مقصود از سکان سماوات و حمله عرش (حاملان عرش) چیست؟ مگر عرش قابل حرکت است؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

سکان جمع ساکن و حامان جمع حامل است و مراد از هر دو فرشتگان الهی و مقرب می باشند که مدبران امر خداوند و ماموران اجرای دستورات و فرامین الهی هستند. در سوره مبارکه غافر از حاملان عرش یاد شده و اوصاف و دعاهای آنها بیان شده است. توجه شما را به توضیحی در این باره و شرحی پیرامون عرش جلب می نماییم:

الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ رَحْمَهً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحِیمِ (7)

7- فرشتگانى که حاملان عرشند و آنها که گرداگرد آن (طواف مى‏کنند) تسبیح و حمد خدا مى‏گویند و به او ایمان دارند و براى مؤمنان استغفار مى‏نمایند.

رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (8)

8- (عرضه مى‏دارند) پروردگارا! آنها را در باغهاى جاویدان بهشت که به آنها وعده فرموده‏اى وارد کن، همچنین صالحان از پدران و همسران و فرزندان آنها را که تو توانا و حکیمى.

وَ قِهِمُ السَّیِّئاتِ وَ مَنْ تَقِ السَّیِّئاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ (9)

  • Chastity

    Chastity

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۳:۴۰:۳۹

    Thanks for the marvelous posting! I actually enjoyed reading it,
    you will be a great author.I will remember to bookmark your blog and will
    come back later in life. I want to encourage that you continue your great posts,
    have a nice day!