عواطف نقش مهمی در زندگی کودک بازی میکنند. عواطف فعالیتهای روزانه کودک را لذتبخش میسازند و وی را به سوی فعالیتهای گوناگون میرانند. تأثیر عواطف اثر منفی میگذارند. برخی از تحریکهای عاطفی به خصوص اگر شدید و مداوم باشند شد جسمانی کودک را دچار اختلال میسازند.
آسیبهائی که عواطف بر رشد جسمانی کودک وارد میآورند ناشی از اختلالها و بینظمیهای حاصله در دستگاه گوارش و خواب کودک است در چنین حالتی کودک قدرت تمرکز حواس خود را از دست داده و در فعالیتهای درسی عقب میاگر تحریکهای عاطفی بسیار شدید و مداوم باشند، کودک توانائی سازگاری با اجتماع را از دست میدهد، چنین کودکی ممکن است دچار رنج و اندوه شده و احساس بیلیاقتی در او بوجود آید. چنین حالتهائی به نوبه خودبر ناراحتیهای عاطفی میافزایند. اینگونه کودکان داوری نادرستی از خود دارند و شخصیتشان پیوسته از اثرات منفی ناراحتیهای عاطفی متأثر خواهد بود. موفقیت و شکست انسان در زندگی، تا اندازه زیادی، تابع حالت عاطفی در دوره کودکی است. بررسی خاطرههای افراد از دوران کودکی نشان میدهد که تلخی یا شیرینی این خاطرهها تأثیری ژرف و همیشگی در زندگی آنان به جا گذاشته است.اثرات مثبت و منفی در زندگی کودک بیش از شدت و تکرار آنها به نوع عواطف بستگی دارد. عواطف نامطبوعی مثل ترس، خشم، حسادت اثرات منفی در رشد کودک دارند اما عواطف مطبوعی مانند محبت، شادی، لذت و کنجکاوی برای رشد طبیعی کودک ضروری هستند.ظهور عواطف در انسان مانند وجوه دیگر شخصیتی نتیجه رشد آنهاست در ابتدای تولد هیچ گونه عاطفه تکامل یافتهای وجود نداشته تکامل عواطف منوط به رشد آنهاست تکامل عواطف نتیجه یادگیری و رشد بدنی (رشد غدد داخلی بدن، رشد بدن و تکامل ذهنی کارکرد غدد داخلی و رشد ماهیچهای) است.پدر و مادر تا حد امکان خود را از آنچه مسبب ترس میشود در امان میدارند اما این امر همیشه امکانپذیر نیست. بیش از پایان یک سالگی انگیزههای ترسآور، کودک را تحت تأثیر قرار میدهند. با گذشت زمان افق دید کودک گسترش یافته از محافظت والدین بینیازتر شده، رشد ذهنیاش، افزایش مییابد. به دنبال این دگرگونیها پدیدهها و موقعیتهای برانگیزاننده ترس در کودک نیز افزایش مییابند. ترس هنگامی که چندان شدید نبوده، موجب پرهیز از خطر باشد، برای کودک سودمند است متأسفانه بیشتر کودکان از پدیدهها و موقعیتهای بیخطر میترسند و در نتیجه از برخی فعالیتهای مفید و لذتبخش محروم میمانند. ترسهای فراوان و شدید که در بسیاری از کودکان دیده میشوند. سلامتی و جسمی و فکری و تربیتی در کودکان میگردند، بدین ترتیب که با ایجاد واکنش پرهیز از خطر میتواند عامل ایمنی باشد به عامل تهدیدکننده و خطرناک تبدیل میشود.منشأ ترس اعم از معقول یا نامعقول بودن آنها، باید در تجارب خود کودک یافته شوند. بیشتر ترسها اکتسابی هستند اما کیفیت اکتساب همه آنها یکسان نیست. گروهی از ترسها نتیجه تأثیر انگیزهها هستند مثلا صداهای بلند و ناهنجار همیشه بطور طبیعی ترس آورند. برخی از ترس نتیجه یادگیری (تقلید) از دیگران است. کودک با مشاهده ترس نزدیکان از رعد و برق این ترس را فرا میگیرد. گروه سوم از ترسها نتیجه تجربههای ناگوار از خرد کودک است ترس از پزشک، دندانپزشک و بیمارستان را میتوان از جمله این ترسها نامید. خوابهای بد نیز به عنوان گونهای تجربه ناگوار میتواند موجد این گونه ترسها باشند. باید به این نکته توجه داشت که ترسها با هراس متفاوت است.تفاوت هراس با ترس:تفاوت هراس با ترس عادی در این است که هراس شدید است، دوام دارد و سازش نمیپذیرد، کودکانی که هراس دارند میکوشند از موقعیت یا چیزی که از آن میترسند دوری کنند. زمانی که این کودکان با محرکی ترسآور برخورد میکنند در جای خود خشک میشوند از حرکت باز میایستند. در فریاد برای کمک امکان دارد به تهوع، دل آشوبی، تپش شدید قلب، نفس تنگی دچار شوند. امکان دارد واکنش در برابر یک محرک تهدید کننده بیخطر نیز هراس نامیده شود که در این مورد جایی برای ترس وجود ندارد و سرانجام امکان دارد ترسی در سن معینی طبیعی و درست بنظر میآید از نظر بالینی در مورد کودکان بزرگتر از آن سن غیر عادی تلقی شود.آگاهی از رشد ترسهای طبیعی در کودک، در تشخیص ترسهایی که باید در پی رفع آنها برآمد، اهمیت دارد چندین بررسی کلاسیک نشان داده است که کودکان به هنجار به نحو شگفتانگیزی به ترسهای بسیاری دچارند. دختران نسبت به پسران ترس بیشتری نشان میدهند. برخی بررسیها هم چنین نشان میدهد که شدت ترس در دختران به تناسب بیشتراز پسران است. با این همه باید نسبت به تحلیل تفاوتهای جنسی محتاط بود زیرا این امکان وجود دارد که آنچه در گزارش ترس به طور معمول به جنسیت نسبت داده میشود در ارائه و گزارش آن تأثیر بگذارد.به نظر میرسد که شمار ترس در کودکان با افزایش سن کاهش مییابد، امکان دارد ارتباط بین این دو موضوع خطی نباشد زیرا مشاهده است که این ارتباط در حدود 11 سسالگی به شدت تیز و تند میشود. به نظر میآید ترسهای مربوط به دوران کودکی دورهای نسبتا کوتاه داشته باشند ولی ترسهائی که بیش از2 سال دوام باید از نظر بالینی نیاز به توجه دارد.با این حال اگر ترس هر چند کوتاه مدت در حد قابل ملاحظه آزار دهنده باشد یا به عملکرد فرد ضربه وارد آورد باید در پی چاره آن برآمد. در ارزیابی ترسهای کودکانچشمانداز رشدی کاربرد بسیار دارد هنگام قضاوت درباره ترس کودکان توجه به این موضوع بسیار اهمیت دارد که بسیاری از ترسها ناپایدارند و به سن خاصی مربوط میشوند، دگرگونیهای ناشی از رشد ادراک کودکان نیز در فهم ما از ترسهای آنان موثر است. برای مثال بالا رفتن اختلاف بین واقعیتهای درونی و واقعیتهای عینی میتواند به توجیه این موضوع کمک کند که چرا کودک خردسال از هیولا میترسد در حالی که کودکان بزرگتر به ترسهای واقعیتر یعنی خطر یا آسیبدیدگی جسمی دچارند.انتظارات اجتماع و قابلپذیرش بودن برخی ترسها در یک سن خاص نیز باید در نظر گرفته شود.امکان دارد برخی ترسها کوتاه مدت باشد هم چنین امکان دارد هراسهای دوران کودکی در واقع پیش درآمدهائی بر هراسهای دوران بزرگسالی نباشد. با این حال امکان دارد ترسهای دوران کودکی پیآمدهای دراز مدتی داشته باشد. یعنی با افزایش سن به جای از بین رفتن ترس تنها سبک ابراز آن تغییر یابد.درباره علل بروز ترس، دو نظریه عمده وجود دارد نظریه تحلیل روانی و نظریه رفتاری. فروید علت ترس را تعارض ادیپی حل نشده و هم چنین مظهر هراس را جانشین سازی میدانست. سایر نظریه پردازان تحلیل روانی هیجانات ناشی از پرخاشجویی، اضطراب جدائی، و تمایلات جنسی غیر ادیپی را به عنوان پایهای برای رشد هراس در نظر گرفتند. دیدگاه دیگر دیدگاه رفتاری است که ترس را بر اساس سه مفهوم شرطیسازی کلاسیک، شرطی سازی فعال و یادگیری مشاهدهای مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهد. در شرطی شدن کلاسیک، هنگام ترس بسیار شدید یک محرک خنثی ارائه میشود یا آنکه به تکرار با محرک مولد ترس قرین و موجب ترس یا اضطراب میشود. واکنش کسب شده میتواند بدون همراه شدن با محرک موجب ترس (تقویت کننده) هم چنان ادامه یابد. افزون بر آن این واکنش میتواند تعمیم یابد بدین معنی که با ارائه محرکهائی که با محرک مولد هراس اصلی شباهت داشته باشد نیز ظاهر شود.جالب آنکه چون کودک از محرک شرطی شده اجتناب میکند هرگز متوجه نخواهد شد که در پی محرک شرطی نشده نخواهد آمد و بدین ترتیب است که خاموشی روی نخواهد داد و ترس از بین نخواهد رفت. از دیدگاه شرطی شدن فعال، تقویت اصولا تقویت اجتماعی به شکل توجه، مکانیزم اصلی بروز هراس است طبق این نظر، پدران و مادران و دیگر افراد هستند که احتمالا با توجه ناآگاهانه خود به رفتارهای حاکی از ترس کوکان، این رفتارها را؛ رآنان تقویت میکنند و در نتیجه آنها را به کودکان میآموزند. در هنگام کنارهگیری از محیطهای اجتماعی و روبرو شدن با شرایط ترسآور کودک کنارهگیری از محیطهای اجتماعی و روبرو شدن با ترسآور کودک امکان مییابد که به مادر پناه ببرد. بدیهی است مادر ضمن همدردی با کودک وی را آرام میکند. غذاهای مورد علاقهاش را به او میخوراند و به بازی دلخواه او میپردازد. در این مدل ترس یا اضطراب حکم واسطه را، ندارد بلکه پیآمدهای آن است که به شکل رشته رفتارهائی در کودک باقی میماند.از دیدگاه یادگیری مشاهدهای کودکان هم چنین میتوانند واکنشهای حاکی از ترس را با مشاهده واکنشهای حاکی از ترس دیگران و تقلید از آنها فرا گیرند. برای مثالامکان دارد دختر کوچکی که میبیند مادرس از سگ میترسد رفتار مادرش را تقلید کند. هم چنین امکان دارد زمانی که دیگران به تعریف یک چیز ترسآور میپردازند کودک نیز از آن بترسد. اینکه میبینیم اغلب کودکان از همان چیزهائی میترسند که والدین آنها میترسند، با توضیح یادگیری مشاهدهای قابل درک است.در زمینه درمان هراسهای دوران کودکی با کمک نظریه پویائی روانی هراسها را بخشی از تصویر یک عارضه بزرگتر میدانند که به فعالیتهای دفاع از استقلال، رویگردانی مربوط میشود درمانهای هراس اغلب شامل تحلیل، تبیین و پیشنهاد است در دیدگاه رفتاری از روش حساسیتزدایی نظامداری در درمان هراس استفاده میشود. ولی پرکاربردترین شیوه رفتاری مدل سازی modeling است.در روش مدل سازی با استفاده از ایجاد شرایط عینی یا ذهنی ترس کودک از طریق مشاهده افرادی که با موقعیت هراسآور بدون اضطراب مواجهه میشوند و پیآمد آن با پاداش همراه است یاد میگیرند بدون اضطراب و ترس (البته با استفاده از روش رفتار درمانی حساسیتزدائی) با موقعیت هراسآور مواجه باشند.یکی از پیشگامان مدل سازی معتقد است که شیوه مدل سازی انتظارات کودک را از کارآئی فردی بالا میبرد و نتایج درمان بخشی قابل ملاحظهای دارد. برخی پژوهشگران برای درمان ترس کودکان به مطالعه باورها و شناخت پرداختهاند یعنی از درمانهای شناختی برای رفع مشکلات هراس کودکان استفاده نمودهاند.پیشگیری از ترس:ترس جز در موارد اجتناب از خطرهای واقعی بیشتر زیانآور است تا مفید، از این رو شایسته است که پدران و مادران و آموزگاران تا حد ممکن از ترس کودکان پیشگیریکنند. منحرف کردن توجه کودک را انگیزه ترسآور اقدامی موقتی است که نمیتواند از ترسهای آتی او به خصوص هنگام تنهائی پیشگیری کند. آگاهی و آمادگی قبلی کودک به هنگام برخورد ناگهانی با انگیزه جدید در پیشگیری از ترس او بیتأثیر نیست اما چون پیشبینی انگیزههایی که در آینده موجب ترس کودک میشوند امری مشکل است دادن آگاهی و آمادگی پیشین برای رویاروئی با انگیزهای ترسآور ممکن است نتیجهای عکس به بار میآورد. به این ترتیب که این عمل ممکن است آن انگیزه را ترسناکتر از آنچه که هست جلوه دهد. در میان روشهای گوناگون مبارزه با ترس کودکان روشهای زیر از همه مفیدتر بودهاند:الف - دادن امکان به کودک تا به میل خود با ترس و انگیزههای موجد آن روبرو شود. ب - ایجاد انگیزه برای یادگیری مهارتهائی که هنگام روبرو شدن با موقعیتهایترسآور کودک را به کار آید. پ - ایجاد تداعیهای خوشایند با انگیزه ترسآور ث - توضیحاتی شفاهی درباره انگیزه ترسآور و ایجاد اطمینان در کودک نسبت به بیخطر بودن آن. ت - تمرین شجاعت به شیوه تقلید از بزرگتران ج - دادن فرصت کافی به کودک برای بیان عواطف و اندیشههایش که منجر به کشف تمایلات و استعدادهای وی و انصراف خاطرش از امور زیانآور میشود.روشهای بیثمری که برای از میان بردن ترس کودکان به کار میروند عبارتند از: نادیدهگرفتن ترس آنان. کودک را با اجبار سرزنش کردن تمسخر و گوشزد کردن شجاعت کودکان همسال دیگر، به رویاروئی با موقعیت ترسآور واداشتن، دور ساختن آنچه که موجب ترس آنان است.با وسایل گول زننده و موقتی به آرام کردن آنان آمدن، بیثمر بودن اینگونه روشها را میتوان در بزرگسالانی مشاهده کرد که ترسهای دوره کودکی در آنان جا مانده است.
- درخت موضوعات
- نظر و دیدگاه نویسنده
-
آرماگدون
- اطلاعات عمومی
- نویسنده با دیدگاه اسلامی
- سوالاتی برای بحث و چالش
- شیطان پرستی، جبهه مقابل
- سومین معبد سلیمان
- ستاره دنباله دار
- نویسنده بدون دیدگاه مذهبی
- نویسنده با دیدگاه مسیحی
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- استیگماتا
- پیشبینیها
- مسجدالصخره
- مریم مجدلیه
- کشف مقبره
- کفن تورین
- جبر و اختیار
- گوساله سرخ موی
- تطابق با زمانه جاری
- انقلاب مهدی
- خدا
- شیطان
-
سایه روشن
- آب حیات
- ناشناخته
- رمزگشایی
- رد پا
- پیش بینی
- پدیده اسرارآمیز
- پدیده های نادر
- نماد
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- ناپدید شدن
- ربوده شدگان
- مثلث برمودا
- مومیایی
- موجودات ساخت دست بشر
- موجودات ناشناخته
- موجودات عجیب
- موجودات افسانه ای
- معماهای حل نشده
- معماهای بدون توضیح
- ریاضیات باستان
- رویا
- مرگ
- تک خبرهای منحصر به فرد
- زیست فرازمینی
- زنده شدن
- زمزمه تائوس
- تله پاتی
- تسخیر
- ترس
- تناسخ
- تک شاخ
- تجربه نزدیک به مرگ
- سال 2022
- تابلو
- سوالات بی پاسخ
- شکاف زمان
- شهاب
- صدای عجیب
- سنگ های متحرک
- صندوق عهد
- سمبل
- مرموز
- ماموت
- آدم فضایی
- در انتظار پاسخ
- فضانوردان باستان
- فاطیما
- اتفاق عجیب
- اعتدالین
- انسان نما
- احتراق خود به خودی
- دو رگه
- بشقاب پرنده
- فسیل و سنگواره
- بیگانگان فضایی
- عجیبتر از علم
- برخورد با زمین
- بچه های چشم سیاه
- اسرار دریا
- آشناپنداری (دژاوو)
- عالم مُثُل
- آدمخوار
- فرشتگان
- گنج
- ماده عجیب
- جن
- لویاتان
- کودک وحشی
- خواندن افکار
- خوابگردی
- کشتی نوح
- کشتی ارواح
- کشفیات جدید
- کشف عجیب
- جالب ترین کشفیات
- قبرستان
- جادو
- هیپتونیزم
- حیوانات ناشناخته
- حس ششم
- حوادث بدون توضیح
- همزاد
- هالووین
- غار
- دایناسور
- افسانه
- اسرارآمیز
- اسرار باستان
- بارانهای عجیب
- چالشهای فیزیک
- پیشگویی
-
تمدنهای خاموش
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- تمدنهای خاموش اروپایی- هیتی
- تمدنهای خاموش آمریکایی- مایا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- آزتک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اینکا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اولمک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- پرو
- تمدنهای خاموش - آتلانتیس
- تمدنهای خاموش ایرانی - جیرفت
- تمدنهای خاموش ایرانی - شهر سوخته
- تمدنهای خاموش ایرانی - عیلام
- تمدنهای خاموش ایرانی - تپه مارلیک
- تمدنهای خاموش آسیا - مرو
- نازکا
- بناهای نمادین
- اساطیر
-
موجودات ناشناخته
- نظر و دیدگاه نویسنده
- حیطه فیزیک - اژدها
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - مدیوم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - کالبد اختری
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم و تلپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اثیر
- حیطه متافیزیک - روح
- حیطه فیزیک - سیمرغ
- حیطه فیزیک - پری
- حیطه فیزیک - یتی
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - مرد بالدار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - خروس تخم گذار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - پاگنده
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - ال چوپاکابرا
- حیطه فیزیک - غول
- حیطه فیزیک - دراکولا
- حیطه فیزیک - زامبی
- حیطه متافیزیک - بختک
-
عجایب هفتگانه
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- عجایب هفتگانه قدیم - هرم جیزه
- عجایب هفتگانه قدیم - معبد آرتمیس
- عجایب هفتگانه قدیم - باغهای معلق بابل
- عجایب هفتگانه قدیم - آرامگاه هالیکارناسوس
- عجایب هفتگانه قدیم - فانوس اسکندریه
- عجایب هفتگانه قدیم - غول رودس
- عجایب هفتگانه قدیم - مجسمه زئوس
- عجایب هفتگانه جدید - چیچن ایتزا
- عجایب هفتگانه جدید - مجسمه مسیح برزیل
- عجایب هفتگانه جدید - کولوسئوم
- عجایب هفتگانه جدید - دیوار چین
- عجایب هفتگانه جدید - ماچوپیچو
- عجایب هفتگانه جدید - پترا
- عجایب هفتگانه جدید - تاج محل
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
ZOOMED_MAP
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰ -
Nazca_Tupu_Llave_Key
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸ -
Nazca_Triangle Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۷ -
Nazca_TheCrab_Mosquito_Bee_Butterfly
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵ -
Nazca_The_Tight_Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر