منظور از هفت طبقه آسمان چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در این که مقصود از آسمان‌های هفت‌گانه چیست، مفسران و دانشمندان اسلامی بیانات مختلفی دارند:

1- برخی می‌گویند: مراد هفت سیاره است که عبارتند از: عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل، ماه و خورشید که به عقیدة دانشمندان فلکی قدیم جزء سیارات بودند.

2- کرات هفت‌گانه. گروهی کرات منظومة شمسی را که ده کره است (نُه سیارة معروف و سیاره ای که میان مریخ و مشتری بوده و سپس متلاشی شده و امروز بقایای آن هم چنان در همان مدار در گردش است) به دو گروه تقسیم نموده اند:

گروهی زیر مدار زمین قرار دارند (عطارد و زهره) و گروه دیگر فوق مدار زمین قرار دارند که هفت تا است.

شاید این عده می خواهند بگویند آسمان هفت‌گانه عبارت است از کرات هفت‌گانه.

3- طبقات متراکم هوا. بعضی معتقدند منظور از طبقات متراکم، هوای اطراف زمین است و قشرهای گوناگونی که روی هم قرار گرفته‌اند.

4- عدد هفت تکثیری است. عده‌ای می‌گویند: عدد هفت شمارشی نیست، بلکه عدد تکثیری است که کنایه است از کرات زیاد در عالم بالا.

5 آسمان‌های هفتگانه واقعی. گروهی باورشان این است که مراد هفت آسمان حقیقی است، منتها تا کنون تنها یک آسمان برای ما کشف شده است و شش آسمان دیگر مجهول مانده است.

مؤید این گفتار این است که خدا فرموده: "ما آسمان دنیا را به کواکب و سیارات زینت داده ایم".(1)

از ویژگی‌های آسمان‌های هفت‌گانه اطلاع دقیقی در دست نیست. اما با مراجعه به روایات معراجیه می‌توان به بعضی از ویژگی‌های آسمان‌های هفت‌گانه اشاره نمود.

علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود از پدرش از... امام صادق (ع) روایت کرده که برای پیامبر (ص) براق حاضر کردند و از مسجد الحرام به مسجد الأقصی رسید. در آسمان اوّل، فرشته‌ای را دید که هفتادهزار فرشته زیر فرمان او بودند و هر کدام از آن ها هفتادهزار فرشته زیر فرمان داشتند.

در آسمان دو خازن و مالک جهنم را دید. حضرت آدم را زیارت کرد و به قابض الأرواج برخورد نمود و جناب حضرت یحیی و عیسی بن مریم را ملاقات کرد.

در آسمان سوم حضرت یوسف(ع) را دید و بسیاری از فرشتگان را.

در آسمان چهارم حضرت ادریس و کثیری از فرشتگان را دید. در آسمان پنجم جناب هارون بن عمران (برادر حضرت موسی) و گروهی از فرشتگان را دید و در آسمان ششم حضرت موسی(ع) و در آسمان هفتم حضرت ابراهیم خلیل و بسیاری از فرشتگان را و...

برای اطلاع بیشتر مراجعه شود به المیزان، ج 13،از ص 10 الی...

1. ملک (67) آیة 5.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...