احتمال برخورد شهاب‌سنگ 2004MN4 به کره زمین

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

شهاب‌سنگ 2004MN4 که در تابستان سال ۲۰۰۴ میلادی برای نخستین بار رصد شدخیلی سریع به یکی از جنجالی‌ترین اجرام آسمانی که احتمال برخورد با کرهزمین برای آنها بالاست تبدیل شد. این شهاب‌سنگ که قطر تقریبی آن حدود ۳۲۰متر است در صورت برخورد با زمین قدرت انفجاری معادل ۸۵۰ مگاتن یعنی حدود۶۵۰۰۰برابر بمب اتمی هیروشیما خواهد داشت.

مدار گردش این شهاب‌سنگ بدور خورشید (که معادل ۳۲۳ روز است) با مدارگردش کره زمین بدور خورشید در روز ۱۳ آوریل هر سال تلاقی می‌کند. بر اساسمحاسبات اولیه، در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ میلادی، این شهاب‌سنگ از فاصله‌ای بسیارنزدیک معادل ۳۵۰۰۰ کیلومتری زمین خواهد گذشت! (برای مقایسه این فاصله،ماهواره‌های ژئوسنکرون در مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دارند و ماه درفاصله حدود ۳۸۰۰۰۰ کیلومتری زمین است). این فاصله در مقیاسهای نجومی آنقدرکوچک است که عملاً در محدوده خطای محاسبات دینامیک تعیین مدار حرکت اینشهاب‌سنگ قرار می‌گیرد. چون شهاب‌سنگها دارای اشکال منظم هندسی نیستند واطلاعات فیزیکی دقیقی از آنها در دست نیست، پیش‌بینی دقیق مسیر حرکت آنهادر آینده عملاً غیر ممکن است. بهمین دلیل معمولاً احتمال برخورد و محدودهفضایی احتمال حضور جرم آسمانی برای آنها تعیین می‌شود. مثلاً برای شهاب‌سنگ 2004MN4 با آنکه مرکز محدوده عبور شهاب‌سنگ از ۳۵۰۰۰ کیلومتری کره زمینمی‌گذرد ولی احتمال برخورد مستقیم با زمین هم بمیزان حدود 2.7% یا ۱ به ۳۷وجود دارد. البته این رقم هر چند وقت یکبار توسط مراکز ردیابی اجرام نزدیکزمین بروز می‌شود. این احتمال در مقیاس تورینو، که معیاری برای میزانخطرناک بودن یک جرم آسمانی برای کره زمین است، معادل ۲ می‌باشد (مقیاس تورینوازصفر برای احتمال صفر برخورد تا ۱۰ که بیانگر احتمال برخورد صد درصد همراهبا نابودی کامل نسل بشر و ایجاد زمستان جهانی می‌باشد تغییر می‌کند). البتهاخیراً این شهاب‌سنگ به مقیاس ۱ نزول کرد ولی احتمال بالا رفتن آن درآینده باز هم وجود دارد. در حال حاضر تنها سه جرم آسمانی دارای مقیاستورینو معادل ۱ هستند.

حتی اگر این شهاب‌سنگ در بهار ۲۰۲۹ به زمین برخورد نکند، یک نمایش خیرهکننده از نور و اثرات نامعلوم دیگر را بدنبال خواهد داشت و قطعاً روز جمعه۱۳آوریل آن سالبرای مردم کره زمین روزی هراس‌آور خواهد بود (بعضی‌هاروزهای جمعه‌ای که تاریخ آنها ۱۳ باشد را کلاً نحس می‌دانند و همین تقارناز هم اکنون باعث اضطراب خیلی‌ها شده.)

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...