بیگانگان فضایی ؛ دوست یا دشمن انسانها!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

"استفان هاوکینگ" نگران بیگانگان فضایی است تا جایی که این فیزیکدان معروف با یادآوری زمانی که اروپایی ها تمدن امریکاییان لاتین را کشف کردند اعلام می کند انسان باید در مورد برقراری ارتباط با بیگانگان فضایی کاملا محتاط باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیوساینتیست، به گفته هاوکینگ از آنجا که هر گونه ای از موجودات زنده که بتواند با زمینیان ملاقات کند سطحی بسیار بالاتر از تکنولوژی کنونی انسانها دارد، ملاقات با آنها خبر بسیار بدی خواهد بود. در عین حال وی در رابطه با نتایج و پیامدهای ادامه یافتن فعالیت پروژه SETI اخطار داده است.

با وجود اینکه هنوز انسان سیگنالی از جانب موجودات فضایی دریافت نکرده است، پیشرفتهای بزرگ تکنولوژیکی باعث شده تا تصور کند اگر فرستنده هوشمند ماورایی در خارج از زمین وجود داشته باشد، پس باید به زودی آن را پیدا کرد. کشفی که می تواند متحول کننده باشد اما از سویی دیگر برخی از افراد از جمله هاوکینگ آن را فاجعه آمیز می دانند.

تصور کنید انسان در ردیابی سیگنالی از موجودات فضایی موفق شود. آیا باید به آن پاسخ دهد؟ هر نوع ارسال سیگنالی می تواند احتمال حمله تمدنی را در پی داشته باشد که به اندازه ای پیشرفته است که توانسته سیگنالهای زمینیان را دریافت کند. این تصور مانند فیلمنامه های تخیلی است اما در صورتی که احتمال بسیار کوچکی در وقوع چنین رویدادی وجود داشته باشد چرا باید چنین ریسکی کرد؟

این موضوع برای سه سال دانشمندان پروژه SETI در آکادمی بین المللی اخترشناسی را به خود مشغول کرده بود. مسئله مباحثات آنها ایده ای بود که توسط چند نفر از اعضا برای ممنوع کردن ارسال هر نوع سیگنالی به سوی بیگانگان فضایی مطرح شده بود.

در حقیقت می توان گفت علاوه بر اینکه این کار امری غیر ممکن به شمار می رود، دیگر برای ممنوعیت ارسال سیگنال دیر شده است. انسان به صورت ناخواسته با ارسال سیگنالهای تلویزیونی، رادیویی و راداری برای 60 سال حضور خود را به اطلاع همه جهان رسانده است. پخش سریالها و برنامه های تلویزیونی از کشورهای مختلف هر لحظه با سیلی از مخاطبان مواجه است و در صورت حضور موجود هوشمندی در ورای زمین، احتمالا برنامه های تلویزیونی زمینی اکنون تعدادی بیننده فضایی دارد!

ردیابی این نشت سیگنالی چندان سخت نیست. شدت آن در مجذور فاصله کاهش پیدا می کند اما حتی اگر نزدیکترین موجود بیگانه در فاصله هزار سال نوری از زمین قرار داشته باشد، هنوز می تواند این سیگنالها را دریافت کند زیرا فناوری آنتهای این موجودات چندین قرن از فناوری زمین جلوتر است.

این توانایی می تواند پیشنهاد متوقف کردن ارسال سیگنالهای هدف دار از روی زمین در مواردی که فرازمینی ها درباره آن نسبت به انسان برتری دارند را به پیشنهادی ظاهرا منطقی تبدیل کند. زیرا تنها تمدنی نزدیک به سطح پیشرفت تمدن بشر قادر به ردیابی سیگنالهای هدف دار خواهد بود در حالی که به سیگنالهای تلویزیونی و رادیویی توجهی ندارد و تمدنی در سطح پیشرفت تمدن بشر نیز به هیچ وجه تهدید به شمار نمی رود.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، با این همه در نهایت تیم پروژه SETI در آکادمی بین المللی اخترشناسی طرح ممانعت از ارسال سیگنال به فرازمینی ها را رد کرد. شاید فرازمینی ها جایی در خارج از زمین وجود داشته باشند، در این صورت انسان باید با کشف آنها اطلاعات زیاد و ارزشمندی به دست آورد، در حالی که عده ای در حال ایجاد این واهمه هستند که آنها به زودی ما را یافته و به ما حمله خواهند کرد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...