کشف فسیل 300 میلیون ساله سوسک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

شاید خواندن این مطلب چندان به مذاقتان خوش نیاید بخصوص خانم‌ها که همیشه با این حشره مشکل دارند، ولی بد نیست بدانید این مخلوقات چندش‌آور بسیار قبل از ما آدم‌ها در زمین زندگی می‌کردند و به نوعی حق آب و گل براین کره خاکی دارند.

پژوهشگران موفق شدند فسیل سوسکی را بیابند که به 300 میلیون سال پیش مربوط است. فسیل نشان می‌دهد این سوسک از اجداد سوسک‌های امروزی است.

این فسیل مربوط به دوره کربونیفوروس (carboniferous) زمین‌شناسی است یعنی حدود 299 تا 359 میلیون سال پیش. این دوره مصادف با شکل‌گیری اقیانوس‌ها در زمین است. طول فسیل 3.4 تا 3.5 اینچ (9 سانتی متر) و عرض آن 1.5 اینچ (4 سانتی‌متر) است.

محققان درموزه تاریخ طبیعی لندن با استفاده از یک سی‌تی‌اسکن تصویر قسمت‌های مختلف بدن این سوسک را بازسازی کردند. تصویرموجودی بسیارباستانی که تا به حال چشم هیچ انسانی ندیده است.

در این تصویر پاها درگوشه بدن واقع شده و تقریبا بلند و دراز هستند. وجود ساختارهای سخت و چسبناک روی پاها، احتمالاً این موجود را قادر می‌ساخته تا روی سطوح صاف راه بروند و همچنین به آنها در تخمگذاری درجاهای امن و دور از چشم شکارچیان یاری می‌کرده است.

همچنین وجود ناخن‌ها و زوایدی درپاها به آنها دربالارفتن ازسطوح ناهموارمثل تنه درختان برای دستیابی به منابع دور از دسترس غذایی کمک می‌کرده است.

ساختار دهان این سوسک باستانی به گونه‌ای بوده است که به او درخرد و آسیا کردن مواد غذایی کمک می‌کرده است. آرواره و فک این جانور بسیار شبیه آرواره سوسک‌های امروزی است و گویا غذای آنها و همچنین طرز جویدن و حرکات تند و سریع‌شان نیزبه سوسک‌های امروزی شبیه بوده است.

در پایان محققان می‌گویند احتمالا این سوسک‌های باستانی بیشتر وقت خود را در سطح جنگل‌ها می‌گذراندند و عمده غذای آنها مقادیرزیاد گیاهان پوسیده و فاسد و کالبد حشرات مرده بوده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...