کشف فسیل آخرین بازمانده از عصر دایناسورها

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

کشف فسیل آخرین بازمانده از عصر دایناسورها در منطقه «نهر جهنمی» واقع در جنوب ایالت مونتانای آمریکا

کشف احتمالی فسیل جوان‌ترین دایناسور تاریخ تا به امروز (آن‌هم از دورانی که به فقدان دایناسورها معروف است) تنور بحثی دیرینه درباره علت انقراض این جانوران غول‌آسا را دوباره داغ کرد.

به گزارش جام نیوز، رادیو زمانه در تاریخ 24تیر 90 اعلام کرد: گروه کاشف فسیل جوان‌ترین دایناسور تاریخ تا به امروزمی‌گویند که این، مدرکی دال بر فرضیه نابودی عصر دایناسورها، به‌ناگاه و در پی یک برخورد شهاب سنگ است.

این فسیل، مربوط به دایناسور شاخداری – با شاخی به‌طول 45 سانتیمتر در محل پیشانی – از تیره «تریکراتوپس»ها یا «توروساوروس»ها بوده و در منطقه «نهر جهنمی» واقع در جنوب ایالت مونتانای آمریکا و تنها به‌فاصله 13کیلومتر از رسوبات مرزی «کرتاسه-پالئوگین» (K/Pg) – که قبلاً تحت عنوان «کرتاسه-ترشیاری» (K/T) شناخته می‌شد – یافت شده است.

به گفته رادیو زمانه نه‌تنها مجاورت نمونه‌های یافت‌شده با مرز رسوبی K/Pg، نشان از تعلق این فسیل به یکی از آخرین دایناسورهای روی زمین می‌دهد؛ بلکه محل کشف فسیل – در قشر فوقانی لایه‌ای سنگی به‌قطر 3متر که در زیر مرز رسوبی K/Pg واقع شده و به «شکاف 3متری» معروف شده – هم مؤید این نکته است. در واقع این منطقه رسوبی به نادر بودن فسیل دایناسور معروف است و تا پیش‌تر به‌عنوان یکی از شواهد پشتیبان فرضیه «زوال تدریجی» به حساب می‌آمد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...