مومیایی صورت مشهورترین فرعون

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

نمایش عمومی صورت مشهورترین فرعون مصر پس از 3 هزار سال

یکشنبه برای اولین بار صورت "توتان خامون" جوانترین و مشهورترین فرعون مصر پس از 3 هزار سال به نمایش عموم درآمد.

به نقل از آسوشیتدپرس از «الاقصر» مصر، باستان‌شناسان با دقت تمام این جسد مومیایی شکننده را از تابوت مزین به سنگ‌های گران‌بهای وی خارج کرده تا بقایای سیاه جسد این فرعون را به نمایش عمومی بگذارند.

پارچه کتانی که در زمان دفن وی در مقبره زیر زمینی طلایی وی به دورش پیچیده شده بود و هنگام نمایش پارچه‌ای کتانی دیگر از گلو تا روی پاهایش را می پوشاند تا فقط صورت و پاهای لاغر وی نمایان باشد. پیکر مومیایی این پادشاه 19 ساله که زندگی و مرگش عده زیادی را تا مدت‌ها اسیر خود کرده بود در محفظه‌ای شیشه‌ای گذاشته شده بود تا از تاثیرات گرد و غبار در امان باشد.

"زاهی حواس" رئیس بنیاد عتیقه‌ها در مصر می‌گوید:" من برای اولین بار می‌توانم اعلام کنم که توریست‌هایی که به این مقبره می‌آیند می‌توانند صورت «توتان خامون» را برای اولین بار ببینند. مومیایی کاملاً در شرایط حفاظت شده و مناسبی است."

وی در این باره افزود که دانشمندان 2 سال پیش کار ترمیم این مومیایی که به شدت آسیب دیده بوده را آغاز کردند. بدن وی از 18 قسمت دچار شکستگی شده بود که این شکستگی‌ها مربوط به زمان کشف اولیه وی توسط "هوارد کارتر" باستان شناس بریتانیایی در 85 سال پیش و هنگامی بود که او قصد خارج کردن مومیایی از مقبره و برداشتن ماسک طلایی او را داشته است.

کارشناسان هم اکنون نگرانی دیگری را برای این مومیایی ارزشمند مطرح کرده‌اند که آن توریسم است. هر ماهه هزاران نفر توریست از این مقبره زیر زمینی دیدن می‌کنند که احتمال می رود ظرف 50 سال گرد و غبار باعث متلاشی شدن آن شود.

«حواس» گفت:" گرما و رطوبتی که از طریق حضور توریست‌ها و تنفس آنها ایجاد می‌شود این مومیایی را به پودر تبدیل خواهد کرد. تنها چیزی که به خوبی از وی باقی مانده صورت اوست که باید آن را با دقت حفظ کنیم."

راز زندگی «توتا‌ن خامون» که در سلسله هجدهم فراعنه و در 8 سالگی به حکومت رسید و مقبره طلایی وی از زمان کشف این مقبره مخفی توسط «هوارد»، ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده بود.

او بزرگترین فرعون مصر نبود اما گنجینه دفن شده جالب وی و شایعاتی زیادی که در مورد تیم باستانشناسی «هوارد» به وجود آمده بود باعث جلب توجه زیادی به وی و تهیه کتاب‌ها و مستندات تلویزیونی زیادی در مورد وی شد.

دانشمندان در سال 2005 مومیایی «توت» را از مقبره وی منتقل کرده و برای 15 دقیقه به سی تی اسکن جسد وی پرداختند تا تصویری 3 بعدی را از وی بدست آورند. این اولین اسکن یک مومیایی در جهان بود. نتایج، فرضیه اولیه در مورد قتل فجیع وی را رد کرده و نشان داد که ران چپ او چند روز پیش از مرگش شکسته است که احتمالاً در نتیجه تصادفی بوده که منجر به عفونت شدید و مرگ او شده بود.

صنعت توریسم مصر امیدوار است تا سود فراوانی را از نمایش این مومیایی بدست آورد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...