اسرار علمی قرآن در مورد دریـاهـا و رودخانه‌ها

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دیـوار مانع میان دو دریا

وَجَعَلَ بَیْنَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا

و میان دو دریا دیوار مانع قرار داد [1]

تفاسیر متعددی در مورد موضوعات دو دریا، که در سوره‌های فرقان (آیه 53)، نمل (آیه 61)، فاطر (آیه 12) و رحمن (آیات 22-19) آمده، وجود دارد. اما در این تحقیق، این موضوعات شامل دیوار مانع دو دریا، مرز دو دریای شور و مرز ناپیدا و حدفاصل میان دریای شور و شیرین، بر اساس دانش جدید اقیانوس‌شناسی بررسی می‌شوند.

دو دریایی که دیوار میان آنهاست دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس است. میان این دو در اعماق چند صد متری دیوار وجود دارد. (حاجز بمعنی دیوار مانع است). در طرفـین این مانع هر یک از دریاها دما و شوری و غـلظت و شرایط زیستی خاص خود را دارد. مـثلاً آب دریای مـدیـتـرانـه در مقایسه با اقیانوس اطلس: گرم، شور، و کم غـلـظـت تر است. وقتی آب دریای مـدیـتـرانـه از بالای دیـوارِ مـیـان خود و اقـیـانـوس اطلس واقع در تنگه جبل‌الطارق وارد اقـیانـوس اطلس می‌شود، با گرمـا و شـوری و غـلظت کم و خصوصیات ویژه خود چند صد متر به اعماق می‌رود. آب دریای مدیترانه در آن عـمـق تعادل و توازان ایجاد می‌کند. و از بالا برمی‌گردد. این دو دریا در همین مرز با هم قاطی میشوند و فراتر از مرز خود نمی‌روند (شکل 13).

[1] - سوره نمل آیه 61

مرز میان دو دریای شور

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ - بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ

دو دریائی که به هم وصلند را ترکیب خاص خود داد. میان آنها مرز ناپیدائی است، از حد خود فراتر نمی‌روند [1].

منظور آیه از دو دریا، دو دریای شور است. چون به دنبال آن از وجود مرجان در آنها صحبت می‌کند و مرجان نیز فقط در آب شور زندگی می‌کند. برزخ نیز به معنی مرز ناپیدا است. دو دریای شوری که هر کدام ترکیب و خصوصیات خاص خود را دارد و مخلوط نمی‌شوند زیاد هستند، مانند دریای احمر و اقیانوس هند. نمک و گرما در دریای احمر بالاتر از اقیانوس هند است. میان آنها آبی درست می‌شود که دارای خصوصیات میانگین این دو دریا است و (از نظر خصوصیات) از مرز مشخص خود فراتر نمی‌روند.

اقیانوسها نیز در واقع از دریاهای متعددی تشکیل شده‌اند که از نظر غلظت و دما و ترکیب و شرایط زیستی و غیره با هم فرق می‌کنند، ولی برزخ یعنی مرز ناپیدای میان آنهاست و با هم مخلوط نمی‌شوند. (این موضوع را انسان در عکس برداری ماهواره‌ای از اقیانوسها در قرن بیستم فهمید. وقتی دید رنگ آبهای اقیانوس با هم فرق می‌کنند آنها را بررسی کرد و دید که اقیانوس در واقع از دریاهای متعدد تشکیل شده که به هم وصل هستند ولی از مرز مشخصی فراتر نمی‌روند و با هم مخلوط نمی‌شوند).

این ویژگی دریاها که در محل برخورد دو دریا حائلی وجود دارد که مانع مخلوط شدن آنها می‌شود به طوری که هر دریا ویژگی خاص خود را دارد، اخیراً توسط اقیانوس شناسان کشف شده است. به خاطر یک نیروی فیزیکی به نام کشش سطحی [2]، آبهای دو دریای مجاور مخلوط نمی‌شوند. کشش سطحی ایجاد شده توسط اختلاف چگالی آبهای آنها، درست مانند یک دیوار نازک بین آنها، از اختلاط آنها جلوگیری می‌کند. اگر چه موجهای بزرگ و جریانهای قوی در این دریاها وجود دارد، آنها نمی‌توانند مخلوط شوند و این مانع را از بین ببرند.

[1] - آیات 19 و 20 سوره الرحمن

[2] - Surface tension

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...