کشف جدید ناسا؛ ثبت تصویر سرچشمه جوانی کیهانی توسط هابل

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تلسکوپ هابل آنچه دانشمندان آن را سرچشمه حقیقی جوانی، از نوع کیهانی می نامند را در تصاویر جدیدی که به ثبت رسانده آشکار کرده است.

سرچشمه جوانی در بسیاری از داستانها و فیلمها یک افسانه است اما آنچه توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده به هیچ وجه افسانه نیست.

تصویر جدید هابل کهکشان NGC 5775 را نشان می دهد که در فاصله 85 میلیون سال نوری از زمین در گروه کهکشانی به نام خوشه سنبله قرار گرفته است این کهکشان یک کهکشان مارپیچی است که به شکلی از زمین منحرف شده که تنها لبه آن قابل مشاهده است.

موقعیت ویژه این کهکشان به محققان امکان داده تا هاله ای وسیع از گازهای داغ را در اطراف کهکشان NGC 7557 ردیابی کنند، اما اینکه این مواد چگونه به این منطقه از کهکشان رسیده اند، هنوز مشخص نیست.

برخی از اخترشناسان بر این باورند که گازهای داغ صفحه کهکشانی به واسطه انفجارهای ابرنواختری به شکل یک هاله درآمده اند که در نهایت پس از سرد شدن، مشابه یک سرچشمه کیهانی، دوباره به صفحه کهکشانی باز گشته اند از این رو این عکس بر اساس رویداد کیهانی که در آن به ثبت رسیده، سرچشمه کیهانی جوانی نامگذاری شده است.

درباره این کهکشان پدیده شگفت انگیز دیگری وجود دارد که توجه اخترشناسان را به خود جلب کرده است، یک پل هیدروژنی کهکشان NGC 7557 را به کهکشان همسایه که NGC 5774 نام دارد، وصل کرده است.

بر اساس گزارش اسپیس، کهکشان NGC 7557 و همسایه اش NGC 5774 کهکشانهای مارپیچی هستند که در مسیر برخورد با یکدیگر قرار داشته و اکنون مراحل اولیه ترکیب شدن را پشت سر گذاشته اند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...