چرا نارس به دنیا بیایند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

نباید نارس به دنیا بیایند. نباید هر سال از زندگی شان را با کوهی از عوارض و بیماری های جسمی و روحی بگذرانند. نوزادانی را می گویم که می خواهند مردان و زنان سالم و فعال فردا باشند.

این مساله از آن نظر اهمیت دارد که عامل اولیه تعیین میزان مرگ و میر و بیماری نوزادان در سراسر دنیا وزن زمان تولد است و وزن کم زمان تولد و زایمان زودرس ، عامل بسیاری از مرگ و میرهای دوران شیرخوارگی است ، به طوری که 70تا 80درصد از مرگ های شیرخواران به این علت رخ می دهد.

آنچه گفتیم بهانه ای شد تا با یکی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گفتگو بنشینیم که با گردآوری عوامل مختلف تاثیرگذاری در کم وزنی نوزادان هنگام تولد، موفق به طراحی مدلی برای پیش بینی این عارضه شده که مدعی است با دقت بیش از 96درصد، توانایی پیش بینی وزن نوزاد را هنگام تولد دارد. گفتگوی ما را با شیما طباطبایی ، دانشجوی دوره دکتری مهندسی پزشکی و مجری این طرح بخوانید:

 

نوزادان کم وزن دارای چه مشخصاتی هستند؟ از چه جهاتی با نوزادان طبیعی تفاوت دارند؟

وزن طبیعی نوزاد از 2500تا 4000گرم در نظر گرفته می شود که به طور متوسط وزن نوزادان طبیعی و با وزن مناسب در ایران از 3200تا 3600گرم است. با این تفاسیر، نوزادان با وزن تولد بیشتر از 4000گرم بزرگ نامیده می شوند.

چنانچه وزن نوزاد پس از تولد کمتر از 2500گرم باشد، نوزاد با وزن کم هنگام تولد (L.B.W) نامیده می شود. در ایران تولد نوزادان L.B.Wعامل اصلی مرگ و میر دوران نوزادی (I.M.R) محسوب می شود.

وزن کم هنگام تولد با مدت زمان حاملگی رابطه مستقیم دارد، چراکه هر چه تعداد هفته های بارداری نسبت به مدت طبیعی کمتر باشد، وزن کم هنگام تولد در نوزادان شایع تر و با مرگ و میر بالای نوزادان همراه است.

در عین حال ، نوزادان با وزن تولد بسیار پایین که VLBWنامیده می شوند، وزن کمتر از 1500گرم دارند و غالبا پره ماچور (نارس) هستند. در واقع پره ماچور به نوزادی گفته می شود که پیش از هفته 37بارداری به طور زنده متولد شود. پره ماچور اغلب برای اشاره به واژه نارسی (immaturity) نیز به کار می رود. میزان بقای این نوزادان دقیقا با وزن زمان تولدشان در ارتباط است.

در مقایسه با نوزادان بالاتر از 37هفته ، نوزادان با وزن تولد بسیار پایین احتمال بیشتری برای بستری شدن های مکرر در بیمارستان طی سال اول زندگی به علت نارس بودن و عفونت ها و در سال های بعد به دلیل عوارض نورولوژیک و اختلالات روانی اجتماعی دارند.

کم وزنی نوزاد چه اثراتی بر مکانیسم و عملکرد طبیعی بدن این نوزادان می گذارد؟ چرا یکی از عوامل مرگ و میر نوزادان کم وزنی آنان محسوب می شود؟

عامل اولیه تعیین میزان مرگ و میر (مورتالیته) و بیماری (موربیدیته) وزن زمان تولد است. شایع ترین یافته نامطلوب حین تولد، اختلالات ضربان قلب جنین است. از طرفی میزان نیاز به احیا و مشکلات زمان تولد در این نوزادان بیش از دیگر نوزادان است.

در نوزادن کم وزن نسبت به نوزادان طبیعی خطر ابتلا به بیماری های سلسله اعصاب بیشتر است ؛ همچنین وزن نوزاد مهم ترین عامل بقا و رشد و نمو طبیعی اوست. وزن نوزاد و عوارض ناشی از عدم رشد کافی ، مهم ترین عامل مرگ و میر در 28روز اول تولد است.

وزن کم نوزاد از موثرترین عوامل در مرگ و میر پس از 28روز اول زندگی و بیماری ها و ناتوانی های دوران کودکی است.

نوزادان کم وزن هنگام تولد، خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری فلج مغزی در مقایسه با نوزادان طبیعی دارند، در صورتی که نوزاد کم وزن ، نارس هم باشد این بیماری بیشتر آنها را تهدید می کند.

ارزیابی وزن نوزاد هنگام تولد از چه جهاتی اهمیت دارد؟

وزن نوزاد در زمان تولد مهم ترین عامل بقا در طول دوران نوزادی و همچنین پیش بینی کننده توانایی جسمی و تکاملی وی در آینده است.

دوره نوزادی 4هفته اول پس از تولد در نظر گرفته می شود و زندگی جنینی و خارج رحمی هر دو تداومی را تشکیل می دهند که طی رشد و تکامل انسان توسط عوامل ژنتیکی ، اقتصادی ، اجتماعی و محیطی تحت تاثیر قرار می گیرد؛ برای مثال وضعیت بد اقتصادی و تغذیه نامناسب به طور شایعی با پره ماچوریتی (نارس بودن نوزاد) همراه است که خود با میزان های بالای مرگ و میر و ناتوانی نه تنها در دوران نوزادی بلکه در خلال شیرخوارگی همراه است.

از آنجا که کم وزنی در سنین بالاتر موجب می شود کودکان به لحاظ جسمی ناتوان و در برابر بیماری ها آسیب پذیر شوند، بنابراین گام نخست در پیشگیری از این مشکل ، شناخت علل ، پیش بینی کم وزنی و اتخاذ روش و راهبرد پیشگیری برای رفع عوامل خطرساز می شود.

از شیوه های نوین ارزیابی وزن نوزادان هنگام تولد برایمان بگویید.

از روش هایی که امروزه برای ارزیابی وزن و سلامت نوزاد صورت می گیرد، می توان به اولتراسوند و بیوفیزیکال پروفایل اشاره کرد. سونوگرافی از وسایل تشخیصی قابل قبول در این زمینه است که با خطای کمتری نسبت به روش بالینی وزن جنین را تعیین می کند، هرچند که سونوگرافی نیز روشی بدون خطا نیست.

اسکرین کردن (غربالگری) روتین با اولتراسوند برای تعیین سن حاملگی و رشد جنین انجام می گیرد. ترکیب اندازه گیری ابعاد سر، فمور و شکم جنین به طور تئوریک می تواند دقت پیش بینی اندازه جنین را افزایش دهد ولی متاسفانه هر مزیت بالقوه توسط خطای تجمعی در اندازه گیری هر یک از ابعاد جنینی از بین می رود. در این روش ، اندازه گیری دور شکم جنین قابل اعتمادترین شیوه برای تعیین اندازه های جنین است و همچنین اندازه گیری دور شکم جنین نشانگر مهمی از محدودیت رشد است. با تمام این توصیفات با اولتراسوند هم محدودیت رشد جنین ممکن است تشخیص داده نشود (معمولا 30درصد موارد چنین است).

راه های پیشگیری از تولد نوزادان کم وزن را برایمان بگویید؟

اگرچه عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و احتمالا جغرافیایی تولد نوزادان کم وزن را تحت تاثیر قرار می دهند، اقدامات پیشگیری کننده نظیر آموزش بهداشت ، مراقبت پره ناتال ، تغذیه ، حمایت اجتماعی و تعیین موارد در معرض خطر می توانند به طور موثری تولد نوزادان کم وزن را کاهش دهند. زنانی که توصیه های بهداشتی و مراقبت های دوران پره ناتال را دریافت کرده اند بروز کمتری از تولدهای LBW دارند.

چه ریسک فاکتورهایی در این ارتباط حائز اهمیت هستند؟

فاکتورها عبارتند از: بیماری های طبی مادر قبل از شروع بارداری ، بیماری های مادر در دوران بارداری ، وضعیت تغذیه (تامین نیاز آهن ، کلسیم ، پروتئین) و اضافه وزن مادر در بارداری ، تولد زودرس ، سابقه تولد نوزاد کم وزن ، استعمال دخانیات ، ابتلا به بیماری های عفونی ، پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)، وضعیت روحی و روانی مادر و همچنین عوامل اقتصادی ، اجتماعی (سطح سواد، شغل مادر، میزان درآمد خانواده و...) حائز اهمیت هستند.

از نرم افزار طراحی شده توسط خود، سیستم عملکرد آن و مزیت هایش نسبت به سیستم های تشخیصی موجود برایمان بگویید؟ از چه داده هایی در تشخیص بهره گرفته می شود و آیا کاربرد آن نیاز به مهارت خاصی دارد؟

هدف از پروژه تحقیقاتی انجام شده توسط اینجانب ، پیش بینی اثرات متغیرهای متعدد با روابط پیچیده روی یکی از مهم ترین متغیرهای سلامت نوزادان یعنی وزن و زمان تولد بوده است. در این پژوهش علاوه بر بررسی عوامل موثر بر ارزیابی وضعیت جنین در دوران بارداری و سلامت و وزن نوزادان به مدلسازی و کمی ساختن این متغیرها پرداخته شده است.

الگوریتم پیش بینی کننده مورد استفاده در این پروژه بر اساس شواهد کلینیکی و اطلاعات حاصل از مانیتورینگ دقیق زنان در دوران بارداری و آنالیز دقیق روی اطلاعات حاصل ، بنا نهاده شده است. الگوریتم پیش بینی ارائه شده (با راحتی در استفاده) به متخصصان زنان و کادر پزشکی بهداشتی و در تشخیص گروه های با ریسک بالا کمک می کند.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این که در اکثر تحقیقات قبلی معمولا یک متغیر یا فاکتور خطر در رابطه با وزن کم زمان تولد مورد بررسی قرار گرفته است ؛ ولی در پژوهش حاضر فاکتورهای متعدد و اغلب فاکتورهای خطر وزن کم زمان تولد نوزاد از قبیل بیماری های طبی مادر قبل از شروع بارداری ، بیماری های مادر در دوران بارداری ، وضعیت تغذیه (تامین نیاز آهن ، کلسیم ، پروتئین ) و اضافه وزن مادر در بارداری تولد زودرس ، پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی )، ابتلا به بیماری های عفونی ، وضعیت روحی و روانی مادر، استعمال دخانیات ، فاکتورهای مختلف دموگرافیکی (وزن ، قد و سن مادر و...) و همچنین عوامل اقتصادی اجتماعی (سطح سواد، شغل مادر، میزان درآمد خانواده و...) مورد بررسی قرار گرفته شد که با توجه به تعداد زیاد متغیرهای ورودی ، به پیش بینی اثرات متغیرهای متعدد با روابط پیچیده روی یکی از (مهم ترین) متغیرهای خاص سلامت نوزادان یعنی وزن کم تولد نوزاد پرداخته شد.

نتایج پژوهش نشانگر قدرت مدل ارائه شده در پیش بینی وضعیت سلامت نوزادان با استفاده از عوامل و متغیرهای مختلف موثر بر آن است و مدل ارائه شده در مرحله ارزیابی با صحت و دقت صددرصد و در مرحله آزمون با صحت بالای 96درصد قادر به پیش بینی وزن تولد نوزاد است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...