شب در روز

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

بنا بر قانون طبیعت شب و روز به دنبال هم می آیند و می روند و روزگار و عمر ما را رقم می زنند. اما آیا این قانون ممکن است در مواردی به هم بخورد؟! مثلا" میان روز ناگهان شب و تاریکی همه جا را فرا بگیرد. علم مواردی اینگونه را با رویدادهایی مانند کسوف، آتش سوزی های بزرگ و آلودگی گرد و غبارو تغییرات جوی توضیح می دهد. اما در مواردی تاریکی مهمان ناخوانده روز می شود بی آنکه هیچ یک از موارد فوق به وضوح رخ داده باشد. در ادامه به وقایع اسرار آمیزی از این دست می پردازیم که در طول تاریخ بار ها اتفاق افتاده است.

تاریخ بارها وقایعی را ثبت نموده که ناگهان تاریکی شهرها را در برگرفته و باعث هراس و نگرانی مردم شده است . چگونه این پدیده رخ می دهد و علت آن چیست ؟

بر طبق محاسبات ستاره شناسان ، سیاره زمین با سرعتی در حدود 18000 مایل در ساعت در فضا حرکت می کند و بنا به گفته آنها فضا به هیچوجه خالی نیست . میلیون ها ذرات کوچک در جو زمین بر اثر حرکت کره زمین به این سو و آن سو حرکت می کنند . گفته های برخی از ستاره شناسان مبنی بر خالی بودن فضا توسط برخی از دانشمندان بشدت رد می شود . زیرا آنها معتقدند که توده های بزرگ غبار و گاز بعضی اوقات آنقدر متراکم می شوند که تیره و تاریک بنظر می رسند .

اگر توده های بزرگی از مواد کدر و نیمه شفاف در فضا وجود داشته باشند بنابراین قابل قبول است که گاهی اوقات زمین در میان این توده ها قرار گیرد و برای کسانی که شاهد این رویداد هستند ، نتایج شگفت انگیزی در بر خواهد داشت .

لایه نازکی از غبار های کیهانی در زاویه کوچکی سدی در برابر خورشید می شوند و سبب می شوند که نور کمی حتی در هنگام روز به زمین برسد . موارد بسیاری از تاریک شدن ناگهانی هوا در روزهای آفتابی به ثبت رسیده است . زمانی که هیچ نشانی از کسوف (خورشید گرفتگی) گزارش نشده است . در 26 آوریل سال 1884 در شهر « پریستون » واقع در انگلستان صحنه ای از تاریک شدن هوا در نیمروز اتفاق افتاد . تیترهای روزنامه ها حاکی از آن بود که آسمان سیاه و تاریک شده بود ، گوئی که پرده ای بزرگ در جلو خورشید کشیده باشند . مردم با تاریک شدن هوا هراسان شدند و بطرف خانه های خود رفتند . حیوانات به لانه های خود گریختند . کشیش ها در کلیسا دست به دعا برداشتند . دیری نپائید که تاریکی برطرف شد . علت این واقعه هرگز معلوم نشد.

در دوم آوریل سال 1889 در شهر « آیتکین » واقع در ایالت مینوسوتا ناگهان تاریکی و ظلمت همه جا را فراگرفت و طوفان شن آغاز شد ، علت این امر هم هرگز معلوم نشد . شهر لندن نیز در 19 آگوست سال 1763 در هنگام ظهر ناگهان بقدری تاریک شد که نور شمع و فانوس ها کافی نبودند. ستاره شناسان اعلام کردند که کسوفی رخ نداده است .

در تاریخ 19 مارس سال 1886 شهر « اوشکوش » واقع در « ویسکاتسین » در ساعت سه بعد از ظهر بعلت نا معلومی آسمان به مانند شب تاریک شد و در مدت 5 دقیقه تاریکی همه شهر رافرا گرفت و بعد از ده دقیقه به موجب گزارش مقامات رسمی تاریکی غرب تا شرق آسمان را فرا گرفت . در آن هنگام آسمان پوشیده از ابرهای ضخیم بود . پس از دقایقی وحشت و اضطراب ، روشنائی دوباره به شهر بازگشت . بعد از مدتی معلوم شد که شهرهائی که در سمت غرب قرار گرفته بودند نیز دچار همین وضع شده بودند . چیزی سبب شده بود که این لکه سیاه نسبتأ کوچک در مدت سه ساعت از ساحلی به ساحل دیگر نقل مکان کند . آیا یک جسم سخت ناشناخته بین زمین و خورشید قرار گرفته بود و یا توده های متراکم غبارهای کیهانی زمانیکه زمین از نزدیک و یا میان آنها عبور کرده ، باعث این پدیده شده بود .

در شهر « ممفیس »واقع در ایالت تنسی در تاریخ دوم دسامبر سال 1904 بدون هیچ علت خاصی خورشید ناپدید و آسمان تاریک شد . این وضع به مدت 15 دقیقه ادامه داشت . در این مدت ترس و دلهره شهر را فراگرفته بود و در بعضی از نقاط شهر جیغ و فریاد مردم به گوش می رسید . و کسانی که فکر می کردند دنیا به پایان رسیده است ، دست به دعا برداشته بودند .

شاید ، بتوان تاریک شدن هوا در هنگام روز را ناشی از دود آتش سوزی در مناطق جنگلی ، تشکیل ابرهای غیرعادی و یا گردوغبار حاصله از بیابان های دوردست دانست .

مواردی وجود داشته است که چنین تعاریفی درباره آنها مصداق پیدا می کند . اما موارد دیگری هم رخ داده است که چنین تعاریفی نمی تواند علت وقوع آنها را توجیه کند . یکی از اینگونه وقایع در سپتامبر سال 1950 اتفاق افتاد . در بخش وسیعی از ایالات متحده مردم خورشید را به رنگ آبی مشاهده کردند که بنظر می رسید نور ضعیف آن از میان یک فیلتر ضخیم به زمین می رسد . این واقعه در 24 سپتامبر در ایالات متحده آمریکا مشاهده شد و در 26 سپتامبر مردم اسکاتلند خورشیدی به رنگ آبی مایل به سبز را دیدند . و در کشور دانمارک این خورشید آبی رنگ به مدت دو ساعت در آسمان دیده شد و این زمان کافی بود که مردم به تصور اینکه پایان دنیا فرا رسیده ، پول های خود را از بانک ها خارج سازند.

یک بار دیگر بیانیه مقامات به فوریت در این رابطه در دسترس عموم قرار گرفت . به مردم آمریکا گفته شد که وضعیت غیرعادی خورشید به علت آتش گرفتن مناطق وسیع جنگلی در « آلبرتا » واقع در کانادا می باشد و دود ناشی از آتش سوزی به بالا صعود کرده و بمانند یک فیلتر باعث شده که نور خورشید به صورت غیرطبیعی دیده شود .

اما در این بیانیه اشکال عمده ای وجود داشت . زیرا دودی که گفته می شد همراه جریان باد به سوی شرق ایالات متحده آمریکا رفته بود در همان زمان به سوی غرب یعنی به سمت ایالت واشنگتن نیز رفته و مانع رسیدن نور خورشید شده بود. واقعأ کدام باد عجیبی می تواند در یک زمان دود را با خود به دو جهت مخالف ببرد ؟!

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...