تابوت واژهای در قرآن کریم و تورات و انجیل به معنای صندوق عهد میباشد.
واژه تابوت عهد در قرآن
این واژه دو بار در قرآن، در اشاره به دو صندوق مختلف به کار رفته است:
۱-در اشاره به سبد یا صندوقچهای که مادر موسی ، موسای نوزاد را در آن نهاد و به آب افکند. [۱] [۲]
۲-در داستان طالوت و انتخاب وی به پادشاهی بنیاسرائیل و در اشاره به صندوق عهد. [۳] [۴]
واژه تابوت عهد در میان لغویان
درباره وزن ، اشتقاق و قرائت این کلمه در میان لغویان و مفسران مسلمان اختلاف هست؛ برخی آن را بر وزن «فاعُول» و بدون اشتقاق، و بعضی آن را بر وزن «فَعَلوت» و مشتق از تَوْب ــ به معنای رجوع ــ و برخی بر وزن «تابُوَة» میدانند.
دیگران نیز به ریشههای تبت و تبه اشاره کردهاند. [۵] [۶] [۷]
برخی قاریان مدنی ، همچون اُبَیّ و زیدبن حارث ، آن را به زبان انصار مدینه تابوه خواندهاند. [۸]
سیوطی سه روایت مختلف نقل میکند که بر پایه آنها در ماجرای جمعآوری قرآن و در پیِ اختلاف نظر برخی از انصار مدینه و مهاجران ( قریش مکه )، عثمان دستور داد تا این واژه را به لهجه قریش بنویسند، یعنی به صورت تابوت. [۹]
پیدایش و سرگذشت تابوت در روایات
روایات اسلامی در بیان پیدایش و سرگذشت تابوت یا صندوق عهد بسیار مختلف است؛ برخی آن را فرود آمده از بهشت در زمان هبوط آدم علیهالسلام میدانند که صورت پیامبران در آن نقش شده بود، و هر یک از پیامبران تا زمان یعقوب علیهالسلام ــ و از آن پس در میان بنیاسرائیل ــ آن را به پیامبر بعدی میرسانیده است.
پارهای دیگر تابوت را ساخته خود موسی علیهالسلام به فرمان خداوند ، و برخی آن را همان صندوقی میدانند که مادر موسی پس از تولد موسی وی را در آن نهاد و به آب افکند. [۱۰] [۱۱] [۱۲]
تنها نظر دسته دوم مطابق با عهد قدیم [۱۳] [۱۴] است، با این توضیح که در متون عبری توراتی میان صندوق نوزادی موسی، یعنی تبه و تابوت عهد، یعنی ارون تفاوت روشنی وجود دارد. [۱۵] [۱۶]
جایگاه تابوت عهد در بنیاسرائیل
بنابر مجموعه نقلهای تفاسیر اسلامی ، تابوت در میان بنیاسرائیل محترم و مقدس بوده است؛ موسی علیهالسلام الواح تورات و پارهای از آثار نبوت خویش را در آن نهاده و پس از خود به یوشع سپرده است.
(در سفر تثنیه ، [۱۷] به فحوای آن، موسی نه تورات ، بلکه دو لوح سنگیِ عهد را به دستور خداوند در صندوق دیگری که خود ساخته بود ــ و نه در تابوت عهد ــ نهاد).
بعدها نیز بنیاسرائیل آن را ــ که نماد حمایت و حضور خداوند در میان ایشان بود ــ همه جا با خود میبردند و بدین وسیله در جنگها و سایر امور مهم خود پیروز میشدند.
این صندوق بعدها به دست عمالقه ، دشمنان بنیاسرائیل، افتاد و از آن پس تا مدتها بنیاسرائیل با خواری و شکست روبرو بودند تا آنکه بار دیگر در ماجرای انتخاب طالوت به سرداری و امارت بنیاسرائیل، این صندوق به گونهای معجزهآسا به ایشان برگردانده شد. [۱۸] [۱۹] [۲۰] [۲۱] [۲۲]
سرگذشت تابوت عهد در قرآن
از سرگذشت تابوت عهد، تنها همین مقطع تاریخی در قرآن آمده است.
نشانه امارت طالوت
مطابق آیات ۲۴۷ و ۲۴۸ سوره بقره، [۲۳] وقتی بنیاسرائیل به سرداری و امارت طالوت بر بنیاسرائیل اعتراض کردند و گفتند که وی شأن اجتماعی این مقام را ندارد، پیامبر وقت ( سموئیل ) گفت که نشانه امارت او این است که فرشتگان تابوت را برای شما باز خواهند آورد، که در آن سکینه الهی و بقایایی از آثار آلموسی و آلهارون قرار دارد.
(درباره کیفیت بازگشت تابوت و توضیح مفاهیمِ سَکِینَة و بَقِیَّة که در آیه ۲۴۸ سوره بقره [۲۴] آمده است در روایات مختلف صحابه و تابعین در جامع البیان [۲۵] و الدرالمنثور [۲۶] پرداخته شده است).
سند روایات این باب
بیشتر تفاسیر متقدم و بعد از آن تفاصیل و جزئیات بیشتری درباره موضوعات مطرح شده در این آیه بیان کردهاند، اما تنها در دوره اخیر برخی مفسران غالب این روایات را برساخته یهودیان تازه مسلمان یا در شمار توضیحات بیدلیل و مدرک شمردهاند. [۲۷] [۲۸]
واژه سکینه در آیه
گفتنی است که واژه سکینه در این آیه ارتباط نزدیکی با شکینه در زبان عبری دارد که به معنای حضور الهی است؛ و از آنجا که تابوت عهد در میان بنیاسرائیل نماد حضور خداوند بوده است، میتوانیم، مانند برخی از محققان، بگوییم که سکینه در این آیه ــ بر خلاف دیگر آیات قرآنی همچون توبه ، آیات ۳۶-۴۰؛ [۲۹] فتح ، آیات ۴، ۱۸ و ۲۶ [۳۰] [۳۱] [۳۲]ــ به معنای آرامش و طمأنینه نیست. [۳۳] [۳۴]
(درباره چکیده آرای خاورشناسان در اینباره در کتاب جفری، [۳۵] مطالبی آمده است).
بررسی تابوت عهد در تورات
در بسیاری از جاهای تورات ، به این صندوق اشاره شده است.
تعابیر تورات از تابوت عهد
در بسیاری از جاهای تورات، با بیش از بیست تعبیر مختلف، به این صندوق اشاره شده است، از جمله تابوت یَهوَه ، [۳۶] تابوت خداوند ، [۳۷] تابوت خدای اسرائیل ، [۳۸] تابوت مقدس [۳۹]
(موارد دیگری هم در تورات آمده است که در دانشنامه جودائیکا، ذیل "Ark of the covenant"؛ [۴۰] آمده است. و درباره علت تفاوت این تعابیر در دانشنامه دین و اخلاق، ذیل "Ark" [۴۱]مطالبی بیان شده است).
با این همه، متداولترین تعابیر تابوت عهد [۴۲]و تابوت شهادت [۴۳] [۴۴] است.
ساخت تابوت عهد از نظر تورات
به روایت تورات، نخستین بار خداوند به موسی دستور میدهد که تابوتی از جنس خاص، به شکلی خاص و با اندازه معیّن بسازد و مجسمه دو فرشته را در دو طرف آن قرار دهد.
این تابوت را پس از مدتی بَصَلْئیل ساخت. [۴۵] [۴۶]
به قصه ساخت و قداست این صندوق بعدها در عهد جدید نیز [۴۷] اشاره شده است.
در تاریخ بنیاسرائیل، چنانکه گفته شد، تابوت نماد حضور خداوند در میان ایشان بوده [۴۸] [۴۹] و خداوند از بالای سرپوش آن با موسی سخن میگفته است.
وجه تسمیه تابوت عهد
این صندوق را همواره همگان بر اساس متن تورات، تابوت عهد نامیدهاند؛ زیرا مشهور است که موسی الواح سنگی ده فرمان ( الواح عهد ) را که در کوه طور دریافت کرده بود به فرمان خداوند در این صندوق نهاد.
این نکته در عهد جدید [۵۰] به صراحت آمده است، حال آنکه بنابر تورات، موسی صرفاً به لاویانی که تابوت عهد را حمل میکردند میگوید: تورات، و نه الواح ، را در کنار تابوت عهد بگذارید، [۵۱] اما خود پیشتر الواح عهد را در صندوقی با مشخصات دیگر که خود ساخته بود قرار داده بود. [۵۲] [۵۳]
شاید به همین دلیل کنت [۵۴] اشاره میکند که در منابع کهن، هیچ مدرک معتبری دالّ بر ارتباط تابوت عهد با الواح سنگی ده فرمان وجود ندارد.
با این حال، به نظر میرسد که جز آیات ۱ـ۵ سفر تثنیه ، [۵۵] مراد از تمامی اشارات عهد قدیم و جدید همان تابوت اولیه، ساخته بَصَلْئیل است که نخستین بار در سفر خروج باب ۲۵ [۵۶] از آن یاد شده است و همواره در میان بنیاسرائیل حضور داشت تا آنکه سلیمان علیهالسلام آن را در هیکل قرار داد. [۵۷]
(تفاصیل بیشتری از سرگذشت تابوت در کتب هاکس، [۵۸] دانشنامه جودائیکا، [۵۹] و راهنمای فهم کتاب مقدس [۶۰] آمده است).
منابع مقاله
کتاب مقدس .
محمد ابوشهبه ، الاسرائیلیات و الموضوعات فی کتب التفسیر ، قاهره ۱۴۰۸.
احمدبن محمد ثعلبی ، قصص الانبیاء المسَمّی عرائس المجالس ، بیروت.
محمد رشیدرضا ، تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار ، بیروت ۱۴۱۴/ ۱۹۹۳.
احمدبن یوسف سمین حلبی ، الدّرّالثمین فی علوم کتابالله المکنون ، چاپ احمدمحمد خرّاط، دمشق ۱۴۰۶/۱۹۸۶.
عبدالرحمانبن ابی بکر سیوطی ، الدّرّ المنثور فی التفسیر بالمأثور ، بیروت: دارالمعرفه.
طبرسی ، مجمع البیان .
طبری ، جامع البیان .
محمدبن عمر فخررازی ، التفسیر الکبیر ، قاهره، چاپ افست تهران .
محمدبن یعقوب فیروزآبادی ، بصائر ذویالتمییز فی لطائف الکتاب العزیز ، ج ۲، چاپ محمدعلی نجار، بیروت.
جیمز هاکس ، قاموس کتاب مقدس ، بیروت ۱۹۲۸، چاپ افست تهران ۱۳۴۹ ش.
Aid to Bible understanding، New York۱۹۷۱.
Encyclopaedia Judaica، Jerusalem۱۹۷۸-۱۹۸۲.
Encyclopaedia of religion and ethics، ed. James Hastings، Edinburgh ۱۹۸۰-۱۹۸۱، s.v. "Ark" (by R. H. Kennett).
Arthur Jeffery، The foreign vocabulary of the Qur'a ¦n، Baroda۱۹۳۸.
- ، Arabic - English lexicon، Cambridge۱۹۸۴.
Bol'shaya Sa ¦vetskaya Ensiklopediya ۲، Moscow۱۹۴۹-۱۹۵۸.
Ensiklopediya ¦yi Sa ¦vetii Ta ¦jik، Dushanbe۱۹۷۸-۱۹۸۸.
Godfrey Goodwin، "Gardens of the dead in Ottoman times"، Muqarnas: an annual on Islamic art and architecture، vol.۵، ed. Oleg Grabar، Leiden ۱۹۸۸.
Uzbek Savet Ensiklopediyasi، Tashkant ۱۹۷۱-۱۹۸۰.
پانویس
۱- طه/سوره۲۰، آیه۲۰.
۲- تورات، سفر خروج، باب۲، آیات۲ـ۶.
۳- بقره/سوره۲، آیه۲۴۸.
۴- تورات، کتاب اول سموئیل، باب۵ـ۹.
۵- جفری، ص۸۸.
۶- فیروزآبادی، بصائر ذویالتمییز فی لطائف الکتاب العزیز، ج۲، ص۲۹۰.
۷- لِین، ذیل «توب».
۸- احمدبن یوسف سمین حلبی، الدّرّالثمین فی علوم کتابالله المکنون، ج۲، ص۵۲۳.
۹- سیوطی، الدّرّ المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج۱، ص۳۱۶ـ۳۱۷.
۱۰- احمدبن محمد ثعلبی، قصصالانبیاء المسَمّی عرائس المجالس، ص۲۳۶.
۱۱- طبرسی، مجمع البیان، ج۲، ص۱۴۳.
۱۲- فخررازی، تفسیر کبیر، ج۶، ص۱۸۸ـ۱۸۹.
۱۳- تورات، سفر خروج، باب۲۵، آیه۱۰ـ۲۲.
۱۴- تورات، سفر خروج، باب۳۷، آیه۱ـ۹.
۱۵- دانشنامه جودائیکا، ذیل Ark of the covenant و Ark of Moses.
۱۶- راهنمای فهم کتاب مقدس، ذیل Ark of covenant.
۱۷- تورات، سفر تثنیه، باب۱۰، آیه۱ـ۵.
۱۸- طبری، جامع البیان، ج۲، ص۳۸۲ـ۳۸۵.
۱۹- سیوطی، الدّرّ المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج۱، ص۳۱۴ـ۳۱۶.
۲۰- ثعلبی، قصصالانبیاء المسَمّی عرائس المجالس، ص۲۳۶.
۲۱- ثعلبی، قصصالانبیاء المسَمّی عرائس المجالس، ص۲۳۸.
۲۲- جیمز هاکس، قاموس کتاب مقدس، ذیل تابوت عهد.
۲۳- بقره/سوره۲، آیه۲۴۷-۲۴۸.
۲۴- بقره/سوره۲، آیه۲۴۸.
۲۵- طبری، جامع البیان، ج۲، ص۳۸۵ـ۳۸۹.
۲۶- سیوطی، الدّرّ المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج۱، ص۳۱۷.
۲۷- محمد ابوشهبه، الاسرائیلیات و الموضوعات فی کتب التفسیر، ص۱۷۰ـ۱۷۴.
۲۸- محمد رشیدرضا، تفسیر القرآن الحکیم، ج۲، ص۴۸۴ـ۴۸۵.
۲۹- توبه/سوره۹، آیه۳۶-۴۰.
۳۰- فتح/سوره۴۸، آیه۴.
۳۱- فتح/سوره۴۸، آیه۱۸.
۳۲- فتح/سوره۴۸، آیه۲۶.
۳۳- جفری، ص۱۷۴.
۳۴- دانشنامه جودائیکا، ذیل shekhinah.
۳۵- جفری، ص۱۷۴.
۳۶- تورات، صحیفه یوشع، باب۳، آیه۱۳.
۳۷- تورات، کتاب اول سموئیل، باب۳، آیه۳.
۳۸- تورات، کتاب اول سموئیل، باب۵، آیه۸.
۳۹- تورات، کتاب دوم تواریخ ایام، باب۳۵، آیه۳.
۴۰- دانشنامه جودائیکا، ذیل Ark of the covenant.
۴۱- دانشنامه دین و اخلاق، ذیل "Ark".
۴۲- تورات، صحیفه یوشع، باب۳، آیه۶.
۴۳- تورات، سفر خروج، باب۲۵، آیه۲۲.
۴۴- تورات، سفر خروج، باب۴۰، آیه۲۱.
۴۵- تورات، سفر خروج، باب۲۵، آیات۱۰ـ۲۲.
۴۶- تورات، سفر خروج، باب۳۷، آیات۱ـ۹.
۴۷- تورات، عهد جدید، رساله به عبرانیان، باب۹، آیات۴ـ۵.
۴۸- راهنمای فهم کتاب مقدس، ذیل تابوت.
۴۹- دانشنامه دین و اخلاق، ذیل Ark.
۵۰- تورات، عهد جدید، رساله به عبرانیان، باب۹، آیه۴.
۵۱- تورات، سفر تثنیه، باب۳۱، آیات۲۶ـ۲۷.
۵۲- تورات، سفر تثنیه، باب۱۰، آیات۱ـ۵.
۵۳- تورات، کتاب دوم تواریخ ایام، باب۵، آیه۱۰.
۵۴- دانشنامه دین واخلاق، ذیل Ark.
۵۵- تورات، سفر تثنیه، باب۱۰، آیات۱ـ۵.
۵۶- تورات، سفر خروج، باب۲۵، آیه۲۲.
۵۷- تورات، کتاب دوم تواریخ ایام، باب۵، آیات۲ـ۹.
۵۸- جیمز هاکس، قاموس کتاب مقدس، ذیل تابوت.
۵۹- دانشنامه جودائیکا، ذیل تابوت.
۶۰- راهنمای فهم کتاب مقدس، ذیل تابوت.
منبع
دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «تابوت»، شماره۳۰۰۱.
- درخت موضوعات
- نظر و دیدگاه نویسنده
-
آرماگدون
- اطلاعات عمومی
- نویسنده با دیدگاه اسلامی
- سوالاتی برای بحث و چالش
- شیطان پرستی، جبهه مقابل
- سومین معبد سلیمان
- ستاره دنباله دار
- نویسنده بدون دیدگاه مذهبی
- نویسنده با دیدگاه مسیحی
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- استیگماتا
- پیشبینیها
- مسجدالصخره
- مریم مجدلیه
- کشف مقبره
- کفن تورین
- جبر و اختیار
- گوساله سرخ موی
- تطابق با زمانه جاری
- انقلاب مهدی
- خدا
- شیطان
-
سایه روشن
- آب حیات
- ناشناخته
- رمزگشایی
- رد پا
- پیش بینی
- پدیده اسرارآمیز
- پدیده های نادر
- نماد
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- ناپدید شدن
- ربوده شدگان
- مثلث برمودا
- مومیایی
- موجودات ساخت دست بشر
- موجودات ناشناخته
- موجودات عجیب
- موجودات افسانه ای
- معماهای حل نشده
- معماهای بدون توضیح
- ریاضیات باستان
- رویا
- مرگ
- تک خبرهای منحصر به فرد
- زیست فرازمینی
- زنده شدن
- زمزمه تائوس
- تله پاتی
- تسخیر
- ترس
- تناسخ
- تک شاخ
- تجربه نزدیک به مرگ
- سال 2022
- تابلو
- سوالات بی پاسخ
- شکاف زمان
- شهاب
- صدای عجیب
- سنگ های متحرک
- صندوق عهد
- سمبل
- مرموز
- ماموت
- آدم فضایی
- در انتظار پاسخ
- فضانوردان باستان
- فاطیما
- اتفاق عجیب
- اعتدالین
- انسان نما
- احتراق خود به خودی
- دو رگه
- بشقاب پرنده
- فسیل و سنگواره
- بیگانگان فضایی
- عجیبتر از علم
- برخورد با زمین
- بچه های چشم سیاه
- اسرار دریا
- آشناپنداری (دژاوو)
- عالم مُثُل
- آدمخوار
- فرشتگان
- گنج
- ماده عجیب
- جن
- لویاتان
- کودک وحشی
- خواندن افکار
- خوابگردی
- کشتی نوح
- کشتی ارواح
- کشفیات جدید
- کشف عجیب
- جالب ترین کشفیات
- قبرستان
- جادو
- هیپتونیزم
- حیوانات ناشناخته
- حس ششم
- حوادث بدون توضیح
- همزاد
- هالووین
- غار
- دایناسور
- افسانه
- اسرارآمیز
- اسرار باستان
- بارانهای عجیب
- چالشهای فیزیک
- پیشگویی
-
تمدنهای خاموش
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- تمدنهای خاموش اروپایی- هیتی
- تمدنهای خاموش آمریکایی- مایا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- آزتک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اینکا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اولمک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- پرو
- تمدنهای خاموش - آتلانتیس
- تمدنهای خاموش ایرانی - جیرفت
- تمدنهای خاموش ایرانی - شهر سوخته
- تمدنهای خاموش ایرانی - عیلام
- تمدنهای خاموش ایرانی - تپه مارلیک
- تمدنهای خاموش آسیا - مرو
- نازکا
- بناهای نمادین
- اساطیر
-
موجودات ناشناخته
- نظر و دیدگاه نویسنده
- حیطه فیزیک - اژدها
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - مدیوم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - کالبد اختری
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم و تلپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اثیر
- حیطه متافیزیک - روح
- حیطه فیزیک - سیمرغ
- حیطه فیزیک - پری
- حیطه فیزیک - یتی
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - مرد بالدار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - خروس تخم گذار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - پاگنده
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - ال چوپاکابرا
- حیطه فیزیک - غول
- حیطه فیزیک - دراکولا
- حیطه فیزیک - زامبی
- حیطه متافیزیک - بختک
-
عجایب هفتگانه
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- عجایب هفتگانه قدیم - هرم جیزه
- عجایب هفتگانه قدیم - معبد آرتمیس
- عجایب هفتگانه قدیم - باغهای معلق بابل
- عجایب هفتگانه قدیم - آرامگاه هالیکارناسوس
- عجایب هفتگانه قدیم - فانوس اسکندریه
- عجایب هفتگانه قدیم - غول رودس
- عجایب هفتگانه قدیم - مجسمه زئوس
- عجایب هفتگانه جدید - چیچن ایتزا
- عجایب هفتگانه جدید - مجسمه مسیح برزیل
- عجایب هفتگانه جدید - کولوسئوم
- عجایب هفتگانه جدید - دیوار چین
- عجایب هفتگانه جدید - ماچوپیچو
- عجایب هفتگانه جدید - پترا
- عجایب هفتگانه جدید - تاج محل
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
ZOOMED_MAP
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰ -
Nazca_Tupu_Llave_Key
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸ -
Nazca_Triangle Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۷ -
Nazca_TheCrab_Mosquito_Bee_Butterfly
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵ -
Nazca_The_Tight_Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر