بررسی روئین تنی در اساطیر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

یعنی داشتن بدنی نیرومند ومحکم که ضربت اسلحه بر آن کارگرنباشد. اندیشه روئین‌تنی ریشه‌ای کهن...

تعریف رویین‌تنی:

یعنی داشتن بدنی نیرومند ومحکم که ضربت اسلحه بر آن کارگر نباشد. اندیشه روئین‌تنی که ریشه‌ای کهن دارد و کنایه از آرزوی بشر به آسیب‌ناپذیر ماندن و بی‌مرگی و عمر جاوید می‌تواند باشد. روئین‌تنی می‌تواند نشائی از آرزوی تشبیه پهلوانان بزرگ به خدایان باشد که از ناحیه او آسیب پذیرند ومربوط به عصری می‌باشد که بشر فلز را کشف کرد و از آن جامه‌های جنگی ساخته بود.

جوهر حماسه گیل گمش در واقع عبارت است از چاره‌ناپذیری مرگ در جستجوی جاودانه ماندن یکی از مسائلی است که داستانهای زیادی بر آن دلالت دارد.

جاودانگی به وسیله «آب» در اعتقاد اسلامی‌نیز راه یافته است و آن اندیشه "آب حیات" است که هرکس از آن بخورد آسیب‌ناپذیرمی‌شود. بنا بر روایات اسکندر در جستجوی آب حیات ناکام ماند وحضرت خضر از آن بخورد وجاوید شد.

شیخ اشراق در تمثیلی از رساله عقل سرخ (مجموعه آثار فارسی شیخ اشراق تصحیح هنری کربین وحسین نصر. انسیتوایران و فرانسه.1348/1970 ص238) "می‌گوید اگر کسی راه به چشمه زندگانی برد و غسل برآورد از زخم تیر بلا امن گردد."

در اساطیر نیز قهرمانان بعد از کشتن اژدها که می‌تواند نمادی از نفس اماره باشد به حیات جاویدان دست می‌یابند و در واقع می‌توانند با دنیای مینوئی ارتباط برقرار کنند وبا  اتصال به آن دنیا قدرتهای مافوق عادت به آنها دست می‌دهد ومی‌توانند از عهده بسیاری از غیرممکن‌ها بر آیند.

از آنجا که مردم روی زمین گوهری الهی دارند، خاستگاه‌های اساطیری آنها نیز در حال و هوای مشترکی شکل یافته است وهمانطور که گفتیم انسان از زمان پیدایش آدم بزرگترین اندوه فلسفی‌اش در روی زمین مرگ بوده است، از این رو تجلی آرمانی انسان برای زندگانی جاوید ویا بی مرگی با عنوان "رویین‌تنی" از میان افسانه‌ها واسطوره‌های ملل سربرآورده است، بجز "خضر نبی" که بنا به روایات مذهبی زندگانی جاوید یافته است، اخیلیوس  همان آشیل در افسانه‌های یونانی وهمچنین کریشنا در اساطیر هند همانند آشیل “Akhilleuse” می‌باشد.

زیگفرید قهرمان حماسه نیبلگون در اساطیر ژرمنی، “siegfried’ بالدر در افسانه‌های اسکاندیناوی، “Balder" اسفندیار" در اساطیر کهن ایرانی، از جمله رویین‌تنان تاریخ به شمار می‌آیند که هر یک درعین رویین‌تنی سرانجام از ناحیه‌ای آسیب پذیر بودند و عمر جاوید نمی‌یابند.

در فرهنگ ممالک خاورمیانه مصنونیت از آتش "آتش رویینگی" در سرگذشتهای ابراهیم، سیاوش، سه حکیم یهودی در کتاب دانیال تجلی یافته است که می‌توانند گونه‌ای دیگر از رویین‌تنی بحساب آید.

«در حول وحوش رویین‌تنی باید توجه داشت که گاهی برخی ازپوشیدنیها ونوشیدنیها باعث شکست‌ناپذیری یا عمر جاویدان می‌شود مثل " آب حیات" که جاودان کننده است ویا "رستم" وقتی پوست ببر بیان را بر تن می‌کند آسیب‌ناپذیر می‌شود، زرتشت نیز به "پشوتن" نیز جامی‌شیر خورانده بود و او نیز بدین وسیله عمر جاوید یافته بود.»

  • Florida

    Florida

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۷:۰۸:۴۵

    I am sure this paragraph has touched all the internet viewers,
    its really really fastidious article on building
    up new weblog.