منجم ایرانی‌الاصل در امریکا درجست‌وجوی حیات فرازمینی!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان بر روی این سیارات مانند زمین زندگی کرد گفت: تئوری نشان می‌دهد که امکانش وجود دارد ولی ...

« آیا ما در جهان تنها هستیم؟» دو دهه پس از کشف نخستین سیاره در ماورای منظومه شمسی، تلاش‌برای دستیابی به پاسخی مستدل برای این قدیمی‌ترین و بنیادی‌ترین سوال بشر همچنان ادامه دارد

وجود گونه‌های متفاوتی از حیات در سیاراتی ماورای منظومه شمسی با توجه به پهنه بی انتهای گیتی و انبوه بی شمار ستارگان کاملا محتمل است اما دانشمندان امیدوارند برای پاسخ به این سوال به ورای آمار و ارقام رفته و چیزی متقن تر و گویاتر پیدا کنند.

با شناسایی ده‌ها سیاره فراخورشیدی که به دور ستارگانی مانند خورشید ما در حال گردشند، امید دانشمندان به کشف حیات هوشمند در ماورای منظومه شمسی هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

با این که بیشتر سیارات کشف شده، غول‌های گازی بیش از حد بزرگی با حرکت وضعی فوق‌العاده سریع بوده و به دلیل قرار داشتن در فاصله‌ای نزدیک به ستاره مادر شرایط چندان مساعدی برای زندگی ندارند اما در این بین سیاراتی هم وجود دارند که به نحو شگفت انگیزی شبیه زمین خودمان هستند.

جست‌و‌جوی سیاره‌های فراخورشیدی خصوصا سیاراتی با شرایط‌ مشابه زمین، امروزه محور فعالیت بسیاری از منجمان و گروه‌های نجومی در سراسر دنیاست.

خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌و‌گو با دکتر نادر حقیقی پور، پژوهشگر موسسه نجوم دانشگاه هاوایی - از بزرگترین موسسات نجومی دنیا - از روند تحقیقات در زمینه کشف سیارات فراخورشیدی و طرح‌های شاخص در حال انجام در این زمینه پرسیده است.

حقیقی پور که تحصیلات کارشناسی را در سال 1368 در رشته فیزیک در دانشگاه تهران به پایان برده، مدارج کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته فیزیک با گرایش سیاره شناسی به ترتیب در سال‌های 1997 و 1999در دانشگاه میسوری آمریکا کسب کرده است.

 

وی که مدت شش سال است به عنوان عضو هیات علمی در موسسه نجوم دانشگاه هاوایی فعالیت دارد یکی از اعضای اصلی گروهی است که به کشف و بررسی سیارات فراخورشیدی مشغول هستند.

حقیقی پور در ابتدای این گفت‌و‌گو به تحقیقات رساله دکتری خود اشاره کرد و گفت: موضوع رساله من که با راهنمایی دکتر بهرام مشحون از سرشناسان نسبیت عام انجام شد دینامیک سیارات منظومه شمسی به ویژه سیارات متمرکز بود که با هم در رزونانسند.

در تحقیقات این رساله به دنبال بررسی این بودم که چگونه نیروهای غیر جاذبه‌یی باعث بر هم کنش سیارات منظومه شمسی با یکدیگر شده و این امر چه اثری بر روی حرکت مداری آنها خواهد داشت. نتایج تحقیق من نشان داد که نیروهای غیرجاذبه یی باعث می شوند که سیاره‌ها از جای خود حرکت کرده و به طرف خورشید مهاجرت کنند. تئوری‌ مهاجرت سیاره‌ها اکنون یکی از مهمترین تئوری‌ها برای توجیه کردن حرکت مداری سیاره‌های فراخورشیدی است.

وی خاطرنشان کرد: پس از اتمام تز دکتری، تحقیقات من در دو زمینه ادامه پیدا کرد. یکی این که سیارات منظومه شمسی چطور به وجود آمده‌اند و دوم اینکه آیا در بین منظومه‌های فراخورشیدی، سیاراتی مانند زمین هم وجود دارد یا خیر؟ البته یکی از زمینه‌های خاص تحقیق من بر روی به وجود آمدن سیاره‌های مثل زمین در سیستم‌هایی که دارای دو خورشید هستند، هم است.

حقیقی پور در ادامه درباره نتایج آن توضیح داد: نتایج تحقیق من نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از سیستم‌های دوستاره‌ یی وجود دارند که می‌توانند سیاره‌ای مثل زمین داشته باشند. این سیارات می‌توانند حاوی حیات هم باشند که در حال حاضر بر روی کشف این سیارات کار می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان بر روی این سیارات مانند زمین زندگی کرد گفت:

تئوری نشان می‌دهد که امکانش وجود دارد ولی تلکسوپ‌ها هنوز چنین سیاراتی را پیدا نکرده‌اند. البته با طرح این تئوری، منظورمان موجودات فضایی نیستند، بلکه منظور این است که این سیستم‌ها می‌توانند سیاره‌ای مثل زمین داشته باشند که ممکن است قابلیت شروع حیات در آن وجود داشته باشد.

وقتی درباره حیات صحبت می‌کنیم،‌ منظور فقط حیات انسانی نیست، بلکه موجودات بدوی (مانند موجودات تک سلولی) هم شامل این تعریف می‌شوند؛ بنابراین وقتی می‌گوییم یک سیاره قابلیت حیات دارد، منظور این است که آن سیاره ممکن است قادر باشد، در صورتی که شرایط لازم وجود داشته باشد، حیات مانند آنچه روی زمین وجود دارد، روی آن بوجود آید. آنچه گفته شد بر اساس تئوری‌های ما است، اگر سیاره‌ای مانند زمین کشف شود، ما به راحتی قادر نخواهیم بود حیات را روی آن مشخص کنیم. فقط می‌توانیم بر اساس تئوری‌های موجود بگوییم که آن سیاره قابلیت حیات دارد.

  • Wilburn

    Wilburn

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۷:۵۳:۳۰

    Hi, Neat post. There's a problem along with your web site in internet
    explorer, could check this? IE still is the market leader and
    a huge component to other people will leave out your
    excellent writing due to this problem.