کشف تصویر ۲۶۰۰ ساله از تولد یک نوزاد در ایتالیا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در جریان کاوش‌های باستان شناسی در یک محوطه باستانی درایتالیا،باستان‌شناسان موفق به کشف دو تصویرشدند که لحظه تولد یک نوزاد و مادرش راترسیم کرده‌است.این اثر متعلق به مردم “اتروسک” از نخستین اقوام مستقر درایتالیاست.

به گزارش  خبرگزاری میراث فرهنگی، محققان و تیم کاوش دریک پروژهباستان‌شناسی در دره “موگلو” که سایتی واقع در ۲۰ مایلی شمال شرقی فلورانساست موفق به کشف تصاویر بخشی از یک کوزه سرامیکی شدند که بیش از ۲۶۰۰ سالقدمت دارد.

این تصویر باستانی سر و شانه‌های کودک را در حالی که از بدن مادر خارجشده، نشان می‌دهد که درعین حال زانوها و صورتش دیده می‌شود. این پروژه بخشیاز تحقیقات باستان‌شناسی توسط محققان دانشگاه “متودیست جنوبی” و کالج “فرانکلین و مارشال” در لنکستر و پن و نیز موزه باستان‌شناسی و انسان‌شناسیدانشگاه “پنسیلوانیا” و دانشگاه “اوپن” در میلتون کینز انگلستان است.

“فیل پرکینز” یکی از استادان و متخصصان باستان‌شناسی دانشگاه اوپن کهکار تعیین هویت این اثر را انجام داده می‌گوید: «ما از مشاهده این صحنهانیمیشن بشدت شگفت زده شدیم. این اثر باید یکی از کهن‌ترین آثار در هنر غربباشد که تصویر‌گر تولد یک انسان است. احتمالا زن اتروسکن که دراین تصویرنوزاد را بدنیا آورده، نمادی از یک مراسم آیینی است و یا شاید نمادی از یکالهه مورد پرستش اقوام باستان بوده است. اکنون ما باید این راز را کشف کنیمکه این زن و کودکش که بوده‌اند.»

از نظر تاریخی اقوام اتروسک از نخستین سکنه ایتالیا بوده‌اند که مدت‌هایمدید پیش از سلطه امپراتوری روم باستان در این منطقه مستقر شدند. ایناقوام نخستین شهرها را ساخته و در واقع مدخلی بر تمدن و فرهنگ یونان ورومیان بوده‌اند. اتروسک‌ها به دلیل آثار شاخص هنری، معماری و فلزکاری وهمچنین مهارت در تجارت شهرت بسیار دارند. این اقوام در هزاره نخست پیش ازمیلاد تمام ایتالیا را تصرف کردند ولی بعدها توسط رومیان شکست خورده وسرانجام در امپراتوری روم جذب شدند.

بنا به همین گزارش این اثر ابتدا درجریان کاوش‌های باستان شناسی یک تیماز دانشجویان فارغ‌التحصیل باستان شناسی از دانشگاه آرلینگتون تگزاس به نام “ویلیام نات” کشف شد که بینایی ضعیفی دارد. “نات” که در یک تیم دانشجویبرای نخستین بار دریک عملیات کاوش آموزشی به سرپرستی دانشکده باستان‌شناسیکلاسیک دانشگاه تگزاس همراه با ۲۰ دانشجوی دیگراز ۷۰ دانشگاه اروپایی وامریکایی که هر سال دراین سایت برگزار می شود، شرکت داشت، می‌گوید: «از اینکه در برنامه آموزش تابستانی درکاوش‌ها پذیرفته شده و این اثر را کشفکرده‌ام بسیار سپاسگزارم این نخستین عملیات حفاری من بود.»

وی افزود: «هنگامی که این اثر را کشف کردم بسیار کثیف بود و مطمئننبودیم که چه هست تا این که در آزمایشگاه پاکسازی و توسط پرکینز شناساییشد. این کشف هیجان انگیزی برای ما بود که می‌دانیم اطلاعات مهمی از نظرباستان‌شناسی وانسان‌شناسی درمورد فرهنگ اقوامی که درباره آن اطلاعات کمیداریم ، بدست می‌دهد.»

به گفته محققان این تصویر روی یک اثر سرامیکی نشان از اهمیت این اثر بهعنوان یک آیین دینی دارد. “گرگ واردن”یک متخصص باستان‌شناس و مدیر پروژهباستان‌شناسی دره ماگلو می‌گوید: «صحنه تولد یک نوزاد اثری بی‌نهایت منحصربه فرد است اما درعین حال آنچه که سبب شگفت است معنای این اثر است کهاحتمالا به معنی نوعی اثر سفالین دریک حریم یا محراب آیینی باشد. این اثرباید به نوعی گروه و فرقه مذهبی مرتبط باشد.»

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...