اینک آخرالزمان ؛ «ضد مسیح» افسانه‌ای که باور شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

افسانه ها و پیشگویی ها اگر باور کردنی باشند، امروز را باید آخرین روز حیات بشر تلقی کرد و یا در بهترین شرایط آغاز نبردی ابدی میان نیروهای شر و خیر.

ششمین روز ششمین ماه سال ششم ، مطابق آنچه در کتاب مکاشفات ، بخش پایانی انجیل که به پیش بینی وقایع آینده می پردازد، نگاشته شده است مقارن با ظهور «ضد مسیح »، یا اهریمن تلقی می شود.

«666» در این افسانه ها و گاه روایات عددی است مرتبط با اهریمن و بدین سان به باور برخی پیشگویان و حتی برخی فرق مذهبی ، روز متقارن با این عدد در هر سده می تواند زمان ظهور و یا تولد «ضد مسیح » تلقی شود. براساس روایات این روز همچنین آغاز آخرالزمان و نبرد نهایی است ، زمانی که مسیحیان واقعی پیش از پایان جهان به بهشت منتقل می شوند. انبوه فیلم ها و روایات متعدد تصویری و داستانی ساخته شده و نگاشته شده بر مبنای این فرضیه باعث شده است تا «ضد مسیح » نزد بسیاری ، از افسانه ای غیرقابل باور تبدیل به یقینی محتمل شود.

پیدایش افسانه

در مورد علت نحس پنداشتن این عدد و روز متقارن با آن روایات بسیاری موجود است .اصلی ترین روایت به عبارتی در «کتاب مکاشفات » برمی گردد که در آن از «شش صد و شش ده و شش » به عنوان نشانه ظهور «ضدمسیح » یاد شده است ، هرچند اشاره به این عدد تنها منحصر به همین مورد شده و در هیچ جای دیگر به آن اشاره ای نشده است . اما آیا واقعا «666» نمادی از اهریمن است * پروفسور پاول دی کاک از دانشگاه علوم مذهبی سنت جوزف می گوید «در الفبای عبری و یونانی ، علایمی یکسان برای نشان دادن حروف و اعداد به کار گرفته می شدند و در مواردی حتی نام ها به صورت اعداد خوانده می شدند.»

به باور وی این تلقی از عدد 666 تنها ناشی از ترجمه نادرست عبارت عبری است .عدد 6 همچنین با ستاره 6 پر یا هگزاگرام یهودیان مرتبط است : این ستاره 6 پر که به ستاره داوود موسوم است نمادی از دو نیروی خیر و شر درون انسان است . هرچند برخی یهودیان آن را نشانه ای از سلطه خداوند بر جهان در 6 جهت تلقی می کنند.

عدد 6 همچنین به عنوان عددی پیش از عدد «7» که در اغلب باورها به عنوان نماد تکامل شناخته می شود، نشانه ای از نقصان است . عدد 7 اگر جایگاهی الهی در برخی باورها یافته اما 6 در نقطه مقابل تعبیری متضاد در گذر زمان پیدا کرده است .

 

دردسرهای یک روز

فرا رسیدن ششم ژوئن دردسرهای فراوانی را برای شهروندان و حتی دولت های مسیحی رقم زده است . انبوه مادرانی که در این روز در انتظار تولد فرزندی هستند، اکنون برای رفع تلقی تولد «ضد مسیح » در این روز و رهاندن فرزندان خود از این سایه شوم ، خواهان تعویق زایمان هستند. لغو سفرها و حتی جلسات رسمی بعد دیگری از دردسرهایی است که این افسانه آفریده است . هجوم مردم به کلیساها و گردهمایی فرقه ای که به پایان حیات در این روز باور دارند، در کنار جشن های گروه های ضاله شیطان پرست هم از جمله رویدادهایی است که در سرتاسر جهان مسیحی برگزار می شود.

اما فرا رسیدن این روز برای بسیاری هم به معنای کسب سود سرشار از افسانه ای خرافی است . تهیه کنندگان آخرین قسمت فیلم «طالع نحس » که بر مبنای داستان ظهور ضد مسیح و ستیز او با نیروهای خیر استوار است ، امروز را به عنوان آغاز اکران جهانی فیلم اعلام کرده اند. انبوه البسه و کالاهای تجاری با حک تاریخ امروز، راهی دیگر برای سودجویی صاحبان صنایع غربی است . آنان معتقدند که از هراس مردم ، بیش از شادمانی آنان می توان پول انباشت .

بارزترین نمونه این سودجویی را می توان در فروش یک خط تلفن به شماره 666 666 در قطر یافت . این خط تلفن به بهای 10 میلیون ریال قطری فروخته شد!

اما این سودجویی گاه تبدیل به هراسی بیمارگونه می شود. رونالد ریگان و همسرش نمونه ای از این بیماران محسوب می شوند. این دو در سال 1989 با تلاش فراوان ، پس از خرید خانه ای در نزدیکی منزل مسکونی خود و تبدیل آن به دو منزل مستقل ، موفق شدند پلاک منزل خود را از 666 به 668 تغییر دهند. آدولف هیتلر جنگ افروز آلمانی نازی نیز بنابر روایات متولد چنین روزی است . وی در زمان خود از سوی بسیاری به عنوان نمادی از «ضدمسیح » تلقی می شد.

عدد واقعی کدام است

اگر پیشگویی های صورت گرفته در کتاب مکاشفات را هم قطعی تلقی کنیم ، نوبت به پرسشی می رسد که اکنون مدتی است در محافل مذهبی مطرح شده است . عدد واقعی اهریمن کدام است *در حالی که مردم 666 را عدد مرتبط با ضدمسیح تلقی می کنند، یافته های سال گذشته کارشناسان و محققان بریتانیایی که براساس قدیمی ترین انجیل یافت شده صورت گرفته است ، این باور را نقض می کند. در این انجیل که قدمت آن به 1500 سال پیش بازمی گردد و بر روی پاپیروس نگاشته شده ، در بخش مربوط به تعریف عدد اهریمنی ، از عدد 616 یاد می شود. یافته های این محققین هرچند نشان می دهد که 616 عدد ذکر شده در کتاب مکاشفات است ، اما ظاهراً به نظر می رسد که تغییر باور عمومی مردم چندان امکانپذیر نیست .

انتظار تا قرن آینده

تب ظهور ضدمسیح و یا تولد او هر قرن یک بار جامعه مسیحی را دربرمی گیرد. این تب اما در سال های نخستین هزاره ، بیش از هر زمان دیگری مشهود است . اگر پیش بینی ها مطابق معمول این بار هم به حقیقت نپیوندند و حیات بشری دستخوش حادثه ای هولناک نگردد باز هم نمی توان انتظار داشت که حامیان این افسانه دست از باور خود بردارند. آنها تا قرن آینده هم به انتظار خواهند نشست !

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...