آیا ضد ماده (پاد ماده) وجود دارد ؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۲ دیدگاه

ضد ماده یا پاد ماده فقط درکتاب های علمی تخیلی نیست که نقش بزرگی را به عهده دارد بلکه واقعاً وجوددارد برای تمام ذراتی که در بخشهای قبلی در مورد آنها صحبت شد پاد ذره یافت شده است . ضد الکترونها که پو ریترون نیز نامیده می شوند مانند الکترونها ی معمولی منفی نیستند ،بلکه دارادی بار مثبت هستند ولی جرم آنها برابر با جرم الکترونهاست ضد پروتونها دارای بار منفی هستند ماده و ضد ماده نمی توانند یکدیگر را تحمل نمایند مثلا هر گاه یک الکترون با یک ضد الکترون برخوردکند هر دو متقابلاَ یکدیگر را منهدم میکنند و به انرژی یا به عبارت دقیق تر به دو ذره تشعشی بدون جرم یا به 2کوانت تبدیل می شوند .

البته عکس این فرآیندنیز امکان پذیر است به این معنی که دوکوانت می توانند با یکدیگر یک زوج الکترونی - پوزیترونی به وجود آورند .فرآیند اول را فرو پاشی پرتوی و فرایند دوم را جفت سازی می نامند یک بار دیگر در اینجا نیز معادله قدیمی اینشتین تایید می شود البته در فرو پاشی پرتوی ماده و ضد ماده جرم موجود به طور صد در صد به انرژی مر کز خورشید حتی یک در صد سوخت هم به طور کامل مصرف نمی شود . در واقع در این مورد خاکستر به شکل زباله اتمی در را کتور و هلیوم در خورشید باقی می ماند

در فرو پاشی پرتوی ماده کاملا ناپدید می شود .اگر انسان می توانست نیروگاهها و یا فضا پیماهایی بسازد که در آنها به طور کنترل شده ای ماده و ضد ماده به انرژی تبدیل میگردید این نیرو گاهها و یا فضا پیماها که بیشتر از نیرو گاهای اتمی معمولی وفضا پیماهای فعلی کارآیی داشتند درهر صورت ضد ماده مورد نیاز برای انجام این کار در درسترس نیست زیرا که زمین ومنظومه شمسی از ماده معمولی تشکیل شده اند ولی برخی از دانشمندان این فرضیه را باور دارند که در کهکشان را شیری سیستمهایی از ضد ماده وجود دارند که تا وقتی که با ماده معمولی برخورد نکره اند دقیقا َ مانند جهان ما پایدار هستند البته این فرضیه به تازگی شدیداَ مورد شک و تردیدد قرار گرفته است بر روی زمین همواره می توان پاد ذره ها را البته برای مدت زمان بسیارکوتاه در آزمایشگاهها ایجاد کرد . احتمال ماندگاری این پاد ذره ها بر روی سیاره ما بسیار کم است زیر ا که همه جابا ماده برخورد می کنند و منهدم می شوند.

 

دانشمندان می گویند موفق به تولید انبوه "ضدماده" (antimatter) در آزمایشگاه شده اند. این گام مهمی است که به مطالعه دقیق خواص ضدماده و حل یکی از بزرگ ترین معماهای جهان کمک خواهد کرد.

"ضدهیدروژن" (antihydrogen) در گذشته به تعداد کم و در نوبت های مختلف آزمایشگاهی تولید شده بود.

اکنون دانشمندان می گویند با استفاده از دستگاه شتاب دهنده ذرات در مرکز "سرن" در شهر ژنو سوییس بیش از 50 هزار اتم ضدهیدروژن تولید کرده اند. سرن سازمان اروپایی برای مطالعات هسته‌ای است.

ضدماده تصویر آیینه ای ماده معمولی است و دانشمندان تصور می کنند به هنگام خلق جهان هر دو آنها به مقدار یکسان تولید شده اند. به این ترتیب این سوال پیش می آید که چرا ماده معمولی بر جهان حاکم است.

آزمایش ها ادامه دارد

پروفسور مایکل چارلتون از دانشگاه ولز در سوانسی گفت: "این گامی مهم و روشن کننده افقی تازه است که دانشمندان را قادر می کند تقارن در طبیعت را مطالعه و قوانین اساسی فیزیک را که بر جهان حاکم است کشف کنند."

پژوهشگران در آخرین آزمایش ها، از شتاب دهنده سرن برای ایجاد "ضدپروتون" استفاده کرده و آنها را در یک محفظه خلا، به دام انداختند.

در همین حال برای تولید "پوزیترون" از یک منبع رادیواکتیو استفاده شد که آن نیز در چنین محفظه ای به دام انداخته شد. با تزریق ضدپروتون به ظرف پوزیترون ها، "ضدهیدروژن" تولید شد.

البته حیات ضدماده کوتاه بود و بلافاصله پس از برخورد با ماده معمولی نابود شد. دستگاه های ویژه، تشعشع منحصر به فرد ناشی از نابودی ضدماده را ردیابی کردند.

محققان سال ها است که برای تولید انبوه ضدماده تلاش می کنند تا "مدل استاندارد" که ذرات بنیادی و کنش و واکنش آنها را شرح می دهد، آزمایش کنند.

چنین آزمایشی مهم است چون به گفته "جفری هنگست" از موسسه سرن، اگر ضدهیدروژن مانند هیدروژن رفتار نکند "باید کتاب های درسی را بازنویسی کرد."

ماده و ضدماده در اثر اصابت با یکدیگر، ضمن انفجاری نابود شده و به تشعشع بدل می شوند. دانشمندان معتقدند این فرآیند در نخستین مراحل جهان میلیاردها سال قبل نقش اساسی داشته است.

در حال حاضر، ماده بر جهان غالب است، اما دانشمندان علت آن را نمی دانند.

تمجید و تردید

دیوید کریستین از موسسه "فرمیلب" در آمریکا دستاورد سرن را مورد تمجید قرار داد. وی گفت: "هنوز گام های بزرگ زیادی هست که باید برداشته شود، اما این قدمی مهم است." با این حال برخی گروه ها هنوز نسبت به این آزمایش که جزییات آن در نشریه "نیچر" (طبیعت) به چاپ رسیده است، قانع نشده اند. جرالد گابریلسی از دانشگاه هاروارد گفت: "تجربیات طولانی ما با این آزمایش های دشوار نشان می دهد که احتمال دارد ضدهیدروژن واقعا تولید نشده باشد." وی افزود که مقالات گروه او که قرار است به زودی منتشر شود "نشان خواهد داد چگونه ممکن است محققان فریب بخورند." هرگونه ایده ای برای استفاده از ضدماده برای نیرو دادن به سفینه های فضایی یا برای تولید سلاح هنوز متعلق به عالم داستان های علمی تخیلی است.

  • ashoob

    ashoob

    • ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۱۱:۳۵:۵۲

    آیا میشود از پادماده به عنوان یک دیوار محافظتی برای خود ساخت؟

    پاسخ مدیر (mojarradat ):   تا آنجا که من اطلاعات دارم هرگونه تصادم ماده و پادماده منجر به انفجار گامایی خواهد شد.
  • ashoob

    ashoob

    • ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۱۱:۳۸:۵۵

    آیا میشود از پادماده به عنوان یک دیوار محافظتی برای خود ساخت؟

    پاسخ مدیر (mojarradat ):   محافظت از چی؟ از ماده یا از پادماده؟