موزه دیرینه شناسی کرمان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

هزاران فسیل منحصر بفرد به عنوان یکی از مهمترین فرصتهای گردشگری کرمان در حالی از سوی برخی مسئولان تخیل نامیده می شوند که مراجع علمی کرمان با تایید ارزش دیرینه شناسی و علمی آنها خواستار تعیین تکلیف این گنجینه هستند.

به گزارش مهر، هزاران قطعه فسیلهای موزه دیرینه شناسی کرمان زیر سایه بی مهری مسئولین همچنان سردرگم، منتظر تعیین تکلیف هستند.

در حالیکه طی سالهای اخیر در خبرگزاری مهر و سایر خبرگزاریها و رسانه های کرمان گزارشهای متعددی در راستای اهمیت موزه دیرینه شناسی کرمان و لزوم توجه بیشتر مسئولان به ساماندهی این گنجینه دیرینه شناسی کرمان و سرمایه ملی منتشر شده است اما پس از گذشت این سالها این فسیلها در بدترین شرایط خود طی این سالها قرار گرفته اند.

علیرغم تمامی تلاشها هم اکنون موزه دیرینه شناسی تعطیل است و هزاران فسیل منحصر بفرد که هرکدام می توانند ویترینهای مهمترین موزه های جهان را به خود اختصاص دهند و مورد مطالعه قرار گیرند هم اکنون در گاراژ یک خانه مسکونی نگهداری می شوند از سوی دیگر پس از تعطیلی موزه دیرینه شناسی کرمان که عملا به دلیل قطع برق چند سال تعطیل بود سرنوشت این فسیلها هم مشخص نیست.

فرصتی که در سکوت مسئولان می سوزد

این درحالی است که اگر این مجموعه در برخی استانهای مجاور کرمان وجود داشت هم اکنون این گنجینه را به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری خود به دنیا معرفی کرده بودند، به نظر می رسد با توجه به اینکه وضعیت هزاران فسیل استان کرمان پس از تلاشهای دستگاههای مختلف همچنان نا مطلوب است مدیریت ارشد استان کرمان باید در خصوص وضعیت این فسیلها که ارزش آنها مورد تائید مراکز علمی و تخصصی نیز قرار دارد برای همیشه مشخص شود.

نمونه ای از تخم جانوارن ماقبل تاریخ

در حالی که برخی مسئولان کرمان از این فسیلها به عنوان سنگهای بی ارزش یاد می کنند سازمان زمین شناسی کرمان، بخش زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر و همچنین سازمان میراث فرهنگی کرمان و سازمان محیط زیست ارزش تاریخی و علمی این فسیلها را در بررسیهای خبرنگار مهر تائید کردند و خواستار تعیین تکلیف این فسیلها به عنوان سرمایه های کرمان شدند.

ماجرای این فسیلها و موزه دیرینه شناسی کرمان از آنجا آغاز شد که یک محقق کرمانی بنا به گفته خودش بر حسب علاقه ای که به طبیعت و سنگواره داشته از دل بیابانهای اطراف کرمان سنگواره هایی را جمع آوری کرده که حالا تعدادش به 150 هزار عدد می رسد و به اذعان بسیاری از کارشناسان دارای ارزش علمی بسیار بالایی هستند اما این گنجینه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حرکتهایی در راستای ساماندهی این گنجینه از سوی میراث فرهنگی، سازمان زمین شناسی، شهرداری کرمان، سازمان محیط زیست و حتی شرکت زغالسنگ کرمان و بخش خصوصی انجام شد اما به دلیل عدم مدیریت واحد و هدفگذاری مناسب و همچنین عدم هماهنگی این دستگاهها ساماندهی فسیلهای کرمان به جایی نرسیده است.

هم اکنون وضعیت فسیلهای کرمان بجای رسیده است که از آنها به عنوان سنگهای بی ارزش یاد می شود اما همین سنگهای بی ارزش از سوی مراکز علمی کرمان فسیلهای میلیون ساله خوانده می شوند که ساماندهی آنها ضروری است.

 

ارزش علمی فسیلهای کرمان انکار ناپذیر است

 رئیس سازمان زمین شناسی استان کرمان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بخش قابل ملاحظه ای از آثار موزه تعطیل شده دیرینه شناسی که 45 هزار فسیل را در خود جای داده بود از لحاظ علمی فسیل هستند.

علی رشیدی ادامه داد: این فسیلها متعلق به دوران مختلف زمین شناسی هستند که هر یک باید به طور جداگانه مورد مطالعه علمی قرار گیرند و به واقع گنجینه ای برای استان کرمان هستند.

 

وضعیت نگهداری فسیلها در انبار منزل مسکونی

رشیدی به تمایل زمین شناسی کرمان در راه اندازی موزه این فسیلها توسط این سازمان اشاره و اظهار داشت:  سال88 بود که با جلسه ای که در محل سازمان با حضور معاونت پشتیبانی سازمان زمین شناسی کشور و مدیر موزه دیرینه شناسی کرمان برگزار شد و صورت جلسه ای تنظیم شد که بر اساس آن زمین شناسی، محل مناسبی را در اختیار تجربه کار قرار می داد و از او برای ادامه فعالیت حمایت می کرد اما وی در آن جلسه شرط همکاری را  اخذ مبلغی عنوان کرد تا بتواند بدهیهایی که در مدت فعالیت در این زمینه داشته پرداخت کند.

رشیدی می افزاید: اما برای سازمان پرداخت چنین وجهی امکان پذیر نبود به همین دلیل همکاری در همان سطح باقی ماند.

این مسئول می گوید: در حال حاضر زمین شناسی همچون گذشته برای راه اندازی موزه و نگهداری این فسیلها اعلام آمادگی می کند.

 

فسیل باید در جایگاه اصلی خود باشد

رشیدی البته به این نکته هم اشاره می کند که این فسیلها به دلیل خارج شدن از جایگاه اصلی خود بخشی از ارزش مطالعاتی خود را از دست داده اند زیرا باید محل کشف آنها مورد مطالعه دقیق قرار می گرفته است.

 

وی می گوید: در این خصوص تجربه کار اعلام کرده که می تواند محل تک تک فسیلها را نشان دهد که این مسئله بعید به نظر می رسد

در این رابطه اما، با یکی از اساتید بخش زمین شناسی دانشگاه باهنر کرمان هم به گفتگو نشستیم، محمدرضا وزیری که دکترای چینه و فسیل شناسی دارد با اشاره به اینکه این فسیلها از لحاظ علمی کاملا تائید شده هستند، می گوید: مطالعات اصلی ما بر روی فسیلها در محل موزه انجام می شود و گاهی این مطالعات شش ماه طول می کشد که انجام آن در صحرا امکان پذیر نیست.

وی گفت: قبل از جابجایی مطالعاتی باید در خصوص محل کشف فسیل انجام شود و بعد آنها را به موزه منتقل کنند با این وجود انتقال فسیلها از محل کشف به موزه دیرینه شناسی کرمان از ارزش علمی آنها نمی کاهد.

 

مهره گردن یک دایناسور در کرمان

 

ارزش علمی فسیلها انکار ناپذیر است

وی همچنین با تایید این مسئله که این آثار از لحاظ علمی صد درصد فسیل هستند اظهار می کند: راه اندازی موزه دیرینه شناسی به عقیده بنده حرکتی علمی و فرهنگی بوده که ارزش بسیار دارد و بسته شدن این موزه نیز تاسف برانگیز است. 

وزیری می گوید: اگر چه از دید تخصصی برخی از این آثار دارای ایراداتی هستند اما در مقایسه با ارزش و اهمیت بالای این فسیلها می توان از ایرادات چشم پوشی کرد.

این استاد دانشگاه خواستار مهیا کردن شرایط برای مطالعات بیشتر در خصوص این فسیلها شد.

اما مدیر موزه تعطیل شده دیرینه شناسی کرمان که همچنان اطلاعی در خصوص فسیلهای موزه نیز در دست نیست در گفتگو با خبرنگار مهر به ماجرای راه اندازی و تعطیل شدن موزه دیرینه شناسی اشاره کرده و می گوید: با توجه به منحصر بفرد بودن این فسیلها در سال 81 طرحی را به شورای شهر کرمان دادم مبنی بر اینکه موزه ای افتتاح شود تا این فسیلها در آنجا نگهداری شود.

 محسن تجربه کار می افزاید: سرانجام مجوز دایمی برای راه اندازی موزه داده شد و اقدامات اولیه در راستای راه اندازی موزه انجام شد.

 

وی ادامه می دهد: بعد از دادن مجوز، شهردار وقت از فسیلها بازدید کرد و قرار شد مکانی را در پارک ریاضیات کنار یخدان مویدی برای این کار اختصاص دهند اما با توجه به حجم بالای فسیلها که شرایط خاصی برای نگهداری می طلبید، وعده داد که موزه مناسبی برای نگهداری این فسیلها بسازند، درنهایت نیز وعده ها عملی و قرار شد در محل پارک انقلاب موزه ای به بهترین شکل برای این منظور ساخته شود کارهای احداث آن آغاز شد ولی هنوز موزه کامل نشده بود که شهردار کرمان عوض شد اما شهردار جدید هم دستور داد که به نحو احسن موزه راه اندازی شود تا اینکه در تاریخ 17 اردیبهشت ماه سال 83 موزه افتتاح شد.

 

قهوه خانه؛ محل تجمع اراذل و اوباش

این محقق می افزاید: مدتی بعد مسئولیت موزه را به سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری سپردند بعد از گذشت چند وقت دوباره شهردار کرمان تغییر کرد در زمانی مدیریت شهردار قبلی سازمان فضای سبز، قهوه خانه ای در کنار موزه راه اندازی کرد اوایل به این ماجرا به دید یک حرکت فرهنگی نگاه می کردیم اما همه چیز ناگهان به هم ریخت قهوه خانه محلی شد برای تجمع اراذل و اوباشی که امنیت بازدیدکنندگان موزه را به خطر انداخته بودند.

 

راه اندازی مجدد قهوه خانه و قطعی برق موزه

تجربه کار ادامه می دهد: مراتب را به شهرداری و سازمان فضای سبز ابلاغ کردیم اما هر چه که گفتیم کسی توجهی نشان نداد تا اینکه از قهوه خانه به اماکن شکایت کردیم و با این کار، آنجا تعطیل شد بعد از سه روز قهوه خانه مجددا باز شد اما برق موزه قطع شد و هر چه پیگیری کردیم که چرا برق موزه قطع شده کسی پاسخی نداد.

 

سنگهای بی ارزش؛ توهمات ذهن تجربه کار

مسئول اولین موزه دیرینه شناسی کشور ادامه می دهد: درگیر و داری که ما به شدت در حال پیگیری مسئله قطعی برق موزه و وضعیت پارک بودیم، رئیس وقت  زمین شناسی از طریق مصاحبه ای اعلام کرد که کلیه آثار موزه دیرینه شناسی کرمان، فسیل نیستند بلکه سنگهای بی ارزشی هستند نتیجه توهمات ذهن شخص تجربه کار! همین ادعا باعث شد که بی توجهی مسئولین نسبت به این موزه بیشتر شود.

 

وضعیت نگهداری فسیلهایی با قدمت میلیونها سال

وی می گوید: مدتی بعد در تاریخ 23 مهرماه 88 در اداره زمین شناسی کرمان جلسه ای تشکیل شد و ضمن قدردانی از فعالیت های من در این زمینه، تمام داراییهای موزه را به عنوان فسیل قبول کردند حتی برای چاپ اطلس سنگواره ها اعلام آمادگی کردند مشروط بر اینکه کلیه فسیلها را در سوله ای جنب اداره کل میراث فرهنگی که مکان مناسبی بود ببرم البته بنده که به عنوان مدیر آن موزه انتخاب می شدم باید کلیه هزینه های جنبی و حقوق پرسنل را خودم پرداخت می کردم که من قبول نکردم و با این حساب راه اندازی موزه جدید هم منتفی شد.

 

موزه تعطیل شد

در همین حال اما، بهمن ماه سال گذشته بود که شهرداری کرمان فسیلهای موزه دیرینه شناسی را بار کامیون کرد و برد علت این امر ترک خوردگی موزه دیرینه شناسی اعلام شد که امیدوارم به دلیل شرایط نامناسب این جا بجایی فسیلها صدمه ندیده باشند.

محسن تجربه کار اما در این باره به خبرنگار مهر می گوید: مسئولین در حالی چنین صحبتی می کنند که در زمان فعالیت موزه بنده بارها و بارها با ارسال نامه به مراجع مربوط اعلام کردم در اثر نشت شیر آبی که در مجاورت موزه قرار دارد و برای آبیاری چمن پارک از آن استفاده می شود بنای موزه در حال تخریب است اما هیچ رسیدگی نشد.

وی با اشاره به راه اندازی یک قهوه خانه در نزدیکی موزه اظهارداشت: در آن زمان من پیشنهاد دادم که قهوه خانه تعطیل و آنجا را به کتابخانه تبدیل کنند حتی کتابهایش را هم خودم هدیه می دهم اما چنین اتفاقی نیفتاد تا اینکه به اماکن شکایت بردم بعد از شکایت، به مدت دو روز قهوه خانه تعطیل اما مجددا راه اندازی شد در عوض برق موزه قطع شد و پاسگاه انتظامی هم که آنجا بود به ستاد بازپروری معتادان تبدیل شد.

وی با اشاره به اظهارنظری در خصوص به صرفه نبودن ادامه فعالیت موزه می گوید: درست است کار موزه صرفه اقتصادی نداشت اما من حاضر بودم به همین روال ادامه دهم.

 

موزه اقدامی فرهنگی بود نه انتفاعی

به هر حال واقعیتی که با آن روبرو هستیم اختلاف بین مسئول موزه و برخی مسئولین شهر کرمان است که نتیجه آن سرگردانی چندین هزار فسیل است که دارای ارزش علمی فراوان هم هستند فسیلهایی که در موزه نگهداری می شد در حال حاضر در شهرداری کرمان هستند، بقیه سنگواره ها در منزل شخصی تجربه کار درون جعبه های پلاستیکی روی هم تلمبار شده اند.

آنچه که مسلم است باید این اختلافات با نظارت مدیریت ارشد کرمان برطرف شود و در نهایت این گنجینه مهم علمی و گردشگری به خوبی در ایران و جهان معرفی شود اما ادامه سکوت مسئولان در خصوص این اختلافات نتیجه دیگری ندارد جز اینکه این گنجینه به مجموعه سنگ بی ارزش تشبیه شوند.

تجربه کار می گوید تنها هدفم این است که کرمان را به عنوان بهشت دیرینه شناسی کشور معرفی کند در همین حال خبرگزاری مهر برای انتشارصحبت مسئولین و روشن شدن مسئله اعلام آمادگی می کند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...