ناسا تصاویر جدیدی را از شهاب بزرگی که از کنار زمین گذر می کند، بر می دارد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پاسادینا، کالیفرنیا- آنتن های شبکه عمیقفضایی ناسا در گولداستون، کالیفرنیا تصاویر راداری جدیدی را از شهاب 2005 YU55 در حال گذار از کنار زمین برداشته است.

این سنگ آسمانی در 8 نوامبر بدون ایجاد خطر بر فراز زمین در نزدیکی مدار ماه پرواز کرد. آخرین باری که یک صخرۀ فضایی به این بزرگی تا این حدبه زمین نزدیک شده بود در سال 1976 بود، ولی در آن زمان ستاره شناسان ازگذار این صخره در فاصلۀ نزدیک آگاهی نداشتند. طبق آگاهی به دست امده، بار بعدی که خُرده سیاره ای به این اندازه به زمین نزدیک خواهد شد، در سال 2028خواهد بود.

این تصویر در 7 نوامبر ساعت 11:45 صبح به وقت غرب آمریکا (2:45بعدازظهر به وقت شرق آمریکا/ 19:45 به وقت ساعت هماهنگ جهانی)، هنگامی کهشهاب تقریباً از 1.38 میلیون کیلومتری زمین می گذشت، گرفته شد. دنبال کردن این شهاب که به اندازه یک ناو هواپیما بر است، با آنتن 70 متری ناسا ازساعت 9:30 صبح 4 نوامبر به وقت غرب آمریکا در گولداستون آغاز گشت و دو ساعتبه طول انجامید؛ دنبال کردن این شهاب به مدت اضافی چهار ساعت در روز از 6تا 10 نوامبر برنامه ریزی شده است.

مشاهدات راداری از رصدخانه نجومی آرسیبو در پورتوریکو از 8 نوامبر،روزی که شهاب از نزدیک ترین فاصله به زمین در 3:28 بعدازظهر به وقت غرب آمریکا (6:28 به وقت شرق آمریکا/ 11:28 به وقت ساعت هماهنگ جهانی) گذرخواهد کرد، آغاز خواهد شد.

طبق اندازه گیری انجام شده، فاصلۀ شهاب تا مرکز زمین در نزدیکترین نقطهاز 324,600 کیلومتر، یا تقریباً 0.85  فاصله بین ماه و زمین کمتر نخواهدبود. قوه جاذبه شهاب هیچ اثر قابل تشخیصی روی زمین، ازجمله در جزر و مد وجدارهای زمین ساختی نخواهد داشت. اگرچه این شهاب آسمانی بر روی مداری که آنرا به زمین، زهره، و مریخ نزدیک می کند می چرخد، رویارویی آن با زمین در 2011 به نزدیکترین حد خود دست کم طی مدت 200 سال رسیده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...