بررسی علمی پدیده (بختک)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

فلج خواب یا به اصطلاح عموم " بختک " با زمینه ژنتیکی در نتیجه استرسهای روزمره به وقوع میپیوندد و هیچگونه عارضه جسمی در پی ندارد.

تشریح چگونگی فلج خواب یا بختک  

دقیقا پیش از خواب طبیعی و یا هنگام بیدار شدن بامدادی وهنگامی که فرد دراز کشیده حالتی موسوم به فلج خواب رخ می دهد که در آن فرد برای چندثانیه ( گاهی تا چند دقیقه ) مطلقا قادر به حرکت نیست ولی در عین حال نسبت به کلیهوقایع اطراف خود آگاه است .  

میتوان با لمس بدن فرد یا صدا کردن اسم او، وی را از این حالت خارج کرد. در ضمن گاهیاوقات فرآیندهای ذهنی خواب در زمان فلج خواب بروز می کند و فرد حتی ممکن است درحالت بیداری و فلج، رویا ببیند که اکثر این رویاها هشدار دهنده و ترسناکند.

علت ایجاد " بختک " به طور یقین می توان گفت؛ که فلج خواب در اثر ناهنجاری مغزی ایجاد می شود که در آن مکانیسمهای عصبی، درزمانی نامناسب فعال شده اند.

خوابچنین افرادی به جای آنکه با امواج آهسته مغزی ( آلفا) آغاز شود مستقیما وارد مرحلهعمیق می شود و این بدین معناست که فرد مبتلا به فلج خواب، خواب سبک یا به اصطلاحچرت زدن را تجربه نمی کند.

فلجخواب یک اختلال ژنتیکی است و تقریبا کلیه افراد مبتلا دارای ماده ویژه ای در خون بهنام HLA-DR2 هستند. در ضمن فلج خواب هیچ عارضه جسمی ایجاد نکرده و با اضطراب واسترس تشدید می شود.

لازم به ذکراست عارضه مذکوربا داروهایی از قبیل ایمی پیرامین و آمفتامینها به طور موفقیت آمیزیدرمان می شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...