نمادهای عددی (نه)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

حاصل 3×3 که حاوی همه ی قدرت هاست؛ ثالوث سه بخشی؛ کامل بودن؛ خرسندی؛ دسترسی؛ آغاز و پایان؛ کمیّت؛ عدد ملکوتی و فرشته آسا؛ بهشت زمینی؛ عددی " انحراف ناپذیر"؛ نه عدد محیط است؛ از این رو برای محیط درونی به 90 و 360 درجه تقسیم می شود؛ نماد آن دو مثلث است که به نوبه ی خود نماد نرینه و مادینه ؛آتش و آب؛ کوه و غار نیز محسوب می شوند.

- اسکاندیناویایی: اودین/ وودن[1]، نه شبانه روز از ایگ دراسیل[2] آویزان بود تا به خاطر نوع بشر بر اسرار خرد غلبه یابد. اسکلدی[3] همتای شمالی پرسفونه[4]، ایزدبانوی برف، سه ماه درکوهستانش و در کناره ی دریای نیورد[5] نه ماه زندگی میکند. در نماد های اسکاندیناویایی- توتنی، نه عدد مقدسی است.

- بودایی:نیروی روحانی اعلا؛ عدد لاهوتی

- تاروت: راهب؛ نه عددی نمادین و مهم است زیرا آخرین عدد یکان است که پس از آن دوباره به عدد یک باز می گردد، راهب در مرحله ی پایانی نیمه ی نخست سلوک راه تاروت.

- چینی: نیروی روحانی؛ 3×3 خوش یمن ترین اعدادند؛ مظهر هشت جهت به اضافه ی مرکز که نهمین نقطه است، مانند آنچه در سرای نور وجود دارد. نه قانون بزرگ اجتماعی و طبقات رسمی؛ در تقسیم اراضی برای فنگ- شویی[6] هشت مربع بیرونی به کشت دارندگان آن تخصیص داشت و مربع مرکزی- نهمی- آکر خدا[7] به شانگ- تی[8] حکمران اعلا پیشکش می شده  است. این زمین (( کشتزار امپراطور)) نیز نامیده می شد که موقعیت امپراطور را در نقش نماینده ی نیروی آسمانی نشان می دهد.

- سلتی: نه در سنت سلتی عددی است بسیار پر معنا؛ عدد مرکزی یعنی هشت جهت به علاوه ی مرکز که عدد نه را به وجود می آورد. ایزدبانوان ثالوث به معنی سه تا سه تایی هستند. نه دوشیزه ی سلتی و نه سنگ سفید نماد نه باکره ی ملازم بریجیت[9] است. با مراسم جشن اول ماه مه که در آن هشتاد و یک مرد، هر بار نه نفر حضور دارند مرتبط است.

- عبری: عقل مطلق؛ حقیقت؛ زیرا که خود را می افزاید تا کثیر شود. در آیین قبالا نماد شالوده است.

- فیثاغورسی: حد نهایی عدد؛ سایر اعداد در آن موجودند و به آن باز میگردند.

- مایایی: نه جهان زیر زمینی که بر هر یک ایزدی حکم می راند.

- مسیحی: نه، بسیار کم در نمادهای مسیحی ظاهر میشود. مظاهر نه عبارتند از: سه گروه سه تایی فرشتگان؛ نه کره و حلقه های گرد دوزخ.

- مصری:خدایان نه گانه[10].

-هندو: عدد آگنی[11]؛ آتش؛ مجذور نه ماندالای هشتاد و یک مربعی را نشان می دهد که متضمن معنای عالم است.

- یونانی- رومی: در یونان و روم نه ایزد و بعدها نه موز[12] ایزدبانوان هنر وجود داشت.

 

 

[1] - Odin/Woden

[2] - yggdrasil

[3] - Skeldi

[4] - Persephone

[5] - Niord

[6] - Feng-shui

[7] - acer:: واحد اندازه گیری زمین برابر با 4047 متر مربع

[8] - shang-ti

[9] - Bridgit

[10] - Ennead

[11] - Agni

[12] - Muses

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...