هاربارد‌سیولد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

هارباردسیولد Hárbarðsljóð به معنی سرود هاربارد، نام ششمین بخش از نسخهٔ مجمع‌القوانین رگیوس ادای منظوم می‌باشد. این بخش از ادای منظوم، یکی از ضعیف‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رود. قسمت‌هایی از هارباردسیولد بسیار به نثر نزدیک می‌شود و در بسیاری بخش‌ها لحن نوشتار کاملا محاوره‌ای است.

داستان هارباردسیولد، داستان قایقرانی به نام هاربارد است که تور را در بازگشت از یکی از مأموریت‌هایش در یوتونهایم سوار قایق خود می‌کند. در راه هاربارد شروع به لاف زدن از قدرت‌ها و توانایی‌های خویش و همچنین مردانگی و قدرت جنسی خود می‌کند. در جواب وی، تور شروع به بازگویی ماجرای شکست یوتون‌ها به دست خویش می‌کند.

نکتهٔ جالب توجه در این قطعه شعر، مقایسهٔ رودرروی دو تن از قدرتمندترین خدایان اساطیر اسکاندیناوی است. زیرا هاربارد، در واقع یکی از اسامی مستعار اودین، خدای خدایان وایکینگهاست. بدین ترتیب در این قطعه شعر، اودین مکار جنگ طلب، با تور، محافظ انسانها در برابر یورش یوتون‌ها مقایسه می‌شود.

البته در بعضی تفاسیر قدیمی، که امروزه نتایجشان رد شده و قابل استناد نمی‌باشند، هاربارد را در واقع لوکی، دغلباز دستگاه خدایان نورس دانسته‌اند. منشأ این نتیجه‌گیری، شباهت‌های میان صحبت‌های هاربارد در هارباردسیولد با حرف‌های لوکی در لوکاسنا است. به عنوان مثال، هاربارد، به مانند لوکی در لوکاسنا، از بی پروایی و جسارت جنسی خویش لاف می‌زند. یا این که هم در هارباردسیولد و هم در لوکاسنا، سیف، همسر تور، به خیانت به او متهم می‌شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...