نشانه جدید از حیات بیگانگان فضایی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تصویر یکی از حیاتهای یافت شده در دریاچه قیر Pitch

 

مقادیر آب موجود در قیر بسیار پایین است. مقداری که در آستانه یا پایین تر از حد آستانه حیات بر روی زمین به شمار می رود. از این رو حیاتی که دانشمندان در دانشگاه بریتیش کلمبیا موفق به یافتن آن شده اند می تواند بسته هایی مملو از آب باشند که با لایه ای از قیر احاطه شده اند.

دریاچه های قیری یعنی نزدیکترین و شبیه ترین گزینه ها به دریاهای زحلی قمر تایتان بر روی زمین منزلگاه حیاتهای میکروبی بیگانه ای هستند که امید یافتن نمونه هایی مشابه بر روی قمر زحل را نیز افزایش می دهند.

چنین یافته هایی نه تنها قادر خواهند بود به جستجو برای یافتن حیات بیگانگان در منظومه خورشیدی کمک کنند بلکه می توانند دیدگاه هایی جدید را در رابطه با تکامل حیات بر روی سیاره زمین در اختیار دانشمندان قرار دهند.

بزرگترین دریاچه قیر جهان دریاچه Pitch در جزیره کارائیب در ترینیداد است که وسعتی برابر 461 هزار و 343 مترمربع داشته و مملو از قیر داغ، دی اکسید کربن و گازهای هیدروکربنی است که ظاهر آن را برای حیات غیرممکن می سازد.

با این همه اکنون دانشمندان دریافته اند هر گرم از ماده لزج و داغ این دریاچه می تواند منزلگاه 10 میلیون میکروب از قبیل باکتری ها و دیگر ارگانیزمهای تک سلولی مشهور به Archaea باشد. این گونه از حیات که در حرارتی میان 90 تا 132 درجه فارنهایت در حال سپری کردن زندگی است از هیدروکربنها تغذیه می کند و به جای تنفس اکسیژن از فلزهایی مانند آهن یا منگنز برای تنفس کردن کمک می گیرد.

دانشمندان 6 نمونه از این نوع حیاتها را از این دریاچه جمع آوری کرده و دریافتند هر یک از این نمونه ها حاوی تعداد زیادی از میکروبها است. بیشتر این باکتری ها با باکتریهایی که در ته نشستهای متانی یا نفتی یافت شده اند در ارتباطند. با این حال برخی این باکتری ها به اندازه ای از نمونه های شناخته شده فاصله دارند که نسل جدیدی از موجودات زنده را یادآور می شوند.

مقادیر آب موجود در قیر بسیار پایین است. مقداری که در آستانه یا پایین تر از حد آستانه حیات بر روی زمین به شمار می رود. از این رو حیاتی که دانشمندان در دانشگاه بریتیش کلمبیا موفق به یافتن آن شده اند می تواند بسته هایی مملو از آب باشند که با لایه ای از قیر احاطه شده اند.

جدا از محیط بسیار سردی که بر قمر تایتان حاکم است، شرایط محیطی این قمر با دریاچه Pitch شباهت بسیار زیادی داشته و در واقع نزدیکترین موقعیت مشابه تایتان بر روی زمین به شمار می رود. از این رو یافتن طیفی از میکروبها در این دریاچه امکان یافتن حیات بر روی دریاهای هیدروکربنی تایتان را افزایش می دهد زیرا امکان گرم شدن برخی از این دریاها از لایه های درونی قمر و دریافت انرژی مورد نیاز برای بهبود یافتن امکان شکل گیری حیات در آنها به وجود خواهد آمد.

به گفته دانشمندان پیش بینی وجود حیات در قمر تایتان بسیار هیجان انگیز است زیرا در صورتی که بتوان نمونه هایی زنده را در این قمر کشف کرد احتمال اینکه منشا آنها نسبت به دیگر موجودات کاملا متفاوت باشد بالا است از این رو چنین نمونه هایی قادر خواهند بود اطلاعات بسیار ارزشمندی را از تنوع زیستی در اختیار دانشمندان قرار داده و شانس یافتن حیات در خارج از منظومه خورشیدی را افزایش دهد.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، مطالعات بیشتر می تواند ساختار ژنتیکی که این میکروبها با کمک آنها قادر به ادامه حیات در چنین شرایط دشواری هستند را آشکار سازد و در عین حال نشانه هایی جدید از حیات بیگانگان را آشکار ساخته و منجر به ابداع آزمایشهای جدیدتری برای ردیابی حیات که قادر به جستجوی طیفهای گسترده تری از نشانگرهای زیستی خواهند بود، شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...