تپه های شنی مریخ هر ساله جابجا می شوند

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

به گزارش شبکه ایران، یک دوربین پیشرفته در مدارگرد تجسسی مریخ ناسا میدان‌های شنی به وسعت بریتانیا را که از متغیر‌ترین مشخصه‌های سیاره سرخ هستند شناسایی کرده است.

گزارشی در نشریه «ساینس» در مورد علل این تغییرات از جمله به انجماد گاز دی اکسید کربن در طول زمستان در این تپه‌ها اشاره می‌کند.

با ذوب آن در فصل بهار، گاز منتشر و باعث بی‌ثباتی و جاری شدن بهمن شنی در تپه‌ها می‌شود.

میدان‌های شنی در عروض جغرافیایی بالا در مریخ ابتدا توسط ماموریت «مارینر ۹» که در ۱۹۷۱ پرتاب شده بود کشف شد. اما ماهیت پویای این میدان‌ها فقط با تکیه بر دوربین پیشرفته مدارگرد تجسسی مریخ موسوم به «هیریسی» (Hirise) ممکن شده است.

آلفرد مک اِوِن زمین‌شناس سیارات در دانشگاه آریزونا که تیم دوربین هیریسی را هدایت می‌کند گفت: «هیریسی چندین سال است که درحال نظارت بر فرآیندهای فصلی بوده و ما این لکه‌ها و خطوط عجیبی که شکل می‌گیرد را مدت‌ها بود که می‌دیدیم، به خصوص بر روی تپه‌های شنی وقتی یخ روی آن‌ها آب می‌شود.»

یک رشته تصاویر برداشته شده از میدان‌های شنی طی دو سال گذشته مریخی - معادل تقریبا چهار سال زمینی - پس از ذوب یخ سالانه آشکارا نشان دهنده تغییری در سطح مریخ است.

پروفسور مک اِوِن به بی‌بی سی گفت: «اما چیزی که به تازگی متوجهش شده‌ایم این است که با نگاه سال به سال به این تپه‌های شنی، وجود شیار و کانال‌های جدید است که روی تپه‌ها شکل می‌گیرد، و ما شاهد شیارهایی فقط یک ساله هستیم که باز هم مرمت شده‌اند - بنابراین تغییر و تحولات زیادی وجود دارد که قبلا از آن آگاه نبوده‌ایم.»

«بحث‌های زیادی هست درباره اینکه آیا مشخصه‌های قابل مشاهده بر سطح مریخ در شرایط فعلی آب و هوایی این سیاره امکان شکل گیری دارد یا اینکه نیازمند شرایط متفاوتی است.» یافته‌های تازه «ما را به درک مکان و زمان حرکت شن‌ها رهنمون می‌شود، اینکه معنی این برای مشخصه‌های آب و هوایی و سطحی مریخ چیست، و با کمک آن می‌توانیم مدل‌های مختلف را دستکاری و تنظیم کنیم تا گذشته و حال مریخ را بهتر درک کنیم.»

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...