برزخ، در لغت به معنای حاجز و جداکنندة دو چیز از یکدیگر، و در قرآن و احادیث و متنهای فلسفی و عرفانی به همین معنا، بسیار به کار رفته است؛ مثلاً وسوسه به «برازخ الایمان » (حد واسط کفر و ایمان یا شکّ و یقین) تعبیر شده (ابن اثیر، ج 1، ص 118)، یا فاصلة میان مرگ و رستاخیز برزخ نام گرفته است. کاربرد اصطلاحی این واژه، خصوصاً در منابع دینی به معنای مرحلهای بین دنیا و آخرت (یا مرگ و قیامت) و در متنهای عرفانی و فلسفی به معنای عالَمی میان عقول مجرّد و اجسام مادّی، حایز اهمیت است.
1) اصطلاح دینی. برزخ سه بار در قرآن به کار رفته است (فرقان:53؛ الرّحمن:20؛ مرجوع کنید به منون:100). در دوآیة نخست، به معنای جداکنندة دو دریای شور و شیرین از یکدیگر، و در آیة سوم به مفهوم فاصلة میان مرگ و رستاخیز یا عالمی بین دنیا و آخرت است. در آیة اخیر، خداوند پس از نقل قول بدکارانی که پس از مرگ درخواست بازگشت به دنیا و انجام دادن کارهای نیک دارند، میفرماید: «وَ مِنْ وَرَائِهمْ برزَخٌ الی ' یَومِ یُبْعَثون » (و در پشت سرشان تا روز رستخیر مانعی در راه بازگشت آنها است). مفسّران در تفسیر برزخ در این آیه، آرای گوناگونی دارند، از جمله: حالتی بازدارنده از جبران گذشته؛ فاصلة مرگ و رستاخیز؛ مانعی در راه بازگشت به دنیا پس از مرگ؛ حدّ فاصل دنیا و آخرت؛ باقیماندة دنیا تا فرارسیدن قیامت؛ مانعی در راه رسیدن به حالات صالحان؛ مانعی در رسیدن انسان به مراتب بالا در آخرت؛ صورتی ظلمانی متناسب با کارهای ناشایست افراد بشر و مانع بازگشت آنان به حقّ (آخرت ) و به اجسام مرکّب (دنیا)؛ فاصلة میان دو نفخة صور؛ اَجل؛ مهلت و قبر، و برخی آن را بر «عالم مثال» منطبق کردهاند. بیشتر مفسران قرآن «وَراء» را در سورة مرجوع کنید به منون (آیة 100) به معنای «اَمام =پیش رو» یا متردافهای آن دانستهاند. این نکته را نیز یادآور شدهاند که این آیه، بازگشت به دنیا را مطلقاً نفی میکند؛ زیرا با قیام قیامت، افراد زندگی اخروی مییابند (ابن منظور؛ راغب اصفهانی؛ مرتضی زبیدی، ذیل واژه؛ ابن عربی، تفسیر، ج 2، ص 130؛ فخر رازی، ج 23، ص 121؛ قرطبی، ج 12، ص 150؛ طوسی، ج 7، ص 394؛ طباطبائی، 13901394، ج 15، ص 68؛ طبری، ج 9، جزء 18، ص 41؛ طبرسی، ج 4، ص 118؛ ابن جوزی، ج 5، ص 490؛ فراء، ج 2، ص 242؛ سیوطی، ج 5، ص 15؛ مجمع التفاسیر، ج 4، ص 358359). در روایاتی چند، به نقل از امام سجّاد و امام صادق علیهماالسلام، گفته شده است که برزخ همان قبر یا کیفر و پاداش میان دنیا و آخرت است (کلینی، ج 3، ص 242؛ مجلسی، ج 6، ص 214، 218) و حضرت علی علیه السلام آن را به «امرٌ بین امرین» تعبیر کرده است (مجلسی، ج 6، ص 246).
ویژگیهای این برزخ در چند آیه و در روایات بسیاری بیان شده است. از آیات (مثلاً بقره:154؛ آل عمران:169؛ هود:105 108؛ مریم:62؛ فرقان:26؛ مرجوع کنید به من:11،46؛ نحل:63؛ ابراهیم:27؛ طه:124؛ نوح:25) بصراحت یا با توجه به توضیحات روایی بر میآید که آدمیان پس از مرگ به عالمی دیگر میروند و به مقتضای آنچه در دنیا کسب کردهاند در نعمت یا نقمت زندگی میکنند. در این عالمِ برزخ، مانند دنیا و بر خلاف آخرت (رجوع کنید به دهر:13)، روز و شب و آسمان و زمین وجود دارد، هر بامداد و شامگاه مجرمان بر آتش دوزخ عرضه میشوند ولی به مرجوع کنید به منان روزی داده میشود. بیشتر مفسّران، دو آیة اول را که از زنده بودن شهیدان و روزی خوردن آنان نزد خدا خبر میدهد، و یکی از دوبار زنده شدن را که در آیة 11 سورة مرجوع کنید به من آمده راجع به همین عالم پس از مرگ و پیش از قیامت میدانند، و نیز خطاب پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم را به آن عده از سران قریش که در جنگ بدر کشته شدند، از دلایل وجود زندگی برزخی دانستهاند ( رجوع کنید به بدر *؛ همچنین، خطاب حضرت علی علیه السلام به جسد کعب بن سوره، قاضی بصره، و طلحه پس از جنگ جمل، که آنها را «شنوا» خوانده است).
بنابر روایات بسیاری، به هنگام مرگ، صورت دارایی و فرزندان و اعمال آدمی در برابر او حاضر میشوند و با او سخن میگویند و، پس از مرگ، آدمی از آنچه در اطرافش می گذرد آگاه میشود، تشییع کنندگانِ جنازة خود را میبیند، با آنها سخن میگوید (اما کسی نمی شنود) و صدای پایشان را به هنگام بازگشت از مراسم خاک سپاری میشنود. در قبر ممکن است، به سبب برخی از گناهان، دچار فشار شود، و بنابر برخی روایات، همة افراد، جز قلیلی، گرفتار فشار قبر میشوند (در روایتی آمده است که مرجوع کنید به منان از فشار قبر در امان اند؛ کلینی، ج 3، ص 130). روح در قبر به جسد بازمیگردد و دو فرشته به نزد مرده میآیند و بازجوی اعتقادات او میشوند. آنگاه مرجوع کنید به منانی که، به گفتة قرآن، بر عقیدة حقّ ثابت قدم مانده باشند (ابراهیم:27)، در فضایی به وسعت دید خود از نعمتهای بهشتی بهره میبرند؛ ولی کافران گرفتار عذاب، یا به تعبیر قرآن، «زندگی تنگ» (طه:124) میشوند و دری از قبر آنان به سوی دوزخ گشوده میشود. بنابر بعضی از روایات، مرجوع کنید به منان به خوابی آرام فرو میروند ولی کافران خوابی آزاردهنده همراه با سختیهای گوناگون آغاز میکنند. چه بسا مرجوع کنید به منان گناهکار نیز عذاب ببینند تا در عالم آخرت پاک باشند. مرجوع کنید به من در عالم قبر با عبادات و اعمال نیک خود که تجسّم مییابند انس میگیرد و به هیچ روی آمادة بازگشت به دنیا نیست، بلکه عالم قبر را نسبت به دنیا به منزلة دنیا نسبت به دوران جنینی میداند. روح مرجوع کنید به من به قالبی مانند قالب دنیایی تعّلق میگیرد و در بهشت که غیر از بهشت آخرت است (مجلسی، ج 6، ص 285) آشیان میگیرد. ارواح مرجوع کنید به منان به دیدار یکدیگر میروند و از ارواح تازه وارد، حال آشنایان خود را میپرسند. برزخیان گاهی بازماندگان خود را در دنیا زیارت میکنند و از کارهای نیک بازماندگان، اگر مرجوع کنید به من باشند، شاد و اگر کافر باشند حسرت زده میشوند. در روایتی هم آمده است که روح تا قیامت در دل خاک میماند و روح افراد دفن نشده را فرشته ای به خاک میسپارد. بنابر بعضی از روایات شیعی، سرجوع کنید به ال و جواب و زندگی برزخی مختص کسانی است که دارای ایمان محض یا کفر محض بوده باشند و دیگران حالت بیخبری را میگذرانند (کلینی، ج 3، ص 235-237). بنابر حدیثی که کلینی نقل کرده است، جسم انسان پس از مرگ متلاشی میشود و فقط «طینت»ی که از آن خلق شده است به جای میماند (ج 3، ص 251). در حدیثی نیز به روایت ابوهریره به متلاشی شدن بدن و بر جای ماندن جزئی کوچک از آن به نام «عَجْبُ الذَّنَب» اشاره شده است (بخاری جعفی، ج 2، ص 34). پیامبر صلّی اللّه علیه وآله قبر را نخستین مرحلة آخرت دانسته و بارها از عذاب آن استعاذه کردهاند. در روایات همچنین به برخی کارها که سبب عذاب قبر یا رهایی از آن میشود اشاره و نمونه هایی از عذاب قبر، از قول پیامبر صلّی اللّه علیه وآله که خود در معراج شاهد آنها بوده اند ذکر شده است. دیدار زندگان در حالت بیداری با برخی از پیامبران پیشین، از جمله رسول اکرم صلّی اللّه علیه وآله، گاهی روی داده است. در چند روایت نیز به نادرستی این عقیده تصریح شده است که ارواح مرجوع کنید به منان زندگی برزخی را درون چینهدان پرندگانی سبز رنگ در قندیلی به زیر عرش میگذرانند، همچنین بر تعلق روح به جسدی مانند جسد دنیایی تأکید شده است. در پاره ای از روایات، محلّ اجتماع ارواح مرجوع کنید به منان و ارواح کافران ذکر شده است. همچنین به روایت کلینی، در دوران برزخ، روح عذاب میبیند نه جسم دنیایی (مجلسی، ج 6، ص 202294، ج 54، ص 342؛ بخاری جعفی، ج 1، ص 101103؛ مسلم بن حجاج، ج 3، ص 21992204؛ کلینی، ج 3، ص 121263، جاهای متعدد).
متکلّمان مسائل گوناگون دربارة برزخ را، بر اساس روایات، مطرح و نظرهای مقبول همة فرقه ها یا یک فرقة خاص، و نیز اختلاف نظرهای آنها را به اجمال یا بتفصیل بررسی کردهاند. بیشتر این اختلافها، گذشته از تفاوتِ منشأ نقلی آنها، به چگونگی دریافت متکلمان از حقیقت انسان باز میگردد. به گفتة صدوق، مفید، آمِدی، اشعری، بغدادی، تفتازانی و مجلسی، همة مسلمانان (جز برخی از معتزلیان آن هم به تبعیّت از ضِراربن عمرو) دربارة سرجوع کنید به ال و جواب و متنعّم یا معذَّب شدن مردگان در قبر اتفاق دارند. تفتازانی، نصیرالدین طوسی و عضدالدّین ایجی روایات راجع به این عقیده را در حدّ تواتر میدانند. عبدالجبّار معتزلی انتساب ضراربن عمرو را به معتزلیان منکر است و در نتیجه معتزله را از این اتهام مبرّا میشمارد؛ ولی عذاب و ثواب برزخی را در فاصلة میان دو نفخة صور میداند. اشعری و ابن حزم خوارج را نیز از منکران عذاب قبر شمردهاند، همچنانکه محقّق دوانی این نسبت را به گروهی از شیعیان داده است.
مجلسی، ضمن نقل این سخن، با استناد به بیانات صریح متکلمان امامیّه، احتمال داده است که وی معتقدات برخی از فرقههای منتسب به تشیّع را بخطا از عقاید شیعیان دانسته است. ابن حزم سرجوع کنید به ال و جواب قبر را منحصر به روح میداند و معتقد است که در قرآن بازگشت روح به جسم پیش از رستاخیز بصراحت نفی شده است و روایت صحیحی دال بر زنده شدن مردگان در قبر نیز وجود ندارد. اما شیخ مفید زنده شدن مرده را در قبر مقبول امامیه و «اصحاب حدیث » (بیشتر اهل سنّت ) دانسته و آمدِی نیز آن را به همة امت نسبت داده است، با این تفاوت که مفید زنده شدن مردگان را در قبر لازمة عقلی روایات سرجوع کنید به ال و جواب می شمارد ولی آمدی بر ظواهر اخبار استناد میکند. از قول اشعری نیز برمیآید که وی همین نظر را داشته و آن را عقیدة رایج مسلمانان می دانسته است. البته موضوع زنده شدن دوبارة جسد دنیایی کمتر مطرح شده است. مفید و شیخ بهایی بصراحت و آمدی به طور ضمنی گفته اند که روح در عالم قبر به جسدی غیر از جسد دنیایی، یعنی به «مثال » آن، تعلق میگیرد. مفید به دلیل روایات، فقط پیامبران و امامان و احتمالاً شماری از کسان دیگر را از این قاعده استثنا میکند و حیات برزخی حجّتهای الهی را در همین جسم دنیایی میداند. اما مجلسی معتقد است که، بنابر احادیث، روح نخست به همین جسد دنیایی باز میگردد و پس از سرجوع کنید به ال و جواب و امور دیگر در قالبی مثالی باقی خواهد ماند. ابن حزم به نظر برخی متکلمانِ قایل به تعلق روح به کمترین جزء باقیماندة جسم دنیایی (عجب الذنّب در حدیث ابوهریره)، اشاره کرده، اما آن را به لحاظ عدم دلالت روایت بر مقصود نمیپذیرد. امامیه، چنانکه گفته شد، برخلاف فرقههای دیگر، معتقدند که زندگی برزخی فقط به دو گروه از مردگان، مرجوع کنید به منان یا کافران محض، تعلق میگیرد و دیگر مردگان حالت بیخبری را میگذرانند. مجلسی و ابن حزم این نکته را نیز یادآور شدهاند که مراد از قبر در این باب، چه در روایات چه در اصطلاح کلامی، نه محل دفن مرده بلکه جایگاه روح (برزخ ) است. در کتب کلامی اهل سنت، موضوع سرجوع کنید به ال و جواب از پیامبران نیز مطرح شده است ولی متکلمان امامیه بدان نپرداختهاند (رجوع کنید به مفید، 1413، ص 7677؛ همو، 1371 ش، ص 98102؛ ابن بابویه، ص 5859؛ اشعری، ص 430، 473؛ مکدرموت، ص 357360؛ آمدی، ص 301302؛ بغدادی، ص 33؛ ابن حزم، ج 4، ص 117122؛ مجلسی، ج 6، ص 270 282؛ علامه حلّی، ص 424؛ عضدالدین ایجی، ص 382 383؛ طباطبائی، 1360 ش، ص 126). برخی متکلمان و فلاسفة اسلامی در تفسیر اقوال روایی مطالبی گفتهاند. غزالی (ج 4، ص 478 488)، پس از نقل اخبار عالَم قبر، ضمن بازگشت روح به جسد دنیایی، از بر جای ماندن «جزء لایتجزّی » سخن میگوید و ثواب و عقاب این دوره را به سه گونه تفسیر میکند و وقوع هر سه گونه را ممکن میداند، همچنانکه اعتقاد به ظواهر این اخبار را، صرف نظر از تبیین مراد آنها، ضروری میشمارد. از بیان او این نکته نیز دستگیر میشود که امور عالم قبر از سنخ امور آخرت اند و به تجربة مادی در نمیآیند (نیز رجوع کنید به فیض کاشانی، 1403، ج 8، ص 293312).
ملاصدرا (صدرالدین شیرازی )، پس از نقل چند تفسیر فلسفی و عرفانی برای «عجب الذنب»، به پیروی از غزالی میگوید که پس از مرگ قوّة خیال با نَفس میماند، در نتیجه، مرده صورتهای جسمانی را درک میکند و خود را نیز به همان صورت جسمانی دنیایی، که بدن مادّی آن در قبر نهاده شده است، تخیّل میکند و، درست مانند حالت خواب، ادراکات جزئی خود در عالم غیر مادی را به بدن دنیایی نسبت میدهد. وی سپس یادآور میشود که مطالب منقول دربارة عالم پس از مرگ، بر خلاف پندار برخی مسلمانان، به هیچ روی موهوم نیستند و منکر آنها هم از طریق شریعت منحرف و هم در عرصة حکمت گمراه است. همچنین قبر و برزخ را همان جایگاه نفس انسانی پس از مرگ میداند (ص 275276، 322323). بهائی لاهیجی، به استناد برخی روایات، قایل به ترقّی ارواح در عالم برزخ شده و محییالدین ابن عربی را نیز با اندکی اختلاف قایل به همین عقیده دانسته است (ص 187192).
علامة طباطبائی معتقد است که، طبق روایات، برزخ نمونه و مثالی از قیامت است و نسبت آن به قیامت همچون نسبت خواب است به بیداری. برزخ دنبالة حیات دنیایی است، با این تفاوت که در آن توانایی انجام دادن کار خوب یا ترک کار بد از دست رفته است. به عقیدة او، در دوران برزخ پیوند ارواح با عالم ماده یکباره نمی گسلد و روایات راجع به اجتماع ارواح در محلی معین از زمین و امثال آن، دالّ بر همین پیوند است (طباطبائی، 1360 ش، ص 125129).
2) اصطلاح فلسفی و عرفانی. در فلسفه و عرفان اسلامی، برزخ به عالمی گفته شده است که حد واسط بین مجرّدات و مادّیات است. از این عالم با نامهای «عالم مثال» (مشهورترین اسم )، «خیال منفصل»، «خیال مطلق» (در مقابل خیال انسان که متصل و مقیّد است)، «ارض حقیقت »، «اقلیم ثامن »، «هُوَرْقَلیا»، «عالم برازخ»، «ملکوت اسفل»، «اشباح مجرّد»، «صُوَرمعلّقه» (دو تعبیر اخیر از شیخ اشراق است، وی برزخ را در معنای اصطلاحی دیگری هم به کار برده است؛ رجوع کنید به دنباله مقاله )، «شهادت مضاف» (تعبیر محقّق دوانی) و «خیال عالم» (تعبیر ملا عبدالرزاق کاشی) یاد کردهاند. ابن عربی، که بیش از دیگران به بحث برزخ پرداخته است، از وجود «برزخ نزولی » (در «قوس نزولی » وجود) و «برزخ صعودی » (در «قوس صعودی » وجود) سخن گفته و آن دو را بترتیب «غیب امکانی» و «غیب محالی» نامیده است. این نکته در بیانات شیخ اشراق مطرح نشده است. شارحان ابن عربی و سپس ملاصدرا و پیروان او، این دو برزخ را چنین تبیین کردهاند: برزخ نزولی، که قیام صدوری به عالم عقول دارد، مظهر تفصیلی عالم ارواح و منشأ موجودات عالم شهادت است، به عبارت دیگر، عالم شهادت صورت نازله و تعین برزخ نزولی است؛ اما برزخ صعودی عبارت است از صورتهای اعمال و نتیجة کارهای انسان در عالم شهادت. موجودات برزخ نزولی امکان ظهور در عالم شهادت دارند، ولی در مورد برزخ صعودی چنین نیست (دو قید «امکانی» و «محالی» اشاره به همین نکته دارد). بیشتر مکاشفات، مانند آگاهی از رویدادهای آینده، به برزخ نزولی مربوط میشود و آگاهی از برزخ صعودی، مانند مکاشفة احوال مردگان، فقط برای اندکی میسر است. همة موجودات عالم شهادت صورتی در عالم مثال دارند، ولی عکس آن صادق نیست. ازینرو، عالم شهادت در مقایسه با عالم مثال، به حلقهای در بیابانی بیکران میماند. به گفتة ابن عربی، نسبت دنیا به برزخ همان نسبت خواب به بیداری است و بر همین قیاس است نسبت برزخ به آخرت. عالم برزخ، مانند عالم اجسام مادی، محسوس است، ولی باطن اشیاء را نشان میدهد نه ظاهر آنها را. انسان علاوه بر بدن مادی دارای بدنی برزخی است و روح بر آن بدن نیز سیطره ای کامل دارد و در آن تصرف ارادی میکند، بر خلاف بدن مادی که تصرف روح در آن قهری و طبیعی است. تصرفات روح در بدن برزخی بر چند گونه است و تمثّل صور برزخی در عالم شهادت (مانند تمثل جبرییل به صورت دَحیة کلبی) گونه ای از همین تصرفات است که اهل دنیا آنها را به حواس ادراک میکنند. تمثل برزخی با «تنزل »، به معنای ظهور موجودات در عوالم پایینتر، تفاوت دارد. چه بسا تمثل بدن برزخی انسان به ارادة روح شخص دیگری انجام گیرد نه روح صاحب بدن. انسان در ادراکات خیالی خود به خیال مطلق متصل میشود، مانند اتصال جویباری کوچک به رودی بزرگ، هر چند این ادراکات خیالی، به جهات گوناگون، گاهی با واقع مطابق نیست. آدمی به هنگام خواب و پس از مرگ به عالم برزخ میرود و اهل کشف در بیداری نیز با برزخ مأنوساند. این همان برزخ صعودی است که محل ثواب و عقاب ارواح است، بر خلاف برزخ نزولی که بهشت آدم در آنجا بوده است. در برزخ صعودی، برخی صورتها دربندند، برخی آزادند (مانند صورت پیامبران و شهیدان )، برخی با عالم ماده مأنوساند و برخی در خواب بر آدمیان تجلّی میکنند. برای اثبات وجود عالم مثال، گذشته از راههای عرفانی، به رجوع کنید به یاها و پیشگوییهای صادق و نیز به دو قاعدة فلسفی «امکان اشرف» (برای برزخ نزولی) و «امکان اخسّ» (برای برزخ صعودی) استدلال کردهاند. فلاسفة معتقد به عالم مثال، و حتی لاهیجی، برخی از اخبار دینی را (مثلاً دربارة معراج، آسمانهای هفتگانه، عالم قبر و ملائکة جسمانی) اشاره یا تصریحی به وجود عالم مثال و احتمالاً هر دو نوع نزولی و صعودی آن میدانند. مجلسی بیشتر این روایات را گرد آورده است (مثلاً این روایت امام صادق علیه السلام که هر مرجوع کنید به منی، صورتی در عرش دارد که چون به رکوع و سجود رود آن صورت نیز چنین کند) و معتقد است که مجموعة این احادیث، هر چند بر وجود عالم مثال دلالت دارد و انکار آن را ناروا میسازد، همة خصوصیات آن را اثبات نمیکند. ضمناً ابن عربی برزخ را گذشته از عالم مثال، در موارد گوناگون، به مفهوم حالت واسط میان دو چیز (مثلاً «حق » و «خلق ») به کار برده است، از جمله: «برزخ جامع » (ابن عربی، فتوحات، ج 1، ص 56)، «برزخ الدار الحیوان » (همان، ج 1، ص 50)، «برزخ محمّدی » (همان، ج 1، ص 271)، «برزخ فجر» (همان، ج 6، ص 98). مرجوع کنید به لف مفتاح الحقایق فی کشف الحقایق نیز به این نکته که برزخ در اصطلاح صوفیان چند کاربرد دارد اشاره کرده و مواردی را نام برده است (لاشی ء، ص 165؛ فیض کاشانی، 1362 ش، ص 182187؛ سهروردی، ص 229234؛ قطب الدین شیرازی، ص 508 518؛ آشتیانی، 1351 ش، ج 1، ص 293 298؛ همو، 1365 ش، ص 483 539؛ قیصری، ص 3033؛ مجلسی، ج 6، ص 201271، ج 54، ص 338354؛ بهائی لاهیجی، ص 167 218، مقدمة آشتیانی، ص 44164؛ صدرالدین شیرازی، ص 153 178).
3) برزخ در اصطلاح شیخ اشراق. سهروردی اشیاء را به دو گروه «نوری الذّات» و «غیر نوری الذّات» تقسیم کرده و جسم را جوهری تیره (جوهرٌ عاسقٌ) میداند و به لحاظ خاصیت حایل شدنِ آن میان دو شی، آن را «برزخ» نامیده است. بر همین اساس، از جمادات با عنوان «برزخ میّت» و از افلاک با عناوین «برازخ علویّه»، «برازخ سماویّه»، «برازخ مستقلّه» و «برازخ قاهره» یاد کرده و فلک اطلس را، که بر همة اجسام محیط است، «برزخ محیط» و «برزخ اعلی»، نفوس ناطقه را «انوار مدبّر برازخ» و عناصر را «برازخ خاضعه» (در مقابل «برازخ قاهره») و برازخ قابسه (به دلیل اقتباس نور از افلاک) نامیده است (سهروردی، ج 2، ص 107187، جاهای متعدد؛ قطب الدین شیرازی، ص 285428، جاهای متعدد).
منابع: علاوه بر قرآن؛ جلال الدین آشتیانی، شرح مقدمة قیصری بر فصوص الحکم، قم 1365 ش؛ همو، منتخباتی از آثار حکمای ایران، تهران 1351 ش؛ علی بن محمد آمدی، غایة المرام فی علم الکلام، چاپ حسن محمود عبداللطیف، قاهره 1391/1971؛ ابن اثیر، النهایة فی غریب الحدیث والاثر، چاپ طاهر احمد زاوی و محمود محمد طناحی، قاهره 1383 1385/1963 1965؛ ابن بابویه، الاعتقادات، چاپ عصام عبدالسید، قم 1371 ش؛ ابن جوزی، زادالمسیر فی علم التفسیر، بیروت 1404/1984؛ ابن حزم، الفصل فی الملل والاهواء والنحل، چاپ محمد ابراهیم نصر و عبدالرحمن عمیره، بیروت 1405/1985؛ ابن عربی، تفسیر القرآن الکریم، چاپ مصطفی غالب، تهران (بی تا.)؛ همو، الفتوحات المکیّة، چاپ عثمان یحیی، قاهره 1405/1985؛ ابن منظور، لسانالعرب، بیروت (تاریخ مقدمه 1300)؛ علی بن اسماعیل اشعری، کتاب مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، چاپ هلموت ریتر، ویسبادن 1400/1980؛ محمدبن اسماعیل بخاری جعفی، صحیح البخاری، استانبول 1401/1981؛ عبدالقاهربن طاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، بیروت 1393؛ بهائی لاهیجی، رسالة نوریه در عالم مثال، با مقدمه و تعلیقات و تصحیح جلال الدین آشتیانی، تهران 1372 ش؛ حسین بن محمد راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، چاپ محمد سید کیلانی، بیروت (بی تا.)؛ یحیی بن حبش سهروردی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، چاپ هنری کربین، ج 2، بخش 1، کتاب حکمة الاشراق، تهران 1355 ش؛ عبدالرحمن بن ابی بکر سیوطی، الدّر المنثور فی التفسیر بالمأثور، قم 1404؛ محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، با حواشی ملا هادی سبزواری، چاپ جلالالدین آشتیانی، چاپ افست تهران 1360 ش؛ محمد حسین طباطبائی، «حیات پس از مرگ»، در یادنامة استاد شهید مرتضی مطهری، چاپ عبدالکریم سروش، تهران 1360 ش؛ همو، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت 13901394/19711974؛ فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، چاپ احمد عارف زین، صیدا 1333 1356/ 19141937؛ محمدبن جریر طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت (بی تا.)؛ محمدبن حسن طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، چاپ احمد حبیب قصیر عاملی، بیروت (بی تا.)؛ عبدالرحمن بن احمد عضدالدین ایجی، المواقف فی علم الکلام، بیروت (بی تا.)؛ حسن بن یوسف علامه حلّی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، چاپ حسن حسن زاده آملی، قم 1407؛ محمدبن محمد غزالی، احیاء علوم الدین، قاهره (بی تا.)؛ محمدبن عمر فخر رازی، التفسیر الکبیر، قاهره (بی تا.)؛ چاپ افست تهران (بی تا.)؛ یحیی بن زیاد فراء، معانی القرآن، ج 2، چاپ محمد علی نجار، چاپ افست تهران (بی تا.)؛ محمدبن شاه مرتضی فیض کاشانی، اصول المعارف، چاپ جلال الدین آشتیانی، قم 1362 ش؛ همو، المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء، چاپ علی اکبر غفاری، بیروت 1403/1983؛ محمدبن احمد قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، قاهره 1387/1967، چاپ افست تهران 1364 ش؛ محمودبن مسعود قطب الدین شیرازی، شرح حکمة الاشراق، (تهران 1315)، چاپ افست قم ] بی تا. [؛ داودبن محمود قیصری، شرح فصوص الحکم، چاپ افست قم 1363 ش؛ محمودبن یعقوب کلینی، الکافی، چاپ علی اکبر غفاری، بیروت 1410؛ حسین لاشی ء، «تحقیق تطبیقی در مصطلحات عرفانی»، مقالات و بررسیها، دفتر 4950 (1369 ش )؛ محمدباقربن محمدتقی مجلسی، بحارالانوار، بیروت 1403/1983؛ مجمع التفاسیر (شامل تنویرالمقیاس من تفسیر ابن عباس، انوار التنزیل بیضاوی، تفسیر خازن، تفسیر نسفی)، استانبول 1404/1984؛ محمدبن محمد مرتضی زبیدی، تاجالعروس من جواهر القاموس، چاپ عبدالستار احمد فراج... (و دیگران)، کویت 13851406/19651986؛ مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، استانبول 1401/1981؛ محمدبن محمد مفید، اوائل المقالات، چاپ ابراهیم انصاری، قم 1413؛ همو، تصحیح اعتقادات الامامیة، چاپ حسین درگاهی، قم 1371 ش؛ مارتین مکدرموت، اندیشه های کلامی شیخ مفید، ترجمة احمد آرام، تهران 1363 ش.
- درخت موضوعات
- نظر و دیدگاه نویسنده
-
آرماگدون
- اطلاعات عمومی
- نویسنده با دیدگاه اسلامی
- سوالاتی برای بحث و چالش
- شیطان پرستی، جبهه مقابل
- سومین معبد سلیمان
- ستاره دنباله دار
- نویسنده بدون دیدگاه مذهبی
- نویسنده با دیدگاه مسیحی
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- استیگماتا
- پیشبینیها
- مسجدالصخره
- مریم مجدلیه
- کشف مقبره
- کفن تورین
- جبر و اختیار
- گوساله سرخ موی
- تطابق با زمانه جاری
- انقلاب مهدی
- خدا
- شیطان
-
سایه روشن
- آب حیات
- ناشناخته
- رمزگشایی
- رد پا
- پیش بینی
- پدیده اسرارآمیز
- پدیده های نادر
- نماد
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- ناپدید شدن
- ربوده شدگان
- مثلث برمودا
- مومیایی
- موجودات ساخت دست بشر
- موجودات ناشناخته
- موجودات عجیب
- موجودات افسانه ای
- معماهای حل نشده
- معماهای بدون توضیح
- ریاضیات باستان
- رویا
- مرگ
- تک خبرهای منحصر به فرد
- زیست فرازمینی
- زنده شدن
- زمزمه تائوس
- تله پاتی
- تسخیر
- ترس
- تناسخ
- تک شاخ
- تجربه نزدیک به مرگ
- سال 2022
- تابلو
- سوالات بی پاسخ
- شکاف زمان
- شهاب
- صدای عجیب
- سنگ های متحرک
- صندوق عهد
- سمبل
- مرموز
- ماموت
- آدم فضایی
- در انتظار پاسخ
- فضانوردان باستان
- فاطیما
- اتفاق عجیب
- اعتدالین
- انسان نما
- احتراق خود به خودی
- دو رگه
- بشقاب پرنده
- فسیل و سنگواره
- بیگانگان فضایی
- عجیبتر از علم
- برخورد با زمین
- بچه های چشم سیاه
- اسرار دریا
- آشناپنداری (دژاوو)
- عالم مُثُل
- آدمخوار
- فرشتگان
- گنج
- ماده عجیب
- جن
- لویاتان
- کودک وحشی
- خواندن افکار
- خوابگردی
- کشتی نوح
- کشتی ارواح
- کشفیات جدید
- کشف عجیب
- جالب ترین کشفیات
- قبرستان
- جادو
- هیپتونیزم
- حیوانات ناشناخته
- حس ششم
- حوادث بدون توضیح
- همزاد
- هالووین
- غار
- دایناسور
- افسانه
- اسرارآمیز
- اسرار باستان
- بارانهای عجیب
- چالشهای فیزیک
- پیشگویی
-
تمدنهای خاموش
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- تمدنهای خاموش اروپایی- هیتی
- تمدنهای خاموش آمریکایی- مایا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- آزتک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اینکا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اولمک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- پرو
- تمدنهای خاموش - آتلانتیس
- تمدنهای خاموش ایرانی - جیرفت
- تمدنهای خاموش ایرانی - شهر سوخته
- تمدنهای خاموش ایرانی - عیلام
- تمدنهای خاموش ایرانی - تپه مارلیک
- تمدنهای خاموش آسیا - مرو
- نازکا
- بناهای نمادین
- اساطیر
-
موجودات ناشناخته
- نظر و دیدگاه نویسنده
- حیطه فیزیک - اژدها
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - مدیوم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - کالبد اختری
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم و تلپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اثیر
- حیطه متافیزیک - روح
- حیطه فیزیک - سیمرغ
- حیطه فیزیک - پری
- حیطه فیزیک - یتی
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - مرد بالدار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - خروس تخم گذار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - پاگنده
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - ال چوپاکابرا
- حیطه فیزیک - غول
- حیطه فیزیک - دراکولا
- حیطه فیزیک - زامبی
- حیطه متافیزیک - بختک
-
عجایب هفتگانه
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- عجایب هفتگانه قدیم - هرم جیزه
- عجایب هفتگانه قدیم - معبد آرتمیس
- عجایب هفتگانه قدیم - باغهای معلق بابل
- عجایب هفتگانه قدیم - آرامگاه هالیکارناسوس
- عجایب هفتگانه قدیم - فانوس اسکندریه
- عجایب هفتگانه قدیم - غول رودس
- عجایب هفتگانه قدیم - مجسمه زئوس
- عجایب هفتگانه جدید - چیچن ایتزا
- عجایب هفتگانه جدید - مجسمه مسیح برزیل
- عجایب هفتگانه جدید - کولوسئوم
- عجایب هفتگانه جدید - دیوار چین
- عجایب هفتگانه جدید - ماچوپیچو
- عجایب هفتگانه جدید - پترا
- عجایب هفتگانه جدید - تاج محل
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
ZOOMED_MAP
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰ -
Nazca_Tupu_Llave_Key
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸ -
Nazca_Triangle Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۷ -
Nazca_TheCrab_Mosquito_Bee_Butterfly
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵ -
Nazca_The_Tight_Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر