ام الداس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

یکی دیگر از شخصیتهای افسانه‌ای مردم کنگ (بندری قدیمی واقع در جنوب ایران و استان هرمزگان ) و دیگر ساحل نشینان جنوب ، زنی به نام اُُم الداس است . او در کوهها و بیابانها و جاهای خلوت وجود دارد . اُُم الداس به سمت شهرها و آبادی ها کمتر می آید و بیشتر نیمه های شب نمایان می شود .

این زن در کمین مردان می نشیند دو قسمت رانهای او همانند اره ( داس مانند ) است . اُُم الداس زنی خوش قد و قامت ، زیبا و دلفریب است ، بوی خوش و عطر آگین از جانب او می آید ، او با برق چشمان خیره کننده اش و خنده ای که بر لب دارد هر مردی را دیوانه وار به دنبال خود می کشاند . آرام آرام راه می افتد و شکار خود را به سوی خلوتگاهی می برد آنگاه خود را برای نزدیکی با مرد آماده می کند . مردی که به دنبال اُُم الداس آماده اگر از این زن شناخت کافی داشته باشد راهی ندارد جز اینکه مشتی خاک در چشمان اُُم الداس بپاشد و فی الفور از آن محل بگریزد . می گویند اگر مردی اسیر او شود با رانهای اره مانند خود فشاری بر او وارد می کند و آن مرد را از بین می برد و الله اعلم .

دکتر غلامحسین ساعدی در کتاب «اهل هوا» درباره موجودات افسانه ای سواحل جنوب از چند شخصیت افسانه ای نام می برد از جمله اُُم المِداس که جانوری است خیالی و از دریا بیرون می آِد و انسان ها را از بین می برد و اشاره می کند این شخصیت همان «مِن منداس» است .

در مورد شخصیتی به نام من منداس نیز چنین می نویسد: «به شکل زن بسیار زیبا و جوانی است که رانهای اره مانند دارد و در کوهها همیشه آواره می گردد . بسته ای جواهر هم همراه دارد که هیچوقت از خود دور نمی کند . مردها خیلی زود شیفته من منداس می شوند و هرگاه او را ببینند دنبالش راه می افتند من منداس خیلی زود نرم ی شود و روی خوش نشان میدهد و برای همخوابگی ، مرد جوان را به خرابه ای می کشد . بسته جواهراتش را زیر سر می گذارد و می خوابد و پاهایش را از هم باز می گذارد . اگر مردی چیزی در مورد من منداس شنیده باشد و حدس بزند با کی طرف است ، باید یک مشت خاک را از زمین بردارد و در لحظه ای که من منداس روی زمین خوابیده به چشمانش بپاشد . آن وقت بسته جواهرات را می تواند برداشته و فرار بکند . اما اگر مرد غافل و بی خبر باشد و طمع همخوابگی بکند ، مِن مِنداس او را از وسط دو پای خود گرفته، با جفت کردن رانهایش مرد را از وسط دو نصف می کند.»

گپ تران ( بزرگترها – هرمزگانی دات نت ) می گویند معمولا روز چهارشنبه اُم الداس به سراغ مردی که تنها خوابیده می آید و با او معاشقه می کند و به سمت دریا می‌کشاند .

مردانی گرفتار اُُم الداس می شوند که تمایل رفتار جنسی  در آنان شدید باشد و چون نمی توانند بر نیروی شهوانی و غریزی خود غلبه کنند در دام این زن گرفتار می شوند .

در اساطیر یونان شخصیتی به نام «لیلیث» وجود دارد. یونانی ها اعتقاد دارند یک زن نیمه انسان و نیمه حیوان وجود دارد که می آید و مردهای خفته در عالم خواب را گول می زند و آن مرد را در حال معاشقه به قعر دریا می برد .

بطور کلی موجودات افسانه ای که در ذهن مردمان هر قوم وجود دارد ، مطابق با درک واقعیت هایی است که انسانها از محیط پیرامون خود دارند و بیانگر تلاش آدمی برای غلبه بر عناصر و نیروی طبیعی است .

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...