بازدید دلایل مرگ ناگهانی در ورزش

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

نتیجه یک تحقیق نشان داد: فعالیت سنگین ورزشکارانی که مستعد بیماری قلبی هستند، ممکن است باعث مرگ ناگهانی آن ها شود. به گزارش خراسان، در این تحقیق که به بررسی مرگ ناگهانی در ورزش پرداخته شده،آمده است:«ورزش و فعالیت بدنی به عنوان یک جزو ضروری مرتبط با سلامت در زندگی انسان است.

اگرچه گاهی اوقات به عنوان عامل خطر برای سلامت مد نظر قرار گرفته و در موارد نادر نیز منجر به مرگ ناگهانی قلبی(SCD) می شود.

سرگی گرینکوف با ٤عنوان قهرمانی جهان و ٢مدال طلای المپیک در سن ٢٨سالگی در حالی که مشغول ورزش بود، دچار حمله قلبی شد و درگذشت. در مقایسه با مرگ و میر قلبی در حالت عادی، میزان مرگ ناگهانی قلبی در ورزش خیلی نادر است و تقریبا ١نفر از هر ١٠٠هزار نفر ورزشکار بزرگسال در سال، دچار مرگ ناگهانی حین ورزش می شوند.

بر اساس داده های موجود ٩٠درصد مرگ ناگهانی، هنگام ورزش یا بلافاصله بعد از فعالیت شدید رخ داده است. این عارضه با افزایش سن، بیشتر می شود و در بین مردان رایج تر است.

شایع ترین دلایل مرگ ناگهانی شامل بی نظمی قلبی، آسیب دریچه میترال، بیماری فشار خون، التهاب عضله قلب، بیماری سرخرگ کرونری و اختلال دریچه های قلبی گزارش شده است.

این عوامل در مناطق مختلف جغرافیایی، متفاوت است به طوری که در آمریکای شمالی هایپرتروفی عضله قلب(HCM)، در ایتالیا کاردیومیوپتی بطن راست، در آلمان التهاب عضله قلب و در چین سندروم مورفان شامل مرگ ناگهانی در ورزشکاران گزارش شده است.

در ورزشکاران کمتر از ٣٥سال، شایع ترین علت مرگ ناگهانی، بیماری سرخرگ کرونری است. مرگ ناگهانی قلبی در ورزش زنان هنوز ناشناخته است. یکی از عوامل مرگ ناگهانی، سندروم مورفان است. افراد دارای سندروم مورفان اغلب بلند قد و لاغر و دارای انگشتان بلندی هستند.

از اکوکاردیوگرام، الکتروکاردیوگرام و روش های دیگر برای شناسایی بیماری های مرتبط با مرگ ناگهانی استفاده می شود. لازم است قبل از پرداختن به ورزش های رقابتی، علاوه بر گرفتن آزمون بدنی از افراد، پیشینه خانوادگی آن ها نیز بررسی شود.»

این تحقیق از سوی سید محسن آوندی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، محمد حسنوند عمو زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی و الهه دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی گردآوری شده است.

  • niloofar

    niloofar

    • ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ - ۲۰:۲۵:۰۲

    دوست گلم سال نو پیشاپیش مبـــــــــــــــــــــــــــــارک
    امیدوارم تو سال 94 به همه ی آرزوهات برسی!

    http://top700.com

    پاسخ مدیر (mojarradat ):   دوست عزیزتر از گلم - ممنون - آرزومند آرزوهای زیبایتم - به امید دیدار در سال جدید