روان شناسی ترس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

ترس ها بیماری هایی هستند که فرد به شکل غیر عقلانی, مدام و اغراق شده در مورد چیزی  و یا موقعیتی با خود به همراه دارد. تا به حال هفتصد نمونه از انواع ترس به ثبت رسیده است.

ترس

ترس ها شامل ترس از حیوانات تا ترس از پدیده های طبیعی و یا اعدادی همچون عدد سیزده میشود. ترس از عدد سیزده به عنوان نمونه چنان شدید است که در مراسم عزاداری پرنسس دایانا لباس عزاداری به این شماره وجود نداشت و لباس ها نمره دوازده و بعد چهارده خورده بودند. تعداد بی شماری  از انسانها در طول عمر خود از ترس های مختلفی رنج می برند. در این بین شخصیت های معروفی نیز شامل این گونه افراد میشوند. در کل میتوان ترس را نبود امنیت دانست و به گفته گریر, فیلسوف آلمانی : “امنیت, زمانی احساس میشود که هرچیزی سر جای خودش باشد و هیچ چیز بر خلاف میل تو اتفاق نیافتد.”

۱- ریگان

ترس از پرواز با هواپیما از آن دسته ترس هایی است که میتواند برای یک شخصیت معروف همچون رئیس جمهور ایالات متحده, حسابی درد سر ساز باشد. مواجه رونالد ریگان با این ترس زمانی آشکار تر شد که خود را برای نامزدی  ریاست جمهوری آمریکا آماده می کرد. ترس از پرواز و ارتفاع نمونه های رایج ترس در آمریکا است. بر اساس تحقیقات شرکت هواپیمایی بوئینگ, در حدود بیست و پنج میلیون نفر از آمریکایی ها از پرواز با هواپیما میترسند.

البته این ترس منحصر به رونالد ریگان نمیشود و آرثا فرانکلین خواننده معروف آمریکایی نیز به علت ترس شدید خود از هواپیما, حتی برای اجرای کنسرت هایش در ایالتهای مختلف از راه های هوایی استفاده نمی کند.

۲-ناتالی وود

این بازیگر زن معروف آمریکایی علاوه بر افسردگی, ترس شدیدی از مایعات به خصوص آب داشت افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند, در سطح بالای بیماری مشکلات زیادی  با نوشیدن مایعات, قورت دادن آب و در نهایت فرو نشاندن تشنگی خود هستند.

در سطح پایین تر, بیماری ترس خود را هنگام مواجهه با سطح زیادی از آب هنگام شنا کردن نشان میدهد. این افراد یا عموما شنا نمیکنند و یا از سطوح عمیق آب می ترسند. بیماری ناتالی وود هنگامی بیشتر سوال بر انگیز شد که جسد او را غرق شده در آب بر اثر تصادف بین دو قایق در سال 1981 یافتند.

۳- هیتلر

دیکتاتور بزرگ که رویای سلطه بر کشورهای زیادی را در سر می پروراند از بودن در فضاهای بسته می ترسید. افراد با داشتن این ترس با حضور در یک فضای بسته دچار احساس خفگی میشوند و احساس محدودیت میکنند. رفتن به اتاق های در بسته, آسانسور و مترو حس خفگی را در این گونه افراد تولید میکند. در سال 1938 افراد حزب نازی به مناسبت تولد 50 سالگی هیتلر خانه ای به نام آشیانه عقاب بر بلندای شش هزار پایی کوه آلپ به هیتلر تقدیم کردند. نازی ها که از بیماری هیتلر خبر داشتند آسانسور را با فلز برنج ساختند.

برنج سیقل خورده باعث می شد تا نور منعکس شده و آسانسور بزرگتر به نظر برسد.

۴- ناپلئون  بناپارت

این امپراطور مشهور فرانسه و جنگجوی سیری ناپذیر که در پی حکومت بر اروپا و کشور های آفریقایی و آسیایی بود از گربه ها به شدت میترسید. ترس از گربه ها به شکل های مختلفی بروز می یابد. برخی با دیدن گربه واقعی و برخی دیگر با تصور کردن گربه ای کمین کرده در تاریکی, شنیدن صدای گربه, دیدن تصویی گربه در تلویزیون, کتاب و در نهایت حتی اسباب بازی هایی که به شکل گربه هستند, احساس ترس میکنند. دانستان معروفی در باره ناپلئون است که با ورود  گربه ای به چادرش مثل دیوانه ها شروع به جیغ زدن کرد.

او به ژنرال خود دستور داد که گربه را به دار بزند اما ژنرال که ترسی از گربه ها نداشت گربه را رها کرد. ناپلئون تنها قدرت طلبی نبود که از گربه ها می ترسید, در این ترس   ژولیوس سزار, اسکندر, چنگیزخان, و موسولینی هم شریک بودند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...