فسیل ۴۷ میلیون ساله

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

درحالی‌که کارشناسان از فسیل 47میلیون‌ساله آیدا به شگفت آمده‌اند، شواهدی وجود دارد که این فسیل نمی‌تواند حلقه گمشده نمودار تکاملی داروین باشد. فلش خبری آیدا را دنبال کنید.

فریبا فرهادیان: وقتی از فسیل پستاندار اولیه‌ای با نام آیدا در موزه تاریخ طبیعی نیویورک پرده‌برداری شد، هیاهوی زیادی به راه افتاد. این فسیل 47 میلیون ساله که در سال 1362 / 1983 در شهر مسل آلمان از رسوبات یک معدن قدیمی کشف شده بود، به سرعت از طرف رسانه‌ها به‌عنوان «حلقه گمشده‌« مطرح شد. برخی حتی پا را فراتر گذاشته و آن را هشتمین عجایب دنیا نامیدند.

صفحه اول گوگل هم خود را درگیر ماجرای آیدا کرد و لوگویی با طرحی از آیدا را به جای لوگوی رسمی خود روی سایت قرار داد. اما در این میان برخی از دانشمندان معتقدند آیدا آن حلقه گمشده مورد انتظار نیست.عده‌ای از دانشمندان معتقدند این فسیل با هاپلورهاین‌ها که جد آنتروپوییدهایی مثل میمون‌ها و شامپانزه‌ها و انسان‌ها هستند، مرتبطند و عده‌ای هم بین این فسل با آنتروپوییدها هیچ نسبتی قائل نمی‌‌شوند.

آیدا یک فسیل 47 میلیون ساله است که ویژگی منحصر به‌فردش کامل بودن آن است. فسیلی که حتی نشانه‌هایی از بافت نرم هم در آن دیده می‌شود. آیدا نام مستعاری است که "جورن هارام"، یکی از دانشمندان درگیر در شناسایی این فسیل، به یادبود دخترش بر آن گذاشته است. اما یکی از دلایلی که باعث شده است آیدا خیلی مورد توجه محافل علمی قرار گیرد، این است که می‌تواند بحث بر سر نحوه انشعاب گونه‌های پستاندار امروزی را از اجدادشان به سرانجام برساند.

  • Bryan

    Bryan

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۱:۲۰:۱۵

    Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for?
    you made blogging look easy. The overall look of your website is fantastic, let alone the content!