داری را در زمان سقوط شهابسنگ به زمین، در آسمان توصیف کرده اند اما تا کنون توجه چندانی به این جزئیات نشده بود.

اکنون محققان در نشریه "کازمولوژی" اعلام کرده اند که ستاره دنباله دار هالی می توانسته است در سال 466 قبل از میلاد برای حدودا 80 روز قابل رصد و مشاهده بوده باشد.

تا به امروز دورترین نشانه ها از مشاهده این ستاره دنباله دار مشهور به سال 240 قبل از میلاد باز می گشت، پدیده ای که توسط اخترشناسان چینی به ثبت رسیده بود که در صورت تایید یافته جدید، محققان در واقع توانسته اند تاریخ اولین مشاهده ستاره دنباله دار هالی را 226 سال عقب تر ببرند.

ستاره دنباله دار هالی در نقاشی دیواری در باژو فرانسه

این فرضیه جدید بر اساس نوشته های دفاتر نویسندگان یونان باستان و توجه به شهاب سنگی که گفته شده است در سال 466 یا 467 قبل از میلاد در منطقه "هلسپونت" در شمال یونان به زمین سقوط کرده، ارائه شده است. بر اساس این منابع یونانی، سنگ آسمانی طی ساعات روز به زمین سقوط کرده و ابعادی برابر بار یک ارابه داشته است. این جرم که رنگی سوخته داشته به مدت بیش از 500 سال یکی از جاذبه های توریستی این منطقه به شمار می رفته است.

ارسطو در حدود یک قرن پس از وقوع این رویداد در مطالعات هواشناسی خود مطالبی درباره آن نوشته است. وی در نوشته های خود اشاره کرده است که تقریبا در زمان سقوط شهاب سنگ، ستاره دنباله داری در سمت غرب در آسمان قابل مشاهده بوده است.

محققان دانشگاه بیرمنگام به منظور بررسی این نوشته های باستانی، مسیر ستاره دنباله دار هالی را بازسازی کرده و دریافتند ستاره دنباله دار هالی با در نظر گرفتن شرایط جوی و تاریکی و روشنایی آسمان در اوایل ژوئن و اواخر آگوست سال 466 قبل از میلاد برای 80 روز قابل مشاهده بوده است.

بر اساس گزارش بی بی سی، محققان معتقدند این بازسازی مسیر با دستنوشته های یونانی هایی که بر خلاف چینی ها و بابلی ها در ثبت رویدادهای کیهانی هیچ وسواسی به خرج نمی داده اند، همخوانی دارد.

دنباله‌دار هیل باپ، نورافکن آسمان شب

سالهای 1375 و 1376 آسمان شب، میزبان دو دنباله‌دار بسیار جذاب و دیدنی به نامهای هیاکوتاکه و هیل-باپ بود. دنباله دارهایی که بسیاری از رصدگران آسمان شب در مناطق مختلف ایران به صورت تصادفی آنها را دیدند و پس از مدتی از نام آنها با خبر شدند! اما از بین این دو دنباله‌دار هیل-باپ جلوه‌ی بشتری داشت. دو کاشف آن به نامهای آلن هیل و توماس باپ آن را از قدر 10.5 در کنار خوشه کروی M70 ( صورت فلکی قوس ) یافتند. جالب است بدانید که این دنباله دار زمانی که در بین مدار سیاره زحل و مشتری بود با قدر 10.5 کشف شد و این نوید ظهور دنباله‌داری بسیار نورانی را می‌داد. سرانجام در زمستان 1375 و بهار 1376 دنباله دار هیل باپ در افق شامگاهی از قدر 1- ظاهر شد و بسیاری از علاقه‌مندان را به وجد آورد. تصویر انتخابی امروز نمایی از این دنباله‌دار است که توسط دوربین آنالوگ ( فیلمی ) تهیه شده است.

Desiree