شگفتیهای ذهن

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

قدرتهای باور نکردنی ذهن بشر به طرق مختلف تجلی می‌یابند. برخی از طریق رویا زمان و مکان را به مبارزه می‌طلبند. برخی قادرند مانند یک دوربین عکاسی همه‌ی مطالب را در ذهن خود ضبط کنند و یا از ذهن خود به عنوان ماشین حساب استفاده کنند. یکی از مشهورترین انسانهایی که دارای چنین قدرتی بودند «رابی ایلایجه» از اهالی لیتوانی می‌باشد که قدرت ذهنی خود را مصیبت میپنداشت. او در طول زندگی‌اش بیش از دو هزار جلد کتاب را تنها برای یکبار خوانده و به خاطر سپرده بود. به طوری که قادر بود مطالب هر صفحه و هر بخش از هر یک از کتابها را دقیقا بازگو کند از نظر او این توانایی نامطلوب بود، زیرا او قادر نبود، مطلبی را که یک بار خوانده است فراموش کند. بطوریکه خودش اظهار میداشت: این کار مانند این بود که شخصی تمام روز را در کتابخانه‌ای به سر برد و هنگام شب همه محتویات کتابها را با خود به بستر ببرد.

«لئون گامب» سیاستمدار مشهور فرانسوی نیز دارای حافظه‌ی حیرت انگیزی بود، که از این لحاظ دست کمی از رابی ایلاجه نداشت او قادر بود هزاران صفحه از آثار ویکتور هوگو نویسنده‌ی مشهور فرانسوی را از اول تا آخر و بالعکس کلمه به کلمه تکرار کند. محقق مشهور یونانی به تام «ریچارد پورسن» نیز به اندازه‌ای از این توانایی شگفت برخوردار بود که میتوانست مطالب کتبی را که خوانده بود، صفحه به صفحه نقل کند.

«هاری نلسون پیلزبری» شخص دیگری بود که توانست با استفاده از حافظه‌ی خارق العاده‌ی خود عنوان نابغه‌ی شطرنج را به خود اختصاص دهد. این قدرت مرموز به او این امکان را می‌داد تا در یک زمان موقعیت بیست صفحه شطرنج را بخاطرل بسپارد و همینطور بیش از هزار حرکت انجام شده را بازگو کند. بعضی اوقات نیز تنها برای رفع خستگی و ایجاد تنوع در مسابقه با چشمان بسته با حریف شطرنج باز خود به رقابت میپرداخت.

شخصی به نام «ماتورین ویسیر» که کتابدار پادشاه پروس بود در مورد اصوات از حافظه‌ی خوبی برخوردار بود. کافی بود که تنها یک بار جمله‌ای را به هر زبان که بود بشنود تا بتواند آن جمله را عینا به تلفظ صحیح و لهجه‌ی اصلی تکرار کند در آزمایشی که از توانایی عجیب او به عمل آمد دوازده نماینده‌ی خارجی که هر یک به زبانی متفاوت صحبت می‌کردند، یک جمله ی نسبتا طولانی را بیان کردند «ویسیر» در تمام این مدت ساکت بود و فقط گوش میداد و زمانی که ادای جملات به پایان رسید وی تمامی دوازده جمله را به درستی تکرار کرد.

کسانی که از توانایی انجام عملیات حیرت‌آور ریاضی برخوردارند، اصطلاحا ماشین حساب انسانی نامیده می‌شوند. یکی از این افراد مردی بود به نام «زیرا کالبرن» از اهالی ورمانت این شخص از زمان کودکی به حل مسائل ریاضی به طور ذهنی علاقه‌ی زیادی داشت. در سن هشت سالگی او را به لندن بردند تا دانشمندان این قدرت خدادادی او را از نزدیک مورد آزمایش قرار دهند. در لندن دانشمندان این پسر بچه را تحت آزمایشات بسیاری قرار دادند که بیش از پیش آنها را متحیر ساخت زیرا کالبرن که حتی از قواعد ساده‌ی ریاضی بی خبر بود به طرزی شگفت‌آور و تقریبا بطور همزمان همه‌ی مسائل را حل میکرد مثلا زمانی که در حال استخراج ریشه ی سوم عدد 268336125 بود در همان حال حاصل عدد 8 به توان 16 را پیدا می‌کرد. در ضمن انجام این آزمایشات در لندن «دوک گلوستر» از وی خواست تا روش خود را در مورد ضرب عدد 21735 در 534 توضیح دهد.و این پسر بچه به سرعت پاسخ داد که: «من فقط عدد 65205 را در 181 ضرب میکنم!» این پسر بچه همیشه مسائل را به درستی حل می‌کرد اما قادر نبود تا مانند استادان ریاضی مراحل انجام عمل را شرح دهد.

زمانیکه «جدیدیا باکستن» که یکی از استادان ریاضی است، ساعتها و ماهها برای حل یک مسئله‌ی ریاضی وقت صرف می‌کرد، «یوهان مارتین دیز» پاسخ مسئله را ظرف چند ثانیه یا چند دقیقه بدست می‌آورد. او در سال 1824 در هامبورگ متولد شد و به قدری در نظر دانشمندان زمان خود مورد اعتماد بود که اغلب از او میخواستند تا محاسبات نجومی آنها را حل نماید. وی یک بار عدد 100 رقمی را ظرف 9 دقیقه در یک عدد مشابه ضرب کرد، در حالیکه اگر قرار بود این عملیات با مغزهای الکترونیک جدید انجام گیرد دو برابر این مدت وقت می‌گرفت. اعمال حیرت‌انگیز این افراد نشان میدهد که مغز انسان سرزمینی اعجاب انگیز، با قابلیت‌های باور نکردنی است. که ما از درک ساختمان و عملکرد پیچیده آن عاجز هستیم.

 

نکته آخر در مورد نویسنده وبلاگ:

از زمان تحصیل در دوره ابتدایی، علاقه خاصی بازی با اعداد داشتم. پیش از آنکه به مفاهیم توان در ریاضی برسم، ناخوآگاه از ضرب اعداد در خودشان خبر داشتم و توان اول تا چهارم اعداد یک تا ده را حفظ بودم. از مثلث فیثاغورث قبل از اینکه درس داده شود و رابطه معروف جمع توان دوم اضلاع عمودی و برابری آنها با توان دوم وتر آگاهی داشتم. هرچند که نمی‌دانستم نام این قضایا و روابط ریاضی چیست؟ هنگامی که پدرم به خواهرم که یکسال بزرگتر از من بود درس اتحادهای نه‌گانه را می‌داد و من مشغول دروس دیگر بودم، انگار جواب اتحادها در ذهنم نقش بسته بود و متعجب بودم که چرا این‌ها به توضیح احتیاج دارد. از همان موقع نقشه برنامه به زبان بیسیک برای پیدا کردن اعداد اول در ذهنم نقش بسته بود و پس از سالها که با برنامه‌نویسی بیسیک آشنا شدم، بدون هیچ تفکری آن برنامه ساده و ابتدایی را نوشتم.

بنابراین اعتقاد دارم این قابلیت یا استعداد را می‌توان به نحوی استعداد ذاتی یا خدادادی دانست. لطفی است که به بعضی از افراد بشر اعطاء شده و هیچ توضیح منطقی ندارد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...