بازگشت "ماموت"ها تا 4 سال دیگر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

می توانید تا چهار سال دیگر در باغ وحشها به دیدن ماموتهای عظیم الجثه بروید، فیلهای عظیم الجثه و پوشیده از مویی که هزاران سال پیش منقرض شده اند و قرار است تا چهار سال دیگر با بهره گرفتن از فناوری شبیه سازی به حیات بازگردانده شوند.

به گزارش مهر، تلاشهایی که پیش از این در دهه 1990 برای استخراج هسته سلولی از بافتهای پوستی و ماهیچه ای ماموتها انجام گرفته بود، به دلیل آسیبهای جبران ناپذیری که به بافتهای کشف شده در سیبری وارد آمده بود با موفقیت مواجه نشدند.

اما پیشرفتهای علمی که از سال 2008 و با تلاشهای "تروهیکو واکایاما" در مرکز توسعه زیستی ریکن انجام گرفت امکان شبیه سازی موش را از سلولهای موشی دیگر که برای 16 سال منجمد شده بود و با استفاده از تکنیک تقسیم سلولی آزمایشگاهی فراهم آورد.

 

اکنون بر دشواری های شیوه شبیه سازی غلبه شده و به گفته دانشمندان دانشگاه کیوتو که قصد دارند گونه ای از ماموتها را که پنج هزار سال پیش منقرض شده را احیا کنند، تنها چیزی که اکنون به آن نیاز است، نمونه ای مناسب از بافت نرم ماموتی منجمد است.

این محققان قصد دارند برای شناسایی هسته سلولهای زیست پذیر ماموت پیش از اینکه آنها را از دیگر سلولها جدا کنند، شیوه واکایاما را به کار گیرند. سپس هسته سلول به سلول قابل باروری فیل آفریقایی تزریق شده و از این جاندار به عنوان مادر جانشین ماموت استفاده خواهد شد.

به گفته دانشمندان پیش از بارداری فیل به دو سال زمان نیاز خواهد بود و دوران بارداری این جاندار نیز 600 روز به طول خواهد انجامید.

بر اساس گزارش تلگراف، دانشمندان برای آغاز این پروژه قصد دارند در تابستان 2011 به سیبری سفر کرده و به جستجوی بافتی مناسب حتی به کوچکی سه سانتیمتر مربع بپردازند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...