هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان میگویند. عنوان یاد شده به مناسبت در بسیاری از بابهای فقهی همچون طهارت، صلات، حج و نکاح آمده است.
تعریف لغوی و اصطلاحی
شیطان در لغت از مادّه «شطن» و به معنای دور شدن است.[1] و شیطان به هر موجود سرکش و متمرّد خواه انسان باشد یا غیر آن، گفته میشود[2] از این رو بر ابلیس، شیطان اطلاق شده است.[3]
به عبارت دیگر شیطان به هر موجود طغیانگر و دور از رحمت خداوند متعال که کارش وسوسه خلق و دعوت آنان به بدیها است اطلاق میگردد؛ چنان که بر موجود سرکش و متمرد معروف؛ یعنی ابلیس که از سجده بر حضرت آدم علیه السّلام سر باز زد و نیز بر فرزندان او که از جنس جن میباشند اطلاق میشود.[4] و [5]
ویژگیهای شیطان
۱- شیطان از طایفۀ جنّ: «... فَسَجَدُوا إلّا إبلیسَ کانَ مِن الجِنّ...»[6] «(فرشتگان) همگی سجده کردند جز ابلیس، که از جنّ بود»
۲- مخالفت فرمان الهی: «إنّ الشََّیطانَ کانَ لِلرّحْمنِ عِصِیاً»[7] «شیطان نسبت به خداوند، عصیانگر بود»
۳- رانده شده از رحمت الهی: «قَالَ فَاْخرُجْ مِنها فَإنّک رَجیمٌ وَ إنَّ عَلیک اللَعْنَة اِلی یومِ الدین»[8] «فرمود:از صف آنها (فرشتگان) بیرون رو، که رانده شدهای از (درگاه ما!) و لعنت (و دوری از رحمت حق) تا روز قیامت بر تو خواهد بود!»
۴- دارای ذرّیه و قبیله:
«إنّهُ یرَاکم هُو و قَبیلُهُ مِن حَیثُ لاتَرَوْنَهُم...»[9] «او و همکارانش شما را میبینند از جایی که شما آنها را نمیبینید...»[10]
موارد استحباب استعاذه
پناه بردن به خداوند متعال از شر شیطان با گفتن «أعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَجیم» و مانند آن در هرحال، بویژه اوقات زیر مستحب است: هنگام تلاوت قرآن کریم؛[11] پیش از قرائت در نماز؛[12] هنگام آمیزش؛[13] و زمان ورود به مستراح.[14]
حالات حضور شیطان
برخی افعال و حالات در انسان، بستر و زمینهساز حضور شیطان و نزدیک شدن او به انسان میگردد؛ از این رو، در روایات از چنین افعال وحالاتی نهی شده است و فقها به کراهت آنها حکم کردهاند، مانند: خضابکردن در حال جنابت[15]و[16] و حیض؛[17] و[18] تخلی بر روی قبر؛[19] و[20] ایستاده ادرار کردن در آب [21] و[22]؛ تنها بودن در خانه؛[23] به تنهایی مسافرت کردن؛[24] و[25] خلوت کردن زن و مرد اجنبی در یک مکان؛[26] نگهداری زباله در منزل در شب و بیرون نبردن آن در روز[27] و راه رفتن در یک کفش. [28]
عوامل دوری شیطان
برخی اعمال موجب دور شدن و فاصله گرفتن شیطان از انسان میشود، مانند:ناخن گرفتن؛[29] و[30] اذان گفتن در منزل؛ [31] و[32] محافظت بر نماز واوقات آن؛[33] نگهداری کبوتر در منزل؛[34] انگشتر جذع یمانی به دست کردن؛[35] و خوردن انار. [36]
نام گذاری به اسماء شیطان
نام گذاری فرزند به یکی از اسمهای شیاطین، مانند ضریس و صفات آنها مکروه است. [37]
شیطان و سِحر
به تصریح برخی، از اقسام سحر حرام و ممنوع، ارتباط باشیاطین و کشف چیزهای پوشیده و پنهان از راه ایشان است. [38] و[39]
فلسفۀ وجودی شیطان
یکی از مسائل جهان هستی، مسأله امتحان و آزمایش الهی است و اصولاً نظام سعادت و شقاوت و ثواب و عقاب بشر مبتنی بر اساس امتحان است و چون خداوند انسان را به سوی خیر دعوت میکند و در این میان اگر کسی نباشد که او را به شرّ دعوت و تشویق کند امتحانی وجود نخواهد داشت. وجود شیطان برای پویندگان راه حق نه تنها زیانبخش نیست بلکه رمز تکامل نیز محسوب میشود، اصولاً تکاملها در میان تضادّها به وجود میآید و هیچ موجودی راه کمال را نمیپوید مگر اینکه در مقابل آن، ضدّ نیرومندی قرار گیرد. [40] و[41]
شیاطین انسی
در قرآن کریم به انسانهای شرور و مفسد نیز شیطان، اطلاق شده است[42]: «وکذلِک جَعَلْنا لِکلِّ نَبی عَدوّاً شَیاطین الإنس والجِنّ...» [43] «اینچنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم..» اطلاق حقیقی شیطان بر کافران و منافقان[44]
اطلاق شیطان بر منافقان و کافران به نحو حقیقت است نه از سر مجاز و مسامحه: «... واذا خَلَوْا إلی شَیاطینِهم قالُوا إنّا مَعَکم...» [45] «هنگامی که با شیطانهای خود خلوت میکنند، میگویند:ما با شمائیم..» آنان که از هدایت رهبران الهی میرمند و در مقابل حق خضوع نمیکنند و از راههای مرموز و با وسوسه میل به باطل را در دلهای دیگران تزریق میکنند، از مصادیق شیطانند: «مِن شَرّ الوُسواسِ الخَنّاس الّذی یوسوِسُ فی صُدورِ النّاسِ من الجِنّةِ والناس»[46] «(پناه بر خدا) از شرّ وسوسه گر پنهان کار که در درون سینۀ انسانها وسوسه میکند خواه از جنّ باشد یا از انسان» هدف شیطان و تهاجم همه جانبۀ او[47] یکی از اهداف شیطان، بردن آبرو و بی حیثیت کردن انسان است: «ینْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لَیرِیهُما سَوءاتِهِما...» [48] «لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد.» شیطان برای این کار از راهی وارد میشود که شخص او را نمیبیند: «انّه یراکم هو و قبیلُهُ من حیثُ لا تَرَونَهُم....» [49] «او وهمکارانش شما را میبینند از جایی که شما آنان را نمیبینید.»
تسلّط و ولایت شیطان
«انّما سُلطانُهُ علی الّذین یتَولّوْنَهُ والّذین هُم بِه مُشرِکون»[50] «تسلط او تنها بر کسانی است که او را به سرپرستی خود برگزیدهاند و آنها که نسبت به او (خدا) شرک میورزند (و فرمان شیطان را به جای فرمان خدا، گردن مینهند»
مراحل نفوذ شیطان
مراحل نفوذ شیطان در انسان: [51] و[52]
۱- تزیین: «وإذ زَینَ لَهُمُ الشَیطانُ اَعمالَهُمْ...» [53] «و (به یاد آور) هنگامی را که شیطان، اعمال آنها (مشرکان) را در نظرشان جلوه داد»
۲- افکندن آرزوهای باطل در دل: «وَ لِاُضِلََّنََّهُم و لَاُمَنِینَّهُم...» [54] «و آنها را گمراه میسازم و به آرزوها سرگرم میسازم...»
۳- وسوسۀ اکید: تادنبال آرزو رود و آن را به دست آورد؛ «الّذی یوسوسُ فی صُدورِ النّاسِ»[55] «در درون سینۀ انسانها وسوسه میکند»
۴- تسویل:
یعنی خوب را بد و بد را خوب جلوه میدهد؛ «... الشَیطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وأمْلی لَهُم»[56]
«کسانی که بعد از روشن شدن هدایت برای آنها، پشت به حق کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهای طولانی فریفته است!»
شراب و قمار از اعمال شیطانی
«یا ایها الّذینَ آمَنُوا إنّما الخَمْرُ... رِجسٌ مِنْ عَمَلِ الشیطانِ»[57] «ای کسانی که ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها و ازلام (نوعی بخت آزمائی) پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید»
شیطان مانع نماز و عامل فراموشی ذکر خداوند
«... و یصُدَّکمْ عَنْ ذِکرِ اللهِ...» [58] «شیطان میخواهد بوسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خداوند و از نماز باز دارد»
کیفر اطاعت کنندگان از شیطان
«قالَ فَالحَقُّ وَالْحَقَّ اَقُولُ لَأمْلَأنَ جَهَنَّمَ مِنْک وَمِمَّنْ تَبِعَک مِنْهُمْ اَجْمَعینَ»[59] و[60] «فرمود:به حق سوگند و حق میگویم که جهنّم را از تو و هر کدام از آنان که از تو پیروی کنند، پر خواهم کرد».
منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، ص۷۸۰-۷۸۱.
پژوهشگده باقرالعلوم، برگرفته از مقاله «شیطان».
[1]- المفردات فی غریب القرآن مادۀ «شطن».
[2]- مجمع البحرین، طریحی، ج ۶، ص ۲۷۲، تهران، ناشر کتابفروشی مرتضوی، ۱۳۷۵ ش.
[3]- عبدالله جوادی آملی، تسنیم، ج ۲، ص ۲۸۲، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ اول، ۱۳۷۸ ش.
[4]- المیزان ج۲، ص۴۱۲.
[5]- لسان العرب ج۱۳، ص۲۳۷.
[6]- کهف/سوره۱۸، آیه۵۰.
[7]- مریم/سوره۱۹، آیه۴۴.
[8]- حجر/سوره۱۵، آیه۳۴ – ۳۵.
[9]- اعراف/سوره۷، آیه۲۷.
[10]- اکبر دهقان، یکصد و پنجاه موضوع از قرآن کریم و احادیث اهل بیت، ص ۵۴۶، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، چاپ اول، پائیز ۸۲، تهران.
[11]- نحل/سوره۱۵، آیه۹۸.
[12]- جواهر الکلام ج۹، ص۴۲۰.
[13]- العروة الوثقی ج۵، ص۴۸۲.
[14]- وسائل الشیعة ج۱، ص۳۰۶.
[15]- الحدائق الناضرة ج۳، ص۱۴۸.
[16]- وسائل الشیعة ج۲، ص۲۲۳.
[17]- الحدائق الناضرة ج۳، ص۲۷۴.
[18]- وسائل الشیعة ج۲، ص۳۵۳.
[19]- جواهر الکلام ج۲، ص۷۵
[20]- وسائل الشیعة ج۱،ص۳۲۹.
[21]- وسائل الشیعة ج۱، ص۳۲۹.
[22]- وسائل الشیعة ج۱، ص۳۵۳.
[23]- وسائل الشیعة ج۵، ص۳۳۴.
[24]- جواهر الکلام ج۱۸،ص۱۶۶
[25]- وسائل الشیعة ج۱۱، ص۴۱۰.
[26]- جواهر الکلام ج۳۲، ص۳۴۳.
[27]- وسائل الشیعة ج۵، ص۳۱۸.
[28]- وسائل الشیعة ج۵، ص۷۵.
[29]- وسائل الشیعة ج۲، ص۱۳۲.
[30]- الحدائق الناضرة ج۵، ص۵۷۰.
[31]- جواهر الکلام ج۹، ص۱۴۹.
[32]- وسائل الشیعة ج۵، ص۴۱۳.
[33]- وسائل الشیعة ج۴، ص۲۸-۳۰.
[34]- وسائل الشیعة ج۱۱، ص۵۱۵.
[35]- وسائل الشیعة ج۵، ص۹۶.
[36]- وسائل الشیعة ج۲۵، ص۱۵۳.
[37]- جواهر الکلام ج۳۱، ص۲۵۷.
[38]- الروضة البهیة ج۳، ص۲۱۵.
[39]- مسالک الأفهام ج۳، ص۱۲۸.
[40]- محمد حسین طباطبائی، المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرّسین، ۱۳۷۴ ش، ج ۱۲، ص ۱۶۳.
[41]- ناصر مکارم شیرازی و همکاران، نمونه، ج ۶، ص ۱۱۱، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۴ ش.
[42]- ناصر مکارم شیرازی و همکاران، نمونه، ج ۱، ص ۱۹۲، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۴ ش.
[43]- انعام/سوره۶، آیه۱۱۲.
[44]- جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، ج ۲، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ اول، ۱۳۷۸ ش.
[45]- بقره/سوره۲، آیه۱۴.
[46]- ناس/سوره۱۱۴، آیه۴ -۶.
[47]- تسنیم، ج ۸، ص ۵۳۲، چاپ اول، ۱۳۸۵ ش، قم مرکز نشر اسراء.
[48]- اعراف/سوره۷، آیه۲۷.
[49]- اعراف/سوره۷، آیه۲۷.
[50]- نحل/سوره۱۶، آیه۱۰۰.
[51]- تسنیم، ج۱۳، ص۳۲۳.
[52]- تسنیم، ج ۱۳، ص ۳۲۴.
[53]- انفال/سوره۸، آیه۴۸.
[54]- نساء/سوره۴، آیه۱۱۹.
[55]- ناس/سوره۱۱۴، آیه۵.
[56]- محمّد/سوره۴۷، آیه۲۵.
[57]- مائده/سوره۵، آیه۹۰.
[58]- مائده/سوره۵، آیه۹۱.
[59]- ص/سوره۳۸، آیه۸۴.
[60]- ص/سوره۳۸، آیه۸۵.
- درخت موضوعات
- نظر و دیدگاه نویسنده
-
آرماگدون
- اطلاعات عمومی
- نویسنده با دیدگاه اسلامی
- سوالاتی برای بحث و چالش
- شیطان پرستی، جبهه مقابل
- سومین معبد سلیمان
- ستاره دنباله دار
- نویسنده بدون دیدگاه مذهبی
- نویسنده با دیدگاه مسیحی
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- استیگماتا
- پیشبینیها
- مسجدالصخره
- مریم مجدلیه
- کشف مقبره
- کفن تورین
- جبر و اختیار
- گوساله سرخ موی
- تطابق با زمانه جاری
- انقلاب مهدی
- خدا
- شیطان
-
سایه روشن
- آب حیات
- ناشناخته
- رمزگشایی
- رد پا
- پیش بینی
- پدیده اسرارآمیز
- پدیده های نادر
- نماد
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- ناپدید شدن
- ربوده شدگان
- مثلث برمودا
- مومیایی
- موجودات ساخت دست بشر
- موجودات ناشناخته
- موجودات عجیب
- موجودات افسانه ای
- معماهای حل نشده
- معماهای بدون توضیح
- ریاضیات باستان
- رویا
- مرگ
- تک خبرهای منحصر به فرد
- زیست فرازمینی
- زنده شدن
- زمزمه تائوس
- تله پاتی
- تسخیر
- ترس
- تناسخ
- تک شاخ
- تجربه نزدیک به مرگ
- سال 2022
- تابلو
- سوالات بی پاسخ
- شکاف زمان
- شهاب
- صدای عجیب
- سنگ های متحرک
- صندوق عهد
- سمبل
- مرموز
- ماموت
- آدم فضایی
- در انتظار پاسخ
- فضانوردان باستان
- فاطیما
- اتفاق عجیب
- اعتدالین
- انسان نما
- احتراق خود به خودی
- دو رگه
- بشقاب پرنده
- فسیل و سنگواره
- بیگانگان فضایی
- عجیبتر از علم
- برخورد با زمین
- بچه های چشم سیاه
- اسرار دریا
- آشناپنداری (دژاوو)
- عالم مُثُل
- آدمخوار
- فرشتگان
- گنج
- ماده عجیب
- جن
- لویاتان
- کودک وحشی
- خواندن افکار
- خوابگردی
- کشتی نوح
- کشتی ارواح
- کشفیات جدید
- کشف عجیب
- جالب ترین کشفیات
- قبرستان
- جادو
- هیپتونیزم
- حیوانات ناشناخته
- حس ششم
- حوادث بدون توضیح
- همزاد
- هالووین
- غار
- دایناسور
- افسانه
- اسرارآمیز
- اسرار باستان
- بارانهای عجیب
- چالشهای فیزیک
- پیشگویی
-
تمدنهای خاموش
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- تمدنهای خاموش اروپایی- هیتی
- تمدنهای خاموش آمریکایی- مایا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- آزتک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اینکا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اولمک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- پرو
- تمدنهای خاموش - آتلانتیس
- تمدنهای خاموش ایرانی - جیرفت
- تمدنهای خاموش ایرانی - شهر سوخته
- تمدنهای خاموش ایرانی - عیلام
- تمدنهای خاموش ایرانی - تپه مارلیک
- تمدنهای خاموش آسیا - مرو
- نازکا
- بناهای نمادین
- اساطیر
-
موجودات ناشناخته
- نظر و دیدگاه نویسنده
- حیطه فیزیک - اژدها
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - مدیوم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - کالبد اختری
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم و تلپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اثیر
- حیطه متافیزیک - روح
- حیطه فیزیک - سیمرغ
- حیطه فیزیک - پری
- حیطه فیزیک - یتی
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - مرد بالدار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - خروس تخم گذار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - پاگنده
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - ال چوپاکابرا
- حیطه فیزیک - غول
- حیطه فیزیک - دراکولا
- حیطه فیزیک - زامبی
- حیطه متافیزیک - بختک
-
عجایب هفتگانه
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- عجایب هفتگانه قدیم - هرم جیزه
- عجایب هفتگانه قدیم - معبد آرتمیس
- عجایب هفتگانه قدیم - باغهای معلق بابل
- عجایب هفتگانه قدیم - آرامگاه هالیکارناسوس
- عجایب هفتگانه قدیم - فانوس اسکندریه
- عجایب هفتگانه قدیم - غول رودس
- عجایب هفتگانه قدیم - مجسمه زئوس
- عجایب هفتگانه جدید - چیچن ایتزا
- عجایب هفتگانه جدید - مجسمه مسیح برزیل
- عجایب هفتگانه جدید - کولوسئوم
- عجایب هفتگانه جدید - دیوار چین
- عجایب هفتگانه جدید - ماچوپیچو
- عجایب هفتگانه جدید - پترا
- عجایب هفتگانه جدید - تاج محل
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
ZOOMED_MAP
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰ -
Nazca_Tupu_Llave_Key
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸ -
Nazca_Triangle Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۷ -
Nazca_TheCrab_Mosquito_Bee_Butterfly
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵ -
Nazca_The_Tight_Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر