راز اینکه چه کسی مدل تابلوی مونالیزا بوده است فاش شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

فلاسفه آلمان بر این عقیده اند که توانسته اند جواب این راز قدیمی که "مونالیزا" در تابلوی مشهور "لئوناردو داوینچی" حقیقتا چه کسی است  را بیابند- رازی که قرنهای متمادی برای همگان سوال برانگیز  بود.

لیزا گراردینی، همسر یکی از تاجران ثروتمند فلورنتین به نام فرانچسکو دل گیوکوندو، شخصی بود که برای اکثر تابلوهای قرن شانزدهم مدل شده بود.

اما تاریخ شناسان هنر در اغلب موارد تردید دارند زنی که لبخند بر لب دارد حقیقتا چه کسی بوده است، معشوقه داوینچی یا مادرش و یا حتی خود او.

در حال حاضر کارشناسان کتابخانه دانشگاه هایدلبرگ چنین بیان می کنند که دست نوشته های موجود در حاشیه کتابی در اکتبر سال 1503 که توسط صاحب کتاب و بسیار بد خط و تند نوشته شده است، حاکی از این است که لیزا دل گیوکوندو در حقیقت برای یکی از مشهورترین نقاشی های دنیا مدل بوده است.

یکی از خط شناسان کتابخانه طی بیانیه ای در روز دوشنبه گفت:" دکتر آرمین شلچتر تمامی شک و تردیدهای موجود در مورد شناسایی مونالیزا را از بین برد."

از قرن شانزدهم شواهد و اسناد اندکی موجود می باشد. به همین دلیل تفاسیر متعددی وجود دارد و در این مورد به شخصیت های گوناگونی اشاره شده است.

این دستنوشته ها توسط یکی از مقامات رسمی شهر فلوریدا به نام آگوستینو وسپوسی، یکی از آشنایان این هنرمند نوشته شده است که سخنران رم به نام سیسرو آنها را جمع آوری کرده است.

در خلال این توضیحات لئوناردو با هنرمند یونان باستان آپلس مقایسه شده و گفته شده است که وی در آن واحد بر روی سه تابلو کار می کند که یکی از آنها پرتره لیزا دل گیوکوندو می باشد.

کارشناسان هنر که تاریخ این نقاشی را کاملا با این تاریخ مقارن می دانند می گویند کشف هیدلبرگ یک پیشرفت غیرمنتظره بوده است چرا که تا این زمان هیچکس همسر بازرگان مذکور را بدین تابلو مرتبط نساخته بود.

تاریخ شناس هنر از دانشگاه لیپزیگ به رادیو آلمان چنین گفته است:" هیچ شکی نیست که این تابلو مربوط به همان زن است. و حتی می توان گفت وجود تمامی کتابهای نوشته شده در این مورد طی چند سال گذشته ضرورتی ندارد."

اولین بار یکی از مقامات رسمی ایتالیا به نام جورجیو واساری تقریبا در سال 1550 این زن را به تابلوی داوینچی مرتبط ساخت اما در مورد تشخیص وی شک و شبهه وجود داشت و پس از گذشت پنج دهه در مورد این تابلو توضیحاتی داده شد.

شلشتر در واقع توضیحات موجود در کتابخانه هیدلبرگ را دو سال پیش کشف کرد.

اگرچه این یافته ها در کاتالوگ عمومی کتابخانه چاپ شده بود اما در معرض دید عموم قرار نگرفته بود و تعداد اندکی از افراد به آن توجه کرده بودند تا اینکه یکی از گویندگان رادیوی آلمان تصمیم گرفت از این کتابخانه گزارشی تهیه کند.

این نقاشی که هم اکنون در موزه لوور پاریس قرار دارد به نام "لا گیوکوندو" به معنای زن شاد یا سعادتمند در ایتالیا نیز مشهور است، این عنوان برای زن ازدواج کرده نیز به کار می رود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...