مسجد الاقصی محل معراج پیامبر اسلام

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

منطقه حرم شریف که علاوه بر مسجدالاقصی و مسجد صخره با گنبد طلایی اش، صحن ها و ساختمان هایی را پیرامون خود داشته که مساحت آن مجموعه به 14 هکتار می رسد. این منطقه برفراز کوه «موریا» قرار داشته و دارای 14 دروازه است، از جمله دروازه های «اسباط»، «خطه»، شرف الانبیاء، «ناظر»، «قطانین»، «مطهره» سلسله، مغربیان، «طلایی» و دروازه جدید. همچنین در این منطقه اتاق های متعدد، 8 حلقه چاه در صحن مسجد صخره و 17 چاه در حیاط مسجدالاقصی و جمعاً 4 گلدسته قراردارد.

مسجد صخره اصولاً به دلیل نقشی که در واقعه اسرا و معراج پیامبر اکرم (ص) و نزول ایشان در این مسجد دارد، بسیار مورد توجه مسلمانان است. زیرگنبد طلایی این مسجد که همانا نماد شهر قدس است و بسیاری آن را با گنبد مسجدالاقصی اشتباه می کنند، صخره ای موجود است که اساساً به همین سبب این مسجد، صخره نام گرفته است.

در بخش تحتانی این صخره که در سمت جنوبی قرار دارد جای پای مبارک حضرت محمد (ص) دیده می شود که از همان جا سوار برمرکب خود به هفت آسمان عروج نمودند. در عین حال گفته می شود که محراب موجود در صحن این مسجد، مکان برگزاری نماز جماعت پیامبر اسلام (ص) با پیامبران دیگر و فرشتگان بوده که در شب معراج برگزار شد. ضمناً در کنار صخره مقام حضرت خضر (ع) واقع است.

جالب آن که صخره از همان آغاز میان زمین و آسمان معلق بود که البته خود نشانگر معجزه الهی است. این درحالی است که عده ای از مسلمانان از بیم سقوط آن، دیواری در پائین آن احداث کرده اند.

طول این صخره از شمال به جنوب 5/17 و عرض آن از شرق به غرب 5/13 متر و ارتفاع آن یک تا دو متر است. صلیبیان در سال 1099 این مسجد را به کلیسا تبدیل کرده و مسلخی در آن احداث کردند، اما صلاح الدین ایوبی کلیسا و مسلخ را ویران ساخت. جلوه های معماری اسلامی در مسجد صخره کاملاً هویدا است و اکثر مورخان متفق هستند که این مسجد از زیباترین بناها و آثار تاریخی است.

خود مسجدالاقصی در ضلع جنوبی منطقه حرم شریف واقع است و طول آن 88 متر و عرض آن 35 متر و 53 ستون مرمرین هم دارد. صلیبیان پس از اشغال قدس شریف به سال 1099 میلادی بخشی از آن را به کلیسا تبدیل کرده که پس از آزادی مجدد قدس، مسجدالاقصی تعمیر، محرابش نوسازی و گنبدش با مرمر پوشانده و یک منبر چوبین نیز در آن قرار داده شد.

دیوار براق، دیوار بزرگی است که طول تقریبی اش 56 و ارتفاع آن 65 فوت و از سنگ های بزرگ و باشکوه بنا شده است. به علت ارتباط این دیوار با واقعه معراج پیغمبر اکرم (ص) از مکه به بیت المقدس مورد تقدیس بی شائبه تمام مسلمین جهان است. روایت شده که پیامبر (ص) اسب مبارک را در این محل ملکوتی بسته اند. گفتنی است که این دیوار همان دیواری است که توسط یهودیان دیوار ندبه خوانده شده و همه روزه محل اجرای مراسم مذهبی خاص آنان است.

از طرفی دیوارهای قدس به دیوارهای متعددی اطلاق می شود که گرداگرد شهر تاریخی قدس به محدوده یک کیلومتری احداث شده و قدمتی 4000 ساله دارند. محیط دیواری فعلی 5 مایل و ارتفاع آنها بیش از 40 فوت است که در مجموع 34 برج دارد.

کوه طور نیز از دیگر مکان های مقدس این شهر است در عین حال آثار مسیحی بسیار ارزشمندی نیز در این مجموعه واقع است. در کلیسای مهد یا قیامت در شهر قدس با جاده رنج های مقدس مورد اعتقاد مسیحیان که برگرفته از اندیشه مصلوب شدن حضرت مسیح (ع) توسط رومیان است، ارتباط دارد. به علاوه کلیساها و دیرهای فراوان تاریخی دیگری نیز در این شهر و در کنار مسجدالاقصی وجود داشته که مورد احترام نصرانی هاست.

معبد سلیمان که یکی از نام های عبری آن «بیت یهوه» یا خانه خدایان است بر خلاف اصطلاح به کاربرده شده، جایگاه عبادت نیست. بنابر ادعای صهیونیست ها، حضرت سلیمان (ع) معبد را برفراز کوه موریا (کوه بیت المقدس یا همان تپه های حرم) بنا نهاد که اینک مسجدالاقصی و گنبد صخره بر روی آن واقع است. صهیونیست ها معتقدند که این بنا زیر مسجدالاقصی و گنبد صخره مدفون شده است. متأسفانه تاکنون بیش از 120 سازمان یهودی به وجود آمده تا به عملیات تخریب و حفاری در این مکان ها بپردازد. آنان بر این باورند که بازسازی معبد سلیمان پس از بازگشت ملت یهود به صهیون نام مکانی در نزدیکی بیت المقدس صورت می پذیرد. البته مسیحیان بنیادگرا نیز شرط اساسی رجعت حضرت عیسی مسیح (ع) را بازسازی معبد دانسته اند. واقعیت این است که منابع متعدد و مؤثق تاریخی همگی تأکید بر این دارند که مسجدالاقصی همچون کعبه از همان آغاز خلقت، مکان مقدس و نظرکرده است که بی شک به تدبیر و با الهام الهی بنا شده است.

حضرت داوود (ع) و سپس فرزند خلفش حضرت سلیمان (ع) به تجدید بنا و نوسازی آن همت گماردند، درست همانطور که حضرت ابراهیم (ع) خانه کعبه را تجدید بنا نمود.

نکته مهم اینجاست که مسجدالاقصی به عنوان یکی از مقدس ترین مکان های الهی قدیمی تر از معبد مورد ادعا بوده و لذا این حقیقت انکارناپذیر، ادعای پوشالی و پوچ صهیونیست ها در مورد افسانه معبد مالکیت آنان بر شهر قدس را کاملاً باطل می سازد.

اصولاً خرافه گویی های جهت دار صهیونیست ها بیانگر یک طرح دینی نابخردانه و افراطی سلطه جوست که به دست بسیاری از سازمان های صهیونیستی افراطی، بهانه داده تا با هدف مذبوحانه از میان بردن هویت اصیل اسلامی قدس و یهودی سازی کامل آن به تلاش در راستای ویرانی مسجدالاقصی و مسجد صخره از طریق حفاری و ایجاد تونل در زیر آن ها بپردازند. جالب و مسخره اینجاست که در خلال دهه های اخیر هرچند که حفاری تمام ابعاد واقع در زیر مسجدالاقصی و مسجد صخره را به طور کامل در نوردید لیکن هیچگونه اثر و نشانی از معبد سلیمان به دست نیامد و لذا لکه ننگ دیگری بر پیشانی پر از چروک صهیونیست ها حک کرده است و این امر خود گواه مستدل دیگری بر نادرستی مدعای نیرنگ وار آنهاست.

دکتر فریبرز درجزی استاد دانشگاه

مشاور ارشد سازمان امور استخدامی و کشوری

دفتر مطالعات استراتژیک

  • andriacaristo.wordpress.com

    andriacaristo.wordpress.com

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۱۱:۰۳:۴۶

    Howdy! I'm at work browsing your blog from my new iphone
    3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts!
    Keep up the outstanding work!