میناموتو نو یوری میتسو

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۲ دیدگاه

رایکو، اثری از: کیکوچی یوآسی

 

اوتاگاوا کونیوشی، میناموتو یوریمیتسو در جنگ با سوچی-گومو

میناموتو نو یوری میتسو (源頼光؟)، (از ۹۴۴ تا ۱۰۲۱)، که همچنین با عنوان میناموتو نو رایکو نیز، شناخته می‌شود، همراه با برادرش یوری نوبو، بعنوان نایب السلطنه‌های قبیله فوجی وارا، خدمت می‌کردند، و برای به دست گرفتن این مقام ناگزیر از انجام اقدامات خشونت آمیز شدند، چراکه غلبه بر فوجی وارا و در دست گرفتن زمام امور آن، جز از این راه ممکن نبود. او یکی از نخستین میناموتو‌ها است که به خاطر سوء استفاده از قدرت نظامی خویش، در تاریخ مورد توجه قرار گرفته‌است، وی هچنین بخاطر سرکوب راهزنان اوئه یاما نیز، مشهور و شناخته شده‌است.

یوریمیتسو به خاطر خدمات وفادارانه خویش به مقام سلطنت، توانست فرمانداری استان ایزو، کوزوکه و تعدادی دیگر از مناطق را، به ترتیب به دست آورد و هچنین به نوبه خود، تعداد دیگری از مقامات بالای دولتی را تصاحب نماید. از جمله یوریمیتسو به عنوان فرمانده هنگ مربوط به گارد شاهنشاهی، و همچنین به عنوان یکی از وزیران وزارت جنگ خدمت نمود. هنگامی که پدر او، یعنی میناموتو نو میتسوناکا درگذشت، وی استان ستسو را از پدر خویش به ارث برد.

نام یوریمیتسو در تعدادی از افسانه‌ها و قصه‌های ژاپنی، به طرز شاخص و برجسته و چشمگیری به چشم می‌خورد. از جمله افسانه‌هایی که در آنها به یوریمیتسو اشاره شده، می‌توان به افسانه کینتارو (پسر طلایی، که گاهی با نامی دیگر و با عنوان ساکاتا نو کینتوکی هم از وی یاد شده‌است)، افسانه شوتن دوجی، و همینطور افسانه سوچیگومو اشاره نمود.

رایکو به طور معمول به همراه خود چهار ملازم یا نگاهبان افسانه‌ای داشت، که با عنوان شیتن-نو (چهار نگاهبان پادشاهان) شهرت داشتند. این چهار ملازم عبارت بودند از: واتانابه نو تسونا، ساکاتا نو کینتوکی، اورابه نو سوئه تاکه، و اوسوئی سادامیتسو.

 

شرح

یوری میتسو که به رایکو نیز مشهور است از کهن ترین قهرمانان میناموتو بود. وی دارای چهار ملازم بود که هر چهار نفر آنان از قهرمانان بودند و یکی از آنها تسونا نام داشت.

یکی از چهار ملازم یوری میتسو، همان کینتارو یا پسر زرین بود که قدرتی فوق طبیعی داشت.پس از اینکه امپراتور، کینتارو را شناخت و از نیروی بدنی او آگاهی یافت، کینتارو را به دربار فراخواندند و بدین ترتیب او در کیوتو در شمار ملازمان یوری میستو [یوری میتسو؟] که یکی از قهرمانان و رهبران اولیهٔ میناموتو بود، درآمد.

نمونه‌ای از کارهای شجاعانه او که در نقاشی‌های مختلف، از جمله نقاشی‌های باصمه ئی کونی یوشی، که در موزه ویکتوریا آلبرت نگهداری می‌شوند، تجلی یافته، یورش عنکبوت زمینی به رایکو (شهور به یوری میتسو) می‌باشد که در آن هر چهار قهرمان یاور رایکو نیز، نمایش داده شده‌اند، که هریک از آنها، در آغاز بی خبر از ماجرای یورش به کاری مشغولند.

 

پانویس‌ها

↑ مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی، بازدید در ۵اکتبر ۲۰۱۰

↑ اساطیر ژاپن، ژولیت پیگوت، ترجمه: باجلان فرخی، صفحه: ۱۵۱

↑ اساطیر ژاپن، ژولیت پیگوت، ترجمه: باجلان فرخی، صفحه: ۱۱۴

↑ اساطیر ژاپن، ژولیت پیگوت، ترجمه: باجلان فرخی، صفحه: ۱۵۰

↑ اساطیر ژاپن، ژولیت پیگوت، ترجمه: باجلان فرخی، صفحه: ۱۵۳

 

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Minamoto no Yorimitsu»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۵ اکتبر ۲۰۱۰).‎

ژولیت پیگوت. اساطیر ژاپن. ترجمهٔ محمدحسین باجلان فرخی. چاپ اول. تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۷۳. ISBN.

  • Mamie

    Mamie

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۳:۲۹:۱۴

    Hello There. I found your blog the use of msn. This is a really smartly written article.
    I'll be sure to bookmark it and return to learn more of your useful information. Thank you for the post.
    I'll definitely return.

  • Cyrus

    Cyrus

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۰۰:۱۸:۲۳

    Greetings! Very useful advice in this particular article!
    It is the little changes which will make the most important changes.
    Thanks for sharing!