تک شاخ دریایی در سرزمین برف و یخ

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تک شاخ قطب شمال   

 

نهنگ دریایی قطب شمال با نام علمی Monodon monoceros در آبهای قطب شمال زندگی می کند. نهنگ دریایی قطب شمال از گونه ی وال‌های قطب شمال است که به علت شکار بی رویه آنها، بسیار کمیاب هستند. نهنگ‌ها جزو پستانداران هستند و برای تنفس باید به سطح آب بیایند تا بتوانند هوا را از سطح آبها بگیرند.

یکی از نکاتی که این جانور را خاص می کند، یک عاج یا شاخ مستقیم، بلند و مارپیچ بسیار بزرگی است که روی فک بالایی خود دارد. این عاج در واقع دندانی است که رشد زیادی کرده است. این دندان از فک بالایی این نهنگ بیرون می آید و تا بیش از 5/2متر قابلیت رشد دارد. این عاج تنها در نوع مذکر یا نر این نهنگ ها دیده می شود.

نهگ دریایی قطب شمال از ماهی های پهن بزرگی گرینلند قطبی، میگو ، ماهی مرکب، تغذیه می کند و به عنوان شکارچیان دریایی آنها منحصر به فرد در آب های عمیق قطب شمال هستند.

آنها به صورت گروهی و اجتماعی زندگی می کنند و معمولا در دسته های 5 تا 10 تایی در حرکتند.

وقتی زمستان سطح اقیانوس از یخ پوشیده می شود، این نهنگ ها مجبور به سفر می شوند زیرا آنها برای تنفس باید به سطح آب بیایند تا بتوانند اکسیژن بگیرند، اما در این وضعیت، وقتی که سطح آب به صورت پیوسته از یخ پوشیده شده است،آنها نمی توانند در زیر آب مدت زیادی را بدون هوا سپری کنند و اگر قسمتی از یخها شکسته نشده باشد آن ها به دام می افتند و جان خود را از دست می دهند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...