بشقاب پرنده‌ها در ایران

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

... در دوره جدید که موج رویت بشقابهای پرنده به اوج رسید نام ایران نیز دربین کشورهایی قرا رگرفت که نه تنها تعداد قابل توجهی گزارش از آن مخابرهمی‌شد، بلکه تعدادی از گزارشهای مهم از نظر طرفداران وجود بشقابهای پرندهدر ایران رخ داده بود. در این بین یکی از گزارشها اهمیت بیشتری داشت، شیناشناس پرنده که در بامداد روز 19 سپتامبر سال 1976 در تهران دیده شد. براساس گزارشی از این ماجرا که در 31 اگوست 1977 منتشر شد، ساعت 12:30 نیمهشب 19 سپتامبر تلفنهایی از منطقه شمیرانات به نیروی هوایی ارتش ایران زدهمی‌شود و طی آن گزارش رویت یک شی پرنده ناشناس در افق شمالی گزارش می‌شود. دقایقی بعد برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران حضور این جرم را در رادار خودتایید می‌کند و بلافاصله یک فروند هواپیمای شکاری به تعقیب آن بر می‌خیزد.

با نزدیک شدن هواپیما به این جرم سیستم رادیویی هواپیما از کار می‌افتد وجنگنده دوم به هوا بر می‌خیزد، اما او نیز نمی‌تواند علی رغم مانورهایپیچیده پروازی به او نزدیک شود. در پایان تعداد این اشیاء از یک مورد به سهمورد افزایش یافته و سپس ناپدید می‌شوند. اما بهار بشقابهای پرنده درایران سالها بعد ازا ین تاریخ فرا رسید. شاید انتشار گزارشهایی پراکنده دراین زمینه ادامه داشت، اما داستان در پاییز 1369 به اوج رسید. زمانی کهدکتر داریوش ادیب که پیش از آن بیشتر بواسطه تدوین مجموعه چهار جلدی جواهرشناسی شناخته می‌شد کتابی با نام اسرار بشقابهای پرنده را ترجمه و منتشرکرد.

این کتاب ترجمه داستانی به نام COMMUNION - A true story بود که در واقعخاطرات نویسنده آن ویتلی استریبر از دزدیده شدنش توسط موجودات فضایی (یکبرخورد نزدیک نوع سوم و البته بسیار هیجان انگیز!!) به حساب می‌آمد، اماپیشگفتار کوتاه داریوش ادیب بر این کتاب بیش از متن اصلی و طولانی آن مهمبه نظر می‌آمد. چرا که در آن ضمن یادآوری خاطره‌ای از ملاقات با پسری کهمدعی دیدار با بشقابهای پرنده در پارک جنگلی عباس آباد تهران بود تصاویریرا که وی از بشقابهای پرنده در تهران گرفته بود منتشر می‌ساخت.

تصاویری که گفته شد در ماهنامه بشقابهای پرنده (که در آمریکا منتشر می‌شود) نیز منتشر شده است. در همان سالها داریوش ادیب سلسله مقالاتی در روزنامهاطلاعات به عنوان یکی از روزنامه‌های پر مخاطب ایران منتشر کرد و در آن باارایه شواهد زیاد سعی در اثبات حیات هوشمند فرا زمینی و بشقابهای پرندهنمود. یکی از این موارد صورت فرعون مریخی بود که بعدها توسط تصاویرفضاپیمای مدار گرد مریخ موسوم به MGS ماهیت اصلی آن مشخص شد. در تصاویردقیق این تپه یک کیلومتری طبیعی هیچ نشانی از صورت آنان نیست و فقط بر اثربازی نور و وضوح کم تصاویر اول به این صورت دیده شده است.

مدتی بعد از موج اولیه ماهنامه نجوم به پاسخگویی به برخی از این شایعاتپرداخت که نتیجه آن مجموعه مقالاتی بود که همراه با یک راهنمای عملی عکاسیاز بشقابهای پرنده این موضوع را نه تنها رد، بلکه مطبوعات کشور را به دلیلانتشار چنین گزارشهایی مورد انتقاد قرار می‌داد. در این مقاله‌ها نشان دادهشده که چگونه مردم پدیده‌های نجومی و جوی را با اشیای ناشناس پرنده اشتباهمی‌گیرند. همینطور توضیح داده شده که چگونه حتی به کمک یک چراغ مطالعهمی‌توان تصویری از یک بشقاب پرنده ساخت.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...