حاملان عرش

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در مورد حاملان عرش نظرات بسیار گوناگون است. پیش از اینکه به این اصل مطلب بپردازیم بهتر دیدم نظری بیاندازیم به اعتقادی عقدیمی هندی. البته این اعتقا زمانی بود که جهان را همین کره خالکی می‌دانستند.

«هندیان میگفتند:زمین روی چهار فیل و فیل‌ها بر روی یک لاک پشت عظیم الجثه قرار دارد.ّ»

اما وجود عدد چهار و وابستگی آن با عرض الهی فقط در این داستان نیست. از موجود یا وجودی صحبت به میان آمده است که اولین خلقت پیش از خلقت همه وجود بوده است. از این موجود با نام «لوایاتان» نام برده شده است. گویی مجموع این چهار «لوایاتان» شامل تمام جبروت الهی بودند. در اینجا به ذکر مطلبی در باره «لوایاتان» برگرفته از ویکیپدیا می‌پردازم:

لویاتان یا لوتان (انگلیسی: Leviathan و به زبان عبری: לִוְיָתָן) هیولا یا اژدهای عظیم‌الجثه‌ای اسطوره‌ای است که از دریا سَرک می‌کِشد و مثل و مانند ندارد. لویاتان، اسطوره شری است که در گذر زمان دچار دگرگونی‌های بسیارشده، این موجود اسطوره‌ای از اسطوره‌های اوگاریتی وارد عهد عتیق شد و در تفاسیر یهودی تغییر شکل یافت و سپس در کتاب مکاشفه یوحنا ظاهر گشت و پس از آن در سنت دیوشناسی مسیحی یکی از شاهزاده‌های جهنم گردید. این موجود اسطوره‌ای در آثار مکتوب یا هنری مذهب یهود و مسیحیت بسیار دیده می‌شود.

در ادبیات مسیحی و غرب لویاتان گاهی با هرگونه هیولا یا موجود عظیم دریایی یکسان انگاشته می‌شود. این واژه در ادبیات به نهنگ بزرگ اشاره می‌کند و در عبری جدید، هم حقیقتاً نهنگ معنی می‌دهد. در ادبیات و منابع متاخر یهودی نیز این موجود به عنوان یک اژدها توصیف می‌شود که بر مغاک اقیانوس، بر سرچشمه های آب ها، ساکن است. در سنت دیوشناسی مسیحی٬ لویاتان یکی از هفت شاهزاده جهنم است که با گناه حسادت پیوند دارد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...