ارتباط با فرازمینی ها

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

چندی پیش استیون هاوکینگ درباره ارتباط با موجودات فرازمینی به بشر هشدار داد و گفت: «اگر موجودات فضایی به زمین بیایند، نتیجه آن برای ما خیلی شبیه به نتیجه پهلو گرفتن کشتی کریستوف کلمب در آمریکا برای بومیان این کشور خواهد بود.» وی معتقد است اگر فرازمینی ها به واسطه پیام های ارسال شده انسان، به وجود زمین پی ببرند، بشر را به خاطر  به دست آوردن منابع این سیاره نابود خواهند کرد.

حال بیایید نظر دو دانشمند را در این مورد بررسی کنیم.

«احتمالاً پیام های ارسالی به فضا برای موجودات فرازمینی، خسته کننده تر ازآن است که بخواهند پاسخ دهند.» این گفته ی دو اخترفیزیکدانی است که در تلاش برای بهبود مجموعه مکاتبات فرازمینی پیشین خود هستند.

بشر تاکنون چند پیام برای شنوندگان فرازمینی به فضا مخابره کرده است اما این پیام ها عمدتاً ترکیبی از برخی توضیحات در زمینه شیمی و فیزیک بوده که به زبان ریاضی کدبندی شده و مقداری اطلاعات زیست شناسی بنیادی و توصیفاتی درباره ی بشر نیز درون آنها گنجانده شده است.

وان داتیل، اختر فیزیکدان کانادایی معتقد است موضوعات ارسالی در آن پیام ها به این معنا نیست که سایر تمدن ها این پیام ها را به طور مفهومی مطالعه کرده اند. به گفته او اگر تمدنی به قدر کافی پیشرفته باشد که بتواند پیامی را درک کند، خودشان احتمالاً بیشتر محتوای آن پیام را می دانند. او در ادامه می گوید: آنها پس از خواندن این نامه، احتمالاً چیزی بیش از ما انسان ها و دستاوردهایمان به اطلاعاتشان افزوده نخواهد شد.

در سال های 1999/1378 و 2003/1382، داتیل و همکار محقّقش استیون دوماس، پیام هایی را که به زبان خودشان طراحی شده بود روانه فضا کردند. آنها اکنون در تلاش برای نگارش پیام های جالب توجه دیگری برای ارسال هستند.

داتیل می گوید: سؤال این است که چه چیزی برای یک موجود فرازمینی جذاب است؟ ما فکر می کنیم جواب این سؤال به برقراری ارتباط با امور مرتبط با بشریت که برای آنها جدید یا متفاوت خواهد بود بر می گردد، مواردی همچون مشخصه های اجتماعی جامعه ما. داتیل در ادامه می گوید: خوشبختانه هم اکنون اقتصاددان ها، فیزیکدان ها و جامعه شناسان، در حال تشریح این موضوعات به زبان ریاضیات هستند.

 

موضوع پیام هایی که هم اکنون این دو محقق در حال نوشتن درباره ی آن هستند اصطلاحاً به مشکل بَرِش کیک معروف است. به عقیده داتیل، این که شما چگونه منابع موجود را تقسیم بندی می کنید یک مشکل کلاسیک برای همه تمدن ها به حساب می آید. داتیل معتقد است، چالش اساسی برای تمدن های بسیار کهن، استفاده مناسب و معقولانه از منابع برای پیشگیری از اتمام آنهاست، او می گوید: هر نمونه ی خارجی مشابهی که وجود داشته باشد کمک بسیاری به ما زمینی ها می کند.

مسئول نوشتن پیام های میان ستاره ای در مؤسسه ی جستجوی موجودات هوشمند فرازمینی نیز معتقد است که ما انسان ها بایستی گفتگوی فراستاره ای خود را متقاعد و متأثر کننده تر کنیم. او می گوید: اگر ما تنها درباره ی مسائلی ارتباط برقرار کنیم که دریافت کننده با آن موضوع آشنا باشد، کار چندان جالب و جذابی نخواهد بود. به نظر من شاید مهمترین سؤال این باشد که: ما یک موجود بشری را چگونه تعریف می کنیم؟

نتیجه :

برخلاف عقیده هاوکینگ برخی دانشمندان اعتقاد دارند نه تنها باید با موجودات فرازمینی ارتباط برقرار کرد بلکه باید موضوعاتی را برای آن ها ارسال کرد که برایشان جذابیت داشته باشد! آن ها معتقدند پاسخ فرازمینی ها به بعضی از سوالات بشر در آینده می تواند بسیار راهگشا باشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...