جستجوی حیات در خارج از کره زمین در کانون اکتشافات فضایی آینده ناسا قرار دارد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پژوهشگر آمریکایی دانشگاه "کورنل" در نیویورک گفت، جستجو برای کشف نشانه های حیات در فراسوی کره زمین، در واقع در کانون اکتشافات فضایی اینده ناسا در منظومه شمسی قرار خواهد داشت.

اسکویرس افزود: ما در نظر داریم در مجموع 28 ماموریت مختلف فضایی را از پرتاب کاوشگر به سیاره تیر به منظور فرود بر سطح این سیاره گرفته تا پرتاب انواع فضاپیما و کاوشگر به اعماق منظومه شمسی برنامه ریزی کنیم.

وی خاطر نشان کرد که هدف ویژه این ماموریت ها جستجوی نشانه های حیات در منظومه شمسی خواهد بود .

اسکویرس که در دو پروژه اعزام کاوشگران "اسپریت" و "اپورتیونیتی" به فضا مشارکت داشته است، افزود: از دیگر برنامه های مورد علاقه ناسا یک ماموریت فضایی سه مرحله ای برای کاوش سیاره مریخ است که طی آن نمونه هایی از خاک سطح این سیاره برای ازمایش به زمین اورده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد که بررسی این نمونه ها ممکن است حقایق خارق العاده ای را درباره وجود حیات بر روی مریخ برای انسان اشکار سازد .

اسکویرس افزود: بخش دیگری از این تحقیقات، بر محور جستجوی منشا گاز متان در اتمسفر سیاره مریخ تمرکز خواهد داشت و اینکه آیا این متان منشا ارگانیک دارد یا خیر .

دانشمندان در سال 2003 ستون هایی از گاز متان را بر روی مریخ کشف کردند. این موضوع این چشم انداز را بوجود آورد که آیا حیات هنوز بطور کامل از روی مریخ محو نشده است .

اسکویرس گفت:ما می خواهیم منشا متان در مریخ را بررسی کنیم و ببینیم ایا منشا بیولوژیک داشته است یا خیر.

وی افزود: قمر "یوروپا"، یکی از قمرهای سیاره مشتری در منظومه شمسی نیز توجه ویژه دانشمندان را به خود جلب کرده است زیرا پژوهشگران تصور می کنند اقیانوسی از آب مایع احتمالا زیر سطح یخی قمر یوروپا وجود دارد.

اسکویرس ادامه داد: بنابراین ما به دنبال فرود آوردن یک روبات کاوشگر بر روی سطح این قمر هستیم تا در کنار دیگر توانمندی ها بتواند از یک سیستم راداری، برای رخنه به زیر پوسته یخی یوروپا و شناسایی محل اقیانوس یا شناسایی هر محل دیگر قابل رختنه به زیر سطح این قمر استفاده کند .

این دانشمند همچنین از علاقمندی ناسا به کاوش بیشتر درباره قمر "تیتان"، یکی از قمرهای سیاره کیوان خبر داد و گفت: دانشمندان بر این باورند که قمر تیتان از لحاظ برخورداری از مواد ارگانیک بسیار غنی است .

وی گفت: ما در حال بررسی پرتاب یک مدارگرد ، ارسال یک بالون به اتمسفر تیتان و نیز فرود یک کاوشگر بر روی برخی از دریاچه های متان مایع بر روی این قمر هستیم .

وی افزود: از دیگر برنامه های در دست بررسی دانشمندان ، آوردن نمونه هایی از یک ستاره دنباله دار به زمین و بررسی انهاست.

اسکویرس گفت: احتمالا ستاره های دنباله دار از لحاظ مواد ارگانیک غنی هستند و تصور می شود اغلب مواد ارگانیک موجود بر سطح زمین ،‌احتمالا با ستاره های دنباله دار به زمین منتقل شده اند .

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...