نمادهای عددی (دوازده)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

اثنی عشر دایره کامل است. نظم کیهانی. به صورت 3×4 هم نظم دنیوی است و هم معنوی هم باطنی است و هم ظاهری. دوازده نشانه ی منطقه البروج و ماه های سال است؛ دوازده ساعت شبانه روز؛ میوه های درخت کیهانی و غیره؛ بازگشت به آشفتگی آغازین؛ زمان انقلاب زمستانی دوازده روز طول می کشد؛ دوازده زمان برگشت مردگان؛ زمان برقراری جشن ایزد زحل[1] در روم و دوازده روز عید میلاد و کریسمس است. این بزرگداشت ها در نمادهای ودایی؛ چینی؛ بت پرستی و اروپایی نیز یافت می شود. معروف است که هر یک از این روزها وضعیت آب و هوایی دوازده ماه سالی را که می آید پیش بینی می کنند.

- اسلامی: دوازده فرزند علی(ع)؛ امامان یا اولیاء بر دوازده ساعت روز حکم می رانند.

- بودایی: شورایی دالایی لاما دوازده عضو دارد.

-تاروت: کارت مرد نگونسار، شماره ی کارت دوازده است و مجموع دو عدد یک و دو عدد سه است، این به معنای تأثیر متقابل دو عنصریگانگی و ثنویت بر یکدیگر و پیدایش بعدی سه وجهی است( تثلیث) – بیانگر تجدید حیات و نوزایی.

- چینی: دوازده برج طالع؛ منطقه البروج.

- رومی: در مراسم مقدس دوازده دین مرد پایین رتبه دنبال سر کشیش حرکت می کنند.

- سلتی: دربار شارلمانی[2] و شوالیه های میز گرد؛ دوازده اشرافی یا اصیلزاده هستند.

- سومری، سامی: دوازده روز نبرد آشفتگی آغازین و کیهان.

- عبری: دوازده میوه ی درخت حیات؛ دوازده دروازه ی شهر آسمانی؛ دوازده قرص نان روی خوان عبادتگاه مظهر ماه های سال هستند؛ سنگ های گرانبهای چهار آینه ی هارون؛ اسباط اسرائیل و پسران یعقوب دوازده تا بودند.

- مسیحی: دوازده ثمره ی روح؛ دوازده ستاره به معنی اسباط اسرائیل و حواریون؛ تعداد دروازه ها و سنگهای شالوده ی بیت المقدس و ایام کریسمس دوازده روز است.

- مصری: دوازده دروازه ی دوزخ که رع ساعات شب را در آنها سپری می کند.

- میترایی: میترا دوازده مرید دارد.

- هرمسی: دوازده ماه سال و دوازده آتش دوزخ.

- یونانی- رومی:هرودوت می گوید در المپ دوازده ایزد و ایزدبانو وجود دارد، هزیود به دوازده  تیتان [3] اشاره می کند. دوازده عدد الواح قانون و روزها و شب های جشن ایزد زحل است.

 

 

[1] - Saturnalia

[2] - Charlemagne

[3] - Titans

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...