حس ششم در هنر رزمی ذن

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

بعضی از هنرمندان رزمی به درجه ای از آگاهی می رسند که حاکی از حس ششم است در این مرحله هنرمند به طور کامل با محیط در هم می آمیزد این مرحله آرمان هر شخص تمرین کننده ذن است این حس در فرد آرامش و بی قیدی نسبت به محیط ایجاد می کند و حتی این حالات در موقعیتهای تهدید کننده وقتی که واکنش هایی از قبیل ترس و یا خشم پاسخ های طبیعی به نظر می آیند نیز کاملا مشهود است.

یک هنرمند ماهر رزمی به علت آموخته های خود به روش شخصی خود در برابر عوامل مختلف عکس العمل نشان نمی دهد بلکه تقریبا مانند قانون طبیعت عمل می کند به دنبال رعد و برق و بر اثر وزش باد درختان خم می شوند همچنین به دنبال حمله عکس العمل صورت می گیرد و آن اتفاق می‌افتد.

در فیلم کلاسیک ژاپنی به نام هفت سامورایی چند سامورایی بیکار در یک آزمایش شمشیر بازی شرکت می کند در داخل راهرو یک ساختمان جایی که وارد شونده بناچار بایستی از آنجا بگذرد کدخدای یک ده ، مرد جانی را پنهان کرده است و قبل از اینکه هر سامورایی بخواهد قدم بر آستانه در بگذارد مرد جوان بایستی ضربه ای غیره منتظره به وسیله چماق بر سر او وارد آورد و پاسخ جنگجو را مد نظر قرار دهد.

اولین شمشیر زن وارد می شود ضربه ای به سرش می خورد و تحمل بقیه ضربه ها را ندارد. دومین نفر از زیر ضربه جا خالی می دهد و خود ضربه ای بر ضارب وارد می سازد ولی به علت نشان دادن واکنش از روی خشم بی صلاحیت شناخته می شود. سومین سامورایی حضور دشمن را در داخل ساختمان احساس می کند آهسته قدم به آستانه در می نهد و به شخصی که در داخل راهرو پنهان شده است هشدار می دهد که سعی نکند به او حقه بزند او با این عمل خود ثابت می کند که از حس ششم برخوردار است یعنی همان چیزی که کدای ده به دنبال آن بود.

XX

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...