نظر اسلام در مورد ازدواج حضرت عیسی (ع) با مریم مجدلیه چیست؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

یکی ازمسائل تاریخی که شاید بتوان گفت، قطعی می باشد این است که حضرت عیسی (ع)ازدواج نکرده اند. و مورخان دلایلی برای این امرذکرکرده اند، که ما به یکیازآنها اشاره می کنیم:

حضرت عیسی(ع) چون در زمانی بود که یهودی‏ها بیشاز اندازه اهل دنیا و دنیا پرستی شده بودند، حضرت عیسی برای مبارزه باافزون‏ طلبی‏ها و دنیا زدگی‏ها، به سیر و سیاحت و هدایت مردم پرداخت و فرصتپیدا نکرد ازدواج کند. (1)

درمنابع تاریخی اشاره ای به همسر یا فرزندان حضرت عیسی نشده است، با اینکهغالب منابع تاریخی وقتی به بیان زندگی هر یک از پیامبران و بزرگان پرداختهاند، یکی از مواردی که به آن اشاره می کنند، نام همسر و فرزندان آن پیامبرمی باشد، با این حال در رابطه با پیامبر بزرگی مثل حضرت عیسی(ع) هیچ اشارهای به این موضوع نشده است، و اگر آن حضرت زن و فرزندی داشتند، قطعا در اینمنابع ذکر می شد. علاوه بر این افرادی که ماجرای ازدواج آنحضرت با زنی بناممریم مجدلیه، را مطرح می کنند، اولا دلیل مناسبی ارائه نکرده‌اند، ثانیاگزارشاتی که درمورد این زن داده اند ضد و نقیض است، گاهی وی را زنی بدکارهمعرفی می کنند و گاهی وی را از بزرگان و زنان با ایمان معرفی می کنند.

علاوهبراین موارد ما درمنابع مواردی داریم که به صراحت به ازدواج نکردن حضرتعیسی اشاره شده است. بعنوان نمونه درخطبه ۱۶۰ نهج البلاغه امام علی (ع) بهاین امر اشاره کرده اند:

«وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ یَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ یَلْفِتُهُ؛زنى نداشت که او را فریفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگین سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم کند.»

نکتهدیگر این که ازدواج نکردن حضرت عیسی(ع) تابع شرایط تاریخی زندگی آن حضرت وقرار داشتن در حصار شدید و زندگی بسیار کوتاه دنیوی بوده است، و غیر از آنحضرت همه پیامبران ازدواج نموده اند. به ویژه آن که در تفکر دینی ازدواجیک اصل اساسی و زیربنای یک جامعه سالم است.

(1). عماد زاده، تاریخ انبیا، ص ۷۱۶ به بعد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...