تابوتی که به خانه برگشت!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

یکی از عجیب ترین حوادث روزگار، که اتفاقا از همه مستندتر و مکتوب تر باقی مانده، حکایت مرگ و زندگی "چارلز کوگلان " میباشد. او در سال ١٨۴١ در جزیره " پرنس ادوارد " واقع در ساحل شرقی کانادا بدنیا آمد. او از یک خانواده فقیر ایرلندی بود و وقتی به سن مدرسه رسید، همسایگانش برای فرستادن " چارلز " به انگلیس به جمع‌آوری اعانه در بین خودشان مشغول شدند. او سرانجام با رتبه بالا موفق به فارغ التحصیل شدن گشت، ولی در مقابل تعجب همگان اعلام کرد که میخواھد هنرپیشه تئاتر شود. خانواده کوگلان به پایمردی در تصمیماتشان معروف بودند و چارلز نیز از این قاعده مستثنی نبود.

وقتی والدینش به او گوشزد کردند که در صورت رها نکردن آرزوی هنرپیشگی‌اش از ورود به خانه پدری محروم خواهد شد، چارلز که خود نیز یک "کوگلان" واقعی بود، دوباره تصریح کرد که خللی در تصمیمش برای ھنرپیشگی تئاتر وارد نشده است او در این حرفه که معمولا یکنفره و به عنوان فردی سریع الانتقال و باهوش که دارای زبانی نیشدار در قالب طنز بود، خوش درخشید (او حتی یک هنرپیشه بدل جوان به اسم " مانتی وولی " هم داشت که بعدها درسینما به تقلید از ادا و اطوار کوگلان پرداخته و شهرت عظیمی را بهم زده بود) کوگلان یکبار به ملاقات یک فالگیر کولی رفت و از او شنید که در اوج شهرتش در یک شهر جنوبی امریکا بدرود حیات خواهد گفت، ولی خاطرنشان کرد که وی تا به زادگاهش در جزیره" پرنس ادوارد " مراجعت نکند آرامشی نخواھد داشت .

کوگلان غالبا این پیشگوئی عجیب را برای دوستانش  بازگو میکرد و ظاهرا بدین خاطر بود که تاثیر عمیقی رویش نهاده بود .

در سال ١٨٩٨ وقتی که نقش " ھملت" را در شهر "گالوستون" در ایالت "کانزاس" که یکی از ایالات جنوبی امریکاست بازی میکرد، بطور غیر مترقبه‌ای درگذشت و در گورستان همان شهر نیز دفن شد. دو روز بعد گردباد مهیبی (تورنادو ) که تمامی آن شهر بی پناه را زیرو رو کرده بود، گورستان ماسه‌ای که او در آن بخاک سپرده شده بود را هم ویران کرد. در این ماجرا تابوت محتوی جسد وی ناپدید شد و گر چه خانواده اش جایزه هنگفتی را برای یافتن آن پیشنهاد کردند ولی این تابوت پیدا نشد .

در ماه اکتبر ١٩٠٨ درست هشت سال و یکماه پس از آن تندباد مهیب شهر " گالوستون " یک ماهیگیر ناشناس در جزیره " پرنس ادوارد " صندوق بزرگی را که پوشیده از خزه و صدف بود را یافت که در نواحی کم عمق آب غوطه ور بود این صندوق محتوی تابوت و جنازه " چارلز کوگلان " بود!

که شامل پلاک نقره‌ایی که او با آن شناخته می شد، هم بود. او بالاخره به جزیره کوچک زادگاهش که سه هزار مایل از شهر محل دفنش فاصله داشت بازگشته بود. درست همانطوری که آن فالگیر کولی چندین سال پیش از ان پیش بینی کرده بود !!

"چارکز کوگلان" که توسط دریا به وطنش آورده شده بود، سرانجام در گورستان جزیره در مجاورت کلیسایی که وی شصت و هفت سال پیش در آن غسل تعمید داده شده بود، به خاک سپرده شد.

بیش از صدسال از این ماجرا میگذرد، بسیاری از توریستهایی که به این منطقه می‌آیند کنار قبر او میروند و عکس یادگاری میگیرند ...

درون کلیسا و بر دیوار آن ماجرای باور نکردنی " چارکز کوگلان " نقش بسته است و ھمه با شگفتی آن را میخوانند.

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...